Dag 11 - Damai Beach - Kuala Lumpur - Cameron Highlands

5 oktober 2018 - Brinchang, Maleisië

Hallo

Vanmorgen zijn we om 7.15 uur vertrokken en laten we het prachtig Borneo achter ons en maken we een korte vlucht van Kuching naar Kuala Lumpur.
De koffers , inchecken alles verloopt gelukkig heel vlot vandaag.
De vlucht duurt zo`n ander half uur dan landen we in Kuala Lumpur – Maleisië , ook hier verloopt alles heel vlot.
Het word een flinke reisdag vandaag  dus het verslag zal kort worden.

We maken onderweg nog even gauw een Japanse stop bij de Waterval  Lata Iskandar
(Japanse stop is de bus langs de kant van de weg allemaal ff gauw uitstappen foto`s maken en hup de bus weer in en karren maar)
Waterval
Lata Iskandar
Lata Iskandar is een waterval langs de hoofdweg van Tapah naar Cameron Highlands
 De waterval stroomt over verschillende lagen graniethellingen, met de laatste druppel op 25 meter hoog die uitmondt in een klein zwembad eronder, voordat het zijn reis hervat als een smalle stroom. In het weekend wordt de waterval overvallen door toeristen en lokale bezoekers.
Ze verzamelen zich stevig onder de koude regenbui van de watervallen, of nemen plaats voor foto's langs de rotsachtige richels. Bouwvallige winkels en kraampjes, genesteld langs de hoofdweg tegenover Lata Iskandar, bieden winkelmogelijkheden voor etnische souvenirs, tribale handwerk, vreemde kruiden, tropisch fruit en zelfs afrodisiaca.

Ook stoppen we nog even bij de Orang Asli. Hier maken we wat foto`s en kopen wat portemonneetjes bij deze mensen. Die hebben vandaag dus een goede verkoop dag gehad .
Orang Asli
De Orang Asli zijn de inheemse minderheden van Maleisië. ‘Orang Asli’ betekent letterlijk vertaald ‘natuurlijke mensen’ of ‘aboriginal mensen’. Er zijn in totaal 18 stammen maar omdat de taal en gebruiken zo overeenkomen worden ze gecategoriseerd in drie groepen – de Semang/Negrito, Senoi en Proto-Malays. De Semang of Negrito, die bijna de helft van de orang asli bevolking uitmaken wonen in de noordelijke delen van het schiereiland. Orang AsliDe Senoi, de tweede grootste groep van orang asli wonen in het midden gedeelte terwijl de Proto-Malays gewoonlijk in de zuidelijke regio te vinden zijn.

Orang Asli worden sociologisch in drie groepen verdeeld maar taalkundig gezien bestaan ze uit slechts twee groepen. De eerste groep spreekt de Aslian taal maar behoort tot de Austro-Aziatische taalfamilie terwijl de tweede groep de Aboriginal Maleisische taal spreekt. De meeste orang asli’s spreken echter vloeiend Bahasa Maleis, de nationale taal van Maleisië.

De natuur is nog steeds de voedselbron van de orang asli. Deze bepaalt ook hun beroep en bronnen van inkomsten. Stammen zoals de Orang Laut en Orang Seletar, die in de kustgebieden wonen zijn vissers terwijl de Semai, die de heuvels en bosgebieden bevolken, zich bezighouden met rijstcultivatie, jagen en wat de natuur dan ook te bieden heeft aan voedsel en inkomen. De stammen verkopen dit aan de plaatselijke bewoners voor contant geld. Toch hebben enkelen zich inmiddels in de stedelijke gebieden gevestigd om voor een salaris een betere levensstandaard te krijgen.

We rijden weer verder door het mooiste heuvelgebied van Maleisië: Cameron Highlands. Dit schitterende natuurgebied was populair onder de Engelsen in de koloniale tijd, mede door het heerlijke koele klimaat.
We zien hun invloed terug in de bouwstijl in deze schitterende omgeving.
We komen rond 19.00 uur aan in ons hotel te midden van de theeplantages.
Het Strawberry Park hotel, gebouwd in typisch Britse koloniale sfeer ligt op 1500 meter hoogte midden in de koele Cameron Highlands , de omgeving is hier echt schitterend !Mijn hotel kamer Strawberry Park
Het hotel bevindt zich op een heuvel tussen de dorpjes Tanah Rata en Brinchan.
Het hotel ligt te ver van het dorpje dus hebben we hier in het hotel gegeten , dit was weer heerlijk

Morgen staan er weer mooie dingen op het programma
Nu hopen dat de weergoden ook mee zullen zitten, maar dat weet je hier maar nooit
Dus de poncho gaat voor de zekerheid maar mee.

Veel liefs en tot morgen voor het volgende berichtje
Anita

1. Gerda Vosman:
    5 oktober 2018
    Slaap lekker. We wachten weer op.een nieuw verhaal morgen.
    Groetjes🙋‍♀️
  2. Paula Schaart:
    5 oktober 2018
    Wat leven die mensen toch eenvoudig en denk ik wel gelukkig.
  3. Ellybekker:
    5 oktober 2018
    Wat een mooie kamer zeg ! Daar zal je lekker geslapen hebben .
  4. Evelien Pasman:
    6 oktober 2018
    He Anita. Prachtige foto s weer en wat een mooie natuur. Wat een mooie luxe hotel weer. Wat een armoexige huizen daar vergeleken bij ons maar denm wel dat hun daar tevreden mee zijn. Geniet van je dag vandaag. Liefs Evelien
  5. A.Harms:
    6 oktober 2018
    Prachtig die natuur en nog veel reisgenot.
  6. 6 oktober 2018
    Hoi Anita, weer al die prachtige verhalen gelezen, en natuurlijk weer genoten van al die mooie foto's, en de mooie natuur, wat zul je s, avonds moe zijn van al die indrukken, fijn dat je zo geniet meidje. Dank voor al dat moois dst je stuurt. Liefs van mij. ❤️