Dag 10 Kuta

15 september 2017 - Kuta, Indonesië

Hallo allemaal,

Vandaag weer een fantastische dag gehad.
Vanmorgen zijn Peter , Petra , Aylin en ik om 8.00 uur opgehaald voor de fietstocht door de rijstvelden .
We moeten eerst nog zo`n twee uur rijden voordat we wij  in Jatiluwh aankomen om te gaan fietsen door de rijstvelden.

De rijstvelden bij het dorp Jatiluwih behoren tot de mooiste van Indonesië.
Jatiluwih ligt in het Tabanandistrict ongeveer twintig kilometer ten noorden van de stad Tabanan. Het dorp ligt op een hoogte van 850 meter waardoor de lucht relatief koud en fris aanvoelt.Fiets tocht door de rijstvelden

Als we aankomen staan de mountainbikes al voor ons klaar , nog nooit een fietstocht op een mountainbikes gemaakt we zullen het zien. We drinken eerst nog wat en dan gaan we vertrekken , krijgen een mooie helm op en eerst de fiets even testen als ie op goede hoogte is. Nou dit is wel ff wennen zo`n fiets.
We gaan eerst stukje naar beneden heb het gevoel dat ik me helemaal kapot trap fiets wil niet echt vlot in een zwaardere versnelling. Even later schiet ie erin maar dan moet ik naar boven fietsen wil ie weer niet in een lagere versnelling , het gaat al lekker………..we beginnen nog maar net hahaha
Volgens de hostess heuvelachtig gebied , nou ik heb het geweten
Heuvelachtig ?.......... aan mijn hoela voor mij leken het wel bergen.
Dacht bekijk het maar ga wel lopend naar boven , eenmaal boven gaan we weer naar beneden dat gaat lekker.
De omgeving is echt schitterend we maken meerdere stops om foto`s te kunnen maken , ook dat gaat hier weer lekker
Mijn fiets blijft maar happeren dus krijg ik de fiets van de gids , ja die is wel wat beter.Fiets tocht door de rijstvelden
Er zitten flinke klimmers in de route , ja……. ik snak naar mijn E-bike als we weer moeten klimmen , ben geen gewone fiets meer gewend.
De rijstvelden waar we door fietsen staan op de Unesco lijst
Onder weg zien we mensen aan het werk in de rijstvelden .
Voordat wij de rijst op onze borden krijgen is er al ontzettend zwaar handenarbeid  op de rijstvelden verricht , de reisleider van Sulawesi  zei ook rijst moet je met respect eten , nou inderdaad als je toch ziet wat een zwaar werk het is

Jatiluwih unesco rijstvelden
De rijstvelden van Jatiluwih staan op de Unesco lijst van beschermde gebieden. Een mooi gebied .Er wordt hier Balinese rijst verbouwt op oude traditionele wijze. Deze manier van verbouwen staat op de culturele werelderfgoedlijst van Unesco.
Hieronder een het stukje van de website van Unesco.
Cultuurlandschap van Bali: het Soebak systeem als manifestatie van de Tri Hita Karana filosofie
Het culturele landschap van Bali bestaat uit vijf rijstterrassen en hun watertempels, die 19.500 hectare beslaan. rijstvelden UnescoDe tempels staan centraal in een coöperatief waterhuishoudkundig systeem van kanalen en stuwen, bekend als Soebak en daterend uit de 9e eeuw. Het architectonisch meest indrukwekkende gebouw binnen dit gebied is de 18e-eeuwse Royal Water Tempel van Pura Taman Ayun. De Soebak weerspiegelt het filosofische concept van Tri Hita Karana, dat de geestelijke rijkdom, de menselijke wereld en de natuur tot elkaar brengt. De filosofie werd geboren uit de culturele uitwisseling tussen Bali en India gedurende de laatste 2.000 jaar.

Terug hebben we weer een reis van twee uur voor de boeg , de route is weer door dorpjes waar je overal weer die prachtige tempels ziet.
De mensen hier zijn heel druk met het Hindoeisme , overal zie je offertjes of de tempels zijn uitbundig versierd voor de ceremonies

Religie is niet weg te denken uit het dagelijks leven op Bali. In plaats van op vakantie te gaan, bijvoorbeeld, besteden de Balinezen hun vrije dagen vaak aan het bijwonen van ceremonies. Het canang-offer – gevuld met bloemblaadjes en wierook – dat ergens wordt neergelegd, de baby die voor het eerst de grond raakt, de ambachtsman die de trekken van een mythologisch wezen uitsnijdt en de as die in zee wordt gestrooid: het heeft allemaal te maken met de Balinees-hindoeïstische passie voor een authentiek bestaan. Tempels tussen de rijstveldenBezoekers dienen zich te realiseren dat crematies en andere ceremonies geen toeristische attracties zijn, maar daadwerkelijk religieuze aangelegenheden; het feit dat de Balinezen buitenstaanders toestaan bij dergelijke gebeurtenissen aanwezig te zijn, doet niets af aan de religieuze betekenis ervan.
Hindoe­ïsme op Bali

De Balinese religie wordt Agama Hindu Dharma of Agama Tirta genoemd, de religie van het heilige water. Water speelt een belangrijke rol bij diensten en rituelen. Bali is het enige eiland van Indonesië – het grootste islamitische land ter wereld – waar het hindoe­ïsme de grootste religie is.

Na een wat langere rit dan twee uur , komen wij rond 16.30 uur weer terug in het hotel. voet-massageNa deze pittige fiets toch ben ik weer hard toe aan een massage hahaha
Samen met Aylin ga ik weer naar de Spa en neem ik een heerlijke voet massage
Wat is dit weer genieten.

Vanavond ben ik samen met Petra , Jessica en Aylin wezen eten , als toetje een heerlijk ijsje wat ze heel apart klaar maakten. Het leken wel wraps.

Morgen onze laatste dag alweer op Bali , heb weer een vervelende excursie geboekt , relaxen in een Spa.......

Groetjes en tot morgen
Anita

1. Evelien Pasman:
    15 september 2017
    He Anita. Wat een prachtig verslag weer en foto s. Had wel even een binnenpretje met het stukje lezen van jou over de mountainbike die hapert en dan de bergen op foetsen ha ha. Zou ook niks voor mij zijn maar zo zie je wel veel. Je hebt zeker wel weer een voetmassage verdiend. Lekker relexen nu. Groetjes xxx
  2. Yvonne:
    16 september 2017
    Wat een ademnenemende mooie foto's.
    Had je wel willen zien spartelen op de fiets.
    Ik heb ook ooit in Tjechie op een mountainbike gefietst, kon er ook niet mee overweg.
    Maar je voeten zijn weer heerlijk gemasseerd.
    Have fun.
    Groetjes van ons.
  3. Drea:
    16 september 2017
    He Anita,ben helemaal weer bij gelezen.Wat maak je weer veel mee. Je hebt weer een mooie reis uit gekozen. En wat bijzonder dat je dat bloemen mandje voor je pa in het water heb kunnen leggen. Als je straks thuis bent heb je weer een hele klus om al die mooie foto's uit te zoeken. Geniet ervan.
    Lieve groetjes Drea
  4. I rietberg:
    16 september 2017
    Mooie fotos weer en mooi dat de velden op de unescolijst staan ps gefeliciteerd met je moeder groetjes