Dag 9 Kuta

14 september 2017 - Kuta, Indonesië

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit Bali , we zijn nog steeds in Kuta.

Kuta
Kuta ( Badung) is een stadje in het zuiden van Bali, Indonesië ten zuidwesten van en vlak bij Denpasar. Het is een voormalig vissersdorp. Het was een van de eerste steden op Bali met enige toeristenindustrie en als badplaats is het een van de belangrijke toeristische bestemmingen in Indonesië. Het is internationaal bekend voor zijn lange zandstrand met surfmogelijkheden, gevarieerde accommodatie, vele restaurants en bars en gemakkelijke verbinding met Bali's luchthaven Ngurah Rai.

Geschiedenis
In dit vissersplaatsje begon een Amerikaanse echtpaar een succesvol hotel in 1936 en startte het toerisme; door de Tweede Wereldoorlog zakte dit in en pas eind 1960 kwamen hier weer meer toeristen. Daarna ging het snel en werd het plaatsje volgebouwd met toeristische voorzieningen. Bij de Australiërs werd deze plaats bijzonder populair vanwege de nabijheid, schoonheid en vooral zeer goedkope voorzieningen.

Kuta was de plaats van de aanslag op 12 oktober 2002, waarbij meer dan 200 mensen overleden. Hiervoor is in het centrum een monument geplaatst. Veel hotels worden sinds deze aanslag bewaakt door eigen bewakers en ook auto's en gasten worden gecontroleerd. Op 1 oktober 2005 werden er in Kuta en in Jimbaran opnieuw aanslagen gepleegd, ditmaal met 23 slachtoffers. Na beide aanslagen was er een grote dip in toeristenaantallen te zien.

In dit plaatsje zijn grote warenhuizen met een breed scala aan producten. Het grootste winkelcentrum is aan het Kutaplein. Hier zit een Matahari warenhuis en supermarkt en een aantal kleinere speciaalzaken. Vlak bij het Kutaplein op het strand is de Kuta Kunstmarkt. Alle wereldkeukens zijn vertegenwoordigd en de meeste staan aan de Jalan Legian. Verder is er ruime gelegenheid tot uitgaan.

Vandaag ben ik samen met Jessica op pad geweest , we wouden allebei wat speciaals doen voor onze overleden dierbaren.
Het was een dag met een speciaal randje
Vaak tijdens de vakantie heb je wel eens behoefte om in een kerk een kaarsje aan steken voor je overleden dierbare .
Maar  op Bali zijn er (bijna) geen kerken maar heel veel tempels.
Ïk wou voor pa dan ook een offermandje bij een tempel leggen en Jessica voor haar oma en haar vriend .
Voor Jessica was het nog meer speciaal zij had ook een beetje as van haar vriend bij haar en wou dat er ook bij in doen. Haar vriend is ook op Bali geweest voordat ie ziek werdoffer mandje
Gisteren zijn we al op pad geweest voor de mandjes , in de meeste gevallen worden deze mandjes zelf gemaakt
Overal zie je ze liggen dus wij iedere keer vragen waar je die mandjes kan kopen ,  schijnt dat je ze op de markt kan kopen. Wij vragen aan dat vrouwtje waar ergens de markt is , vraagt ze hoeveel we er nodig hebben. Ik zei dat we er twee nodig hadden. Krijgen wij die mandjes toch van de winkel jufvrouw.

Zo rond 12.00 uur worden we op gehaald en gaan we met Nederlandse gids naar de Pura Ulun Dana Bratan tempel. Bij deze tempel is de vriend van Jessica ook geweest vandaar  dat we ook deze plek hebben gekozen.
Het is ruim twee uur rijden , de route is prachtig , langs rijsvelden , door kleine dorpjes waar van alles weer te zien was
Onderweg stoppen we nog even en gaan we nog even lunchen , deze was weer fantastisch
Wat is het eten hier toch heeeeeerlijk.
We stoppen nog weer bij een mooi uitzicht punt vanaf hier kan je ook de vulkaan Gunung Batur zien.
De Gunung Batur vulkaan
De Gunung Batur is een actieve vulkaan bij het Baturmeer (Danau Batur) op het Indonesische eiland Bali. Gunung batur is 1717 meter hoog.
De eerste uitbarsting van de vulkaan was in 1804. Sindsdien is de vulkaan regelmatig actief. De laatste uitbarsting was in 2000.
Na de stop komen we dan bij de Pura Ulun Dana Bratan tempel.
Prachtige tempel aan een meertje.

