Dag 3 Makassar

8 september 2017 - Makassar, Indonesië

Hallo allemaal

Gisteren avond  mijn wekkertje gezet op 7.00 uur .
Ja ik heb nog altijd een ouderwets een reiswekkertje bij me , maar denk dat ie aan het eind van zijn latijn is. Ik heb hem vanmorgen helemaal niet gehoord hij is kapot , gelukkig dat er nog om 7.30 uur wake up call was.
Dus vanavond maar op de moderne tour  hahaha , de telefoon als wekker gebruiken.

Vandaag onze laatste dag in Makassar
Makassar
Deze boeiende miljoenenstad ligt helemaal in het zuiden van het tentakelvormige Indonesische eiland. Vroeger was Makassar de poort naar Oost-Indonesië en naar de ‘specerijeneilanden’, de Molukken. Tegenwoordig is er in de haven nog steeds een hoop te zien, bijvoorbeeld de Buginese schoeners; authentieke houten zeilschepen die hier op traditionele wijze worden gebouwd. Het is leuk om hier rustig rond te wandelen en de bedrijvigheid mee te maken .Ook Fort Rotterdam, met zijn massieve muren, is één van de vele bezienswaardigheden van Makassar.

Na het ontbijt gaan we op pad en maken we een leuke boottocht naar twee eilandjes voor de kust., We komen vlak bij de haven van Makassar hier stappen we op de bootjes , jeetje wat een troep hier en water vies zeg. Dan te bedenken dat er ook nog een man zich in dat vieze water aan het wassen is.
We varen verder en komen dan bij prachtig turquoise wateren en gaan snorkelen bij het eiland Kodingareng Keke.
Hier hebben we ook nog een poosje gesnorkeld en we ontdekken de prachtige onderwaterwereld bij Sulawesi. Schitterend was het al dat koraal die kleuren en dan de zon door het water op dat koraal echt zo mooi. Jammer dat ik geen onderwatercamera heb anders kon ik jullie deze prachtige onderwater wereld ook laten zien.....

Kodingareng Keke Island  wit strand en hel blauw water , onbewoond eilandje waar we snorkelen
Kodingareng Keke is een van de vele onbewoonde eilanden in Zuid-Sulawesi. Het eiland ligt ongeveer 14 km van Losari Makassar, of ongeveer 20 tot 30 minuten van Samalona Island.

Het zand strand op het eiland is wit en , terwijl de zee water is sprankelend blauw en helder. De koraalriffen zijn ook natuurlijke en het is geschikt voor het doen van duiken en snorkelen.
Een goed moment om dit eiland te bezoeken is rond juni tot en met september.

Samalona Island, Zuid-Sulawesi - Indonesië
Samalona is een klein eiland in de Straat van Makassar, juist aan de zuidwestkust van Zuid-Sulawesi. Om dit eiland te bereiken vissersboten (boten met buitenboordmotoren) en de benodigde reistijd niet meer dan 0,5 uur kon gebruiken.

lunchenDe lunch genieten we op het eiland Samalona met fijne zandstranden.
Hier lunchen we bij de mensen die daar wonen , het is niet een restaurant maar bij de mensen thuis.
We hebben hier vis met rijst en groente gegeten

Later op de middag varen we weer terug naar het vasteland.
En zijn we nog even bij Fort Rotterdam wezen kijken , Fort Rotterdam is een zeventiende-eeuws fort gelegen in Makassar

Geschiedenis
Fort Rotterdam werd gebouwd op de locatie waar vanaf 1634 het Makassaarse verdedigingswerk Ujung Pandang had gestaan. Dit Makassaarse fort was gebouwd als onderdeel van een groot Makassaars fortificatieprogramma in reactie op de open oorlog met de VOC die dat jaar was uitgebroken.Nadat Makassar in 1667 door VOC-admiraal Cornelis Speelman en diens lokale bondgenoot Arung Palakka werd verslagen, werd het fort als onderdeel van het Bongaais verdrag overgedragen aan de VOC. Speelman herdoopte het Fort Rotterdam, naar zijn geboortestad. De Nederlanders bouwden op de locatie van het Makassaarse fort een Europees verdedigingswerk. In de periode na 1673 kreeg het fort zijn huidige vorm, die met zijn met vijf bastions wel wat aan een schildpad doet denken. Daarnaast werden er op de binnenplaats huizen in Hollandse stijl en een kerk gebouwd.

