Dag 15 Lombok

20 september 2017 - Senggigi, Indonesië

Hallo allemaal,

Vanmorgen zijn we om 9.00 uur vertrokken en  ontdekken we de traditionele ambachten van het eiland Lombok.
Tijdens deze excursie de Sasak tour bezoeken we verschillende dorpjes, ieder met hun eigen specialisatie in traditionele ambachten. potten bakkenZo bezoeken we een dorpje wat potten bakt , alles nog met de hand zelf de gebroken eierschaaltjes worden er met de hand op gelijmd , ze zeggen wel eens monniken werk nou dit is monniken werk.
Daarna zijn we naar een dopje geweest dat bekend staat om zijn traditioneel handgeweven kleding en sarongs. Ook wel Sukarare genoemd ,
Bij de meeste huisjes zitten de vrouwen wel achter een weefgetouw wat behoorlijk zwaar werk is , weet zeker dat het Nederland niet arbo verantwoord is om de hele dag in zo`n houding te moeten zitten.
We mochten overal in het dorpje rondlopen en foto`s maken.  Sjonge wat leven die mensen heel simpel , Sukarare dorpjesommigen hadden een stenen huisje maar heel veel van die hutjes waar ze in wonen. De mensen hier zijn heel vriendelijk en gastvrij , ze laten je toch alles zien.

Hierna reizen we verder en gaan we een Sasak dorp bezoeken
De bus zet ons bij de ingang van een traditioneel Sasak dorp af en samen met de gids bezoeken we dit dorpje.
Ook hier wordt het toerisme gestimuleerd door de overheid maar het blijft heel interessant om de bijzondere manier van leven van dit volk te ervaren. Het voelt aan alsof we 100 jaar terug gaan in de tijd en dan in het midden van het echte leven in Lombok staan.

De huizen waar de families wonen zijn gebouwd van bamboe, hout, rieten daken en de vloer is van klei gemengd met koeienpoep. Het huis bestaat uit twee delen, namelijk binnen en buiten waarvan volgens de tradities het binnendeel de slaapplek van de vrouwen is en buiten op de veranda slapen de mannen. Overdag hangen de oude vrouwen en de moeders wat rond op de veranda. Ik groet ze vriendelijk, dan zie ik schattige baby die in een hangmatje heen en weer schommelt en heerlijk ligt te keuvelen. Binnen in het huis is helemaal niks. Een aantal planken waar iets van kookgerei op staat maar daar blijft het dan ook bij.Sasak Dorp

Met een aantal koeien voor de deur en de rijstplantages naast het dorp voorzien de bewoners in hun eigen behoeften. Ze hebben allemaal slimme maniertjes bedacht om ongedierte buiten te houden. Zo staat het rijsthuis op palen en zitten er ronde houten plateaus onder waar de muizen niet op kunnen klimmen. Via een raampje aan de zijkant klimmen de bewoners naar binnen om rijst op te halen.

Zo zijn er nog veel meer kleine dingen waar de inwoners hun eigen manieren in gevonden hebben . Ik zou zelf nooit zo kunnen leven maar deze traditionele gewoontes zijn fantastisch om van dichtbij te zien. Na de rondleiding word je naar het kleine winkeltje gebracht waar je weer geweven doeken kunt kopen . Klein beetje toeristisch hierdoor maar omdat je wel ziet dat de mensen echt zo leven maakte het voor mij niks uit.Sasak Dorp

Ook reizen we naar de plaats Kuta, dat maar weinig overeenkomsten heeft met de gelijknamige badplaats op Bali.
Het Kuta van Lombok wordt gezien als een van de mooiste ongerepte stranden van het eiland ( witte zand stranden)  en kent nog niet het massatoerisme, en dat is heeeeeeel goed te merken zo rustig nog daar

Lombok (eiland)
Lombok is een Indonesisch eiland dat behoort tot de Kleine Soenda-eilanden. Het ligt in de Indische Oceaan ten oosten van Bali en ten westen van Soembawa. Het heeft een oppervlakte van 4725 km² en telt 2,4 miljoen inwoners. De hoofdstad is Mataram. De stad telt ongeveer 360.000 inwoners en ligt aan de westkant van het eiland. Senggigi, halverwege Mataram en de Gili-eilanden. Lombok is wat kleiner dan Bali, is veel minder toeristisch en de bevolking is er minder welvarend.

Geografie, flora en faunaStrand Kuta Lombok
Het eiland bestaat uit ruige beboste bergen die vaak tot aan de zee doorlopen. Rondom het hele eiland slingert zich een weg vol haarspeldbochten, die nog aangelegd is in de Nederlandse tijd. Het binnenland is ruig en onontwikkeld, terwijl op de vlakke en vruchtbare gedeelten van de kuststreek rijst, sojabonen, koffie, tabak, katoen, kaneel en vanille verbouwd worden.

De op twee na hoogste vulkaan van Indonesië, de Gunung Rinjani, bevindt zich op Lombok en is 3726 meter hoog. Lombok wordt in het westen van Bali gescheiden door de Straat Lombok en in het oosten van Soembawa door de Straat Alas.