De Ulun Danu Bratan Tempel samen met Jessica bij de tempel
De Ulun Danu Bratan is een Balinese Pura, een hindoeïstische tempel op Bali. De Pura Ulun Danu Bratan ligt in het noordwesten van het eiland bij het Bratan-meer.

De tempel is gewijd aan de godin Dewi Danu, de godin van het water, meren en rivieren. Dit meer speelt een belangrijke rol in de irrigatie van de omgeving.

Het complex werd in 1633 gebouwd. Het is verdeeld over verschillende eilandjes. De Meru, met elf daken is gewijd aan Shiva en zijn gemalin Parvati. Ook Boeddha (als reïncarnatie van Vishnoe) heeft een plaats in de hindoeïstische godentempel.

Het Bratan-meer staat bekend als het "heilige bergmeer", de omgeving is zeer vruchtbaar. Het ligt op 1200 meter hoogte en het klimaat is daardoor koel

Onderweg vertelde de gids al dat het tussen twee en vier uur vaak regende en dat er mist hangt omdat je op hoogte zit.offer mandje te water laten
Maar wij hebben geluk het is helder en het is droog , het heeft zo moeten zijn.
Ik laat mijn mandje voor pa in het water bij de draken , de draken is voor geluk
Jesscia laat haar mandje voor haar oma daar ook in het water zakken.
Voor haar vriend zoeken we een plekje pal voor de tempel , ze doet de as samen met een foto  in het mandje.
Het was emotioneel maar tegelijk ook heel mooi en bijzonder.
We waren alle twee blij dat we dit gedaan hebben voor ze.
We gaan weer terug richting de auto en wat denk je  , de mis begint te komen en het ziet er naar uit dat er een buitje aan zit te komen.
Gelukkig is het droog gebleven.
Op de terugweg zijn we nog bij een houtsnijwerk fabriekje geweest , jeetje wat een kunst werk allemaal zeg, en alles met de hand hè
Zo rond 19.15 uur komen we weer aan bij ons hotel , gaan als afsluiting van deze dag nog even samen lekker eten.

Morgen weer een leuke dag voor de boeg , wel vroeg op
We gaan fietsen door de rijstvelden , zal een flinke dobber worden
Helaas geen E-Bikes hier

Oeps....er zijn weer dertien foto`s geplaatst , het blijft elke keer weer moeilijk welke foto`s ik moet kiezen. maar dat vinden jullie vast niet erg

Groetjes,
Anita

1. Yvonne:
    Hoi Anita.
    Een bijzondere dag zo te lezen.
    Mooi dat jullie dit ook samen konden doen, vaak wanneer iemand ook een dierbare verloren heeft, voelt het beter!
    En ondanks het emotionele gebeuren, was het al met al een bijzondere dag wederom.

Liefs van ons.
  2. Linfa:
    14 september 2017
    Wat een bijzonder mooie ervaring Anita.
    We hebben elke reis wel zoiets meegemaakt en dat zijn de dingen die je niet snel vergeet.
    Veel plezier met fietsen morgen.
  3. Ingrid:
    14 september 2017
    mooi om te lezen, lief, emotioneel en bijzonder dat je dit voor pa doet. Voor altijd in ons hart en zal nooit worden vergeten. Pa reist met je mee, ik weet het zeker. Dikke kus je zussie ❤️😘
  4. Evelien Pasman:
    14 september 2017
    Hoi Anita. Wat een mooi verslag en wat een mooi gebaar voor je vader.Je vader zit in je hart en reist steeds met je mee. Hij genoot altijd van je reizen.Zal zeker een enotioneel moment geweest zijn voor jou en ook Jessica dat zij dit voor gaar vriend doet Fijn dat je zo geniet. Heel veel plezier morgen fietsend door de rijstveldn. Groetjes
  5. A.Harms:
    16 september 2017
    Mooi verhaal en ook heel bijzonder en emotioneel.
  6. I rietberg:
    16 september 2017
    Een mooie ervaring om op deze manier jully dierbaren te herdenken en lief van die winkeldame betreffende de mandjes geniet van het fietsen tussen de rijstvelden groetjes