Na 1937 werd het fort niet meer als verdedigingswerk gebruikt, maar kreeg het andere functies en tijdens de Japanse bezetting werd het kort gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. In de jaren zeventig is het fort grootscheeps gerestaureerd.

Hierna gaan we even terug naar het hotel om ons even op te frissen en nog even de shopping mall bekijken deze zit valk bij het hotel.
Nadat we de shopping mall zijn geweest ben ik met nog een paar reisgenoten ergens aan de boulevard gaan eten. We waren op zoek naar een bepaald restaurant wat de reisleider zei dat je daar goed kon eten vooral ook seafood. Nou we hebben ons de pleuris gelopen, maar denk dat we het uiteindelijk toch gevonden hebben. We hadden ons heel wat anders voorgesteld maar toch naar binnen.
Een plaatselijk local restaurant. De bestelling opnemen ging al niet zo zoals we gewend waren maar ze doen hun best. Uiteiendelijk komt het eten toch , maar ja kreeg toch wel wat anders dan dat ik besteld had.
Ik had gefrituurde kip in zoet zure saus besteld maar kreeg allemaal gefrituurde stukjes kip in pittige sambal saus en een schaal met witte rijst. Tja….dat krijg je dan als je de taal nog niet helemaal machtig bent hahaha.
Nu lekker op de hotel kamer bezig met mijn verslag voor  vandaag en zo nog even wat foto`s plaatsten.

Morgen 6.00 uur mijn wekker van de telefoon gezet, als goed is word ik gewekt door U2 , dacht concert kaartjes mis gegrepen dan maar wakker worden met U2
Morgen vertrekken we om 8.00 uur naar de volgende bestemming wat ik begreep was het wel een reisdag , we zullen het zien

Groetjes,
Anita

1. Winanda:
    8 september 2017
    Mooie foto's en een mooi verhaal weer Anita😉haha en wakker worden met u2 is zo slecht nog niet.hey meid heel veel plezier daar!xxx
  2. Jose:
    8 september 2017
    Heerlijk Anita geniet er maar van hier regent het de hele dag 😬😬
    Weer mooie foto's en zo beleven wij jouw avontuur weer lekker mee
  3. Reinier:
    8 september 2017
    Zitten we met 16 graden in de regen je bericht te bekijken, je zou er jaloers op worden dat je zo lekker in de zon zit. Geniet morgenvroeg van U2, hebben wij gedaan in de Arena een paar weken geleden. Benieuwd wat de reis je morgen brengt, veel plezier daar met de groep
  4. Ingrid:
    8 september 2017
    Ohh jaloers op die witte stranden en prachtige zee. Hier koud en nat, vooral nat 😫 Maar mooi begin van je reis, mag ook wel na lange vlucht gisteren. Heel veel plezier en ik reis weer met je mee. Dikke kus 😘
  5. Gerda Vosman:
    8 september 2017
    Mooi verhaal weer. En dan blauwe lucht en witte stranden. Heerlijk. Hier de hele dag regen. Nog veel plezier.
  6. Linfa:
    8 september 2017
    Heerlijk Anita lekker snorkelen. Word je helemaal zen van.
    Prachtig dat blauwe water. Lijkt een beetje op Thailand.
    Ik ben benieuwd wat het volgende mooie plekje gaat worden.
  7. Yvonne de Wit:
    8 september 2017
    Mooie foto"s Anita...Heel veel plezier !
  8. Erik:
    8 september 2017
    Wat leuke dit ga zo door!
  9. Evelien Pasman:
    8 september 2017
    He Anita. Leuke foto s en mooi weer. Fijn om je verslag weer te lezen. Geniet ervanxxx
  10. Riek en berrie:
    8 september 2017
    Hallo buurvrouw wat ziet het er weer goed uit heb je een leuke groep en duurde de reis lang of viel het wel mee hebben Julie mooi weer nou hier is het regen regen dus vast weer nou Aniston geniet er van en tot horens veel liefs van de haasjes uit wezep
  11. Yvonne:
    9 september 2017
    Hoi Anita,
    Mooie foto's en leuk verslag van je belevenissen.
    Mooi dat strand en dan die mooie vissen op dat vuur.
    Zonde van die mooie vissen.
    Nou geniet er lekker van!

Liefs van ons
  12. A.Harms:
    10 september 2017
    Prachtig Anita maar het wordt wel tijd voor een onderwatercamera . Kun je die daar niet alvast voor je verjaardag kopen ?