Voor de noordwestkust van Lombok liggen enkele eilandjes die bekendstaan als de Gili-eilanden. Het zijn populaire duik- en snorkelbestemmingen, omdat ze omringd zijn door koraalriffen met een grote verscheidenheid aan onderwaterdieren zoals haaien en schildpadden. Het zicht is er meer dan 20 meter en de watertemperatuur schommelt rond de 26°C.

Lombok ligt op de 'grens' van het Aziatische- en het Australische ecosysteem, de zogenaamde Wallacelijn. Daarom kent Lombok een grote verscheidenheid aan dieren waaronder apen, wilde runderen, vele hertensoorten (o.a. het merkwaardige muntjakhert), wilde zwijnen, wilde katten en talloze vogels, waaronder de Australische kuifkaketoe.

Geschiedenis
Lombok was eeuwenlang deel van het Balinese rijk. De verovering door het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger in 1894 en de daarbij aangerichte bloedbaden wordt in de Nederlandse koloniale geschiedenis de Pacificatie van Lombok genoemd.

Gouverneur-generaal jonkheer Carel van der Wijck schreef op 22 mei 1894 aan minister van Koloniën Jacob Bergsma dat de Nederlands-Indische regering zich ging inzetten om het lot van de inwoners van Lombok te verbeteren. Die zouden zuchten onder een schrikbewind van het van oorsprong Balinese vorstenhuis van Mataram-Cakranegara en hadden om ingrijpen gevraagd. Uiteraard speelden ook andere motieven zoals het veiligstellen van Nederlandse handelsbelangen. Ten koste van duizenden doden en gewonden werd het vorstendom in december 1894 op de knieën gedwongen. De oorlogsbuit van de Nederlanders: 230 kilo goudgeld, 7199 kilo zilvergeld en meer dan duizend kostbare voorwerpen. De schatten kwamen onder de hoede van het Bataviaasch Genootschap en werden op bevel van minister Bergsma eind 1896 opgestuurd naar Nederland. Daar werden ze in 1897-1898 tentoongesteld in het Rijksmuseum, een expositie die meer dan 20.000 bezoekers trok. In 1977 is het grootste deel teruggegeven aan Indonesië.Zons ondergang op Lombok

Geloof dat ik rond een uur of half vijf weer terug was bij het hotel , heb samen met Aylin en Petra nog wat gedronken en heerlijk een strand wandeling gemaakt.
Tijdens de strandwandeling kwamen we nog een leuk en gezellig tentje tegen hier hebben we nog even wat gedronken en genoten van de zonsondergang.
Helaas was het weer niet helder genoeg om goed de vulkaan op Bali te kunnen zien
We spreken af om morgen na de massage hier weer naar toe te gaan en hier dan ook te gaan eten. Hopen dat het weer dan helderder is zodat we de vulkaan op Bali goed kunnen zien

Morgen alweer de laatste vakantie dag , en dat gaat een relaxte dag worden met zeker een massage erbij

Groetjes en tot morgen,
Anita

1. Yvonne:
    Hoi Anita.
    Mooie foto's en mooi verslag.
    Inderdaad gaat een vakantie zoals deze snel voorbij.
    Maar je hebt al heel wat om weer mee te nemen in je bagage,
    Ik bedoel letterlijk en figuurlijk.
    Nog even genieten van een mooie vakantiedag!!

Liefs ons.
  2. Sabine:
    20 september 2017
    Prachtige verhalen en foto's geweldig geniet nog even daar
  3. J. Van der Beek:
    20 september 2017
    Hallo Anita, nu ik dit berichtje stuur is het hier 8 uur s'avonds en bij jou daar zal het wel midden nacht zijn. Wij wensen jullie nog een fijne strand dag en geniet nog maar extra van de laatste dag. Ome Jaap en tante Janna wensen jullie allemaal een hele goede en voorspoedige reis terug en tot spoedig ziens.
  4. Ingrid:
    Prachtige foto's weer hoor. Geniet morgen van je relax dag. Kus zus 😘
  5. Ellybekker:
    21 september 2017
    Hallo Anita
    Wat een mooi verhaal toch weer , waar haal je toch alle informatie weg ! Knap hoor ! Wens je een fijne relax dag toe ! Maar bovenal een goede terugreis ! En straks weer veilig op Nederlandse bodem!

Vr gr Elly
  6. Evelien Pasman:
    21 september 2017
    He Anita. Wat een mooi verslag en foto s weer. Helaas vakantie gaat altijd veel te snel voorbij. Geniet morgen van je relexte dag. Liefs xxx
  7. A.Harms:
    23 september 2017
    Prachtige foto's Anita . We hopen dat je een prettige laatste dag hebt gehad en wensen je een goede terugreis. Oom Bertus en tante Gerrie.
  8. I rietberg:
    23 september 2017
    Mooi verslag en mooie fotos geniet nog even van je laatste dag groetjes