Dag 12 Montañita 17 september

17 september 2019 - Montañita, Ecuador

Hola,

Vanmorgen kreeg ik apje van de Silvie de reisleidster dat we de regen poncho mee moesten nemen. Eerste wat ik dacht neeee, we zijn aan het strand en willen de zon.
Helaas geen zon vandaag maar wel een super Lucky Day met walvissen spotten

Vanmorgen zijn we om 7.30 uur vertrokken. We rijden een goed uur naar Puerto López waar we op de boot zullen stappen naar Isla de la Plata.
Voordat we op de boot gaan bezoeken we nog een vismarktje wat zich op het strand bevind. Vis komt vers binnen word gelijk op het strand schoongemaakt en verkocht, weer heel leuk om hier rond te lopen en deze taferelen te zien.

Ik had al gelezen dat in september er een grote kans is dat we ook de walvissen tegen zullen komen die in deze periode de Ecuadoraanse kust passeren.

DSCF1356

We varen een eindje weg en daar zien we de eerste walvis, ooooh wat is dit een kippenvel  moment als je zo`n beest het water uit ziet komen. Hoe meer we richting Isla de la Plata varen zien we nog weer walvissen voorbij komen. Mijn dag kan helemaal niet meer stuk. Wat gaaf!!

DSCF1354

Na circa 2,5 uur varen met een klein bootje, komen  we op het eiland Isla de la Plata aan. Dit wordt ook wel de 'Poor Men's Galapagos' genoemd. Hier hebben we onder leiding van een gids een wandeling gemaakt. We hebben de blauwvoet Jan van Genten (blue footed boobies. Na de wandeling gaan we weer terug op de boot, hier krijgen we een lekkere lunch en daarna keren we terug naar Puerto López. Na de lunch varen we een klein stukje verder en hier zien we de reuze schilpadden.

DSCF1387

We varen weer een stukje verder en denken dan dolfijnen te zien, maar dit bleken grote Mantaray (reuzenmanta) te zijn. Even later springen ze uit het water, ook zooooo gaaf om te zien. Net wanneer zo`n Mantaray het water uit komt klik ik met de camera, wat een mazzel dat ie zo op de foto komt.
Wat hebben we vandaag toch een Lucky Day, zoveel dieren gezien

Leuke weetjes over gigantische manta's

1. Reusachtige mantaroggen zijn de grootste stralen ter wereld met vleugelspannen tot 8,8 m breed en gewichten tot 5.300 pond (2.404 kg).
2. Mantaroggen zijn de enige gewervelde dieren met drie gepaarde aanhangsels: twee vleugelachtige borstvinnen; twee sets kieuwen; en twee lobben die zich uitstrekken van de mond en trechter in water.
3. Gigantische mantaroggen doen soms salto's (tonrollen) tijdens het voeren om hun prooi-inname te maximaliseren.
4. Reuzenmanta-stralen kunnen meer dan 3280 voet (1000 m) onder water duiken, maar voeden zich meestal slechts 33 voet (10 m) diep.

Mantaray

5. Reusachtige manta's laten om de 2 tot 3 jaar een pup ter wereld.
6. Gigantische manta's kunnen tot 40 jaar oud worden. 1
7. Reuzen manta's hebben de grootste hersenen van alle tot nu toe bestudeerde vissen.  Ze gebruiken die hersenkracht om te leren, hun geheugen te oefenen, objecten te onderscheiden en zichzelf zelfs in de spiegel te herkennen.

Isla de la Plata
La Isla de la Plata of Silver Island wordt ook wel de Galapagos van de regio genoemd. Dit onbewoonde eiland heeft vijf paden (Punta Machete, Acantilados, Fragatas, Punta Escalera en Patas Rojas) waar je kunt genieten van vogels kijken. Je kunt fregatten en boobies met blauwe voeten zien! Sommigen zeggen dat meneer Francis Drake zijn schatten ergens op het eiland heeft begraven. Maar het meest fascinerende aan het eiland is het zeeleven dat het omringt. Dit is een van de topbestemmingen voor duiken in het land, vanwege de aanwezigheid van schildpadden en gigantische manta's tijdens de maanden juli tot september. Op weg naar Isla de la Plata (die vertrekt vanuit Puerto Lopez) zie je vaak dolfijnen in grote groepen reizen en zelfs in het seizoen bultruggen! Onder water word je omringd door koraalriffen, scholen kleurrijke vissen en interessante dieren in het wild.

Blauwvoetige Boobies: de meest grappige vogels op de Galápagos-eilanden
Blauwvoetige Boobies: deze schattige vogels zijn veel van de favorieten van Galápagos reizigers! In de maanden april en mei gaan ze hun paartijd in, waardoor bezoekers de kans krijgen om hen hun fancy dance te zien doen.

Tijdens het booby-paartijd voeren mannelijke blauwvoetige boobies een chique baltsdans uit met veel getoeter, getoeter en hun snavels naar de hemel gericht. Dit vindt plaats op verschillende tijdstippen op verschillende eilanden, maar rond maart-mei is een goed moment om dit bijzondere spektakel te zien

boobies met blauwe voeten

Tijdens de paringsrituelen pronken mannelijke vogels met hun voeten aan potentiële partners met een hoge trap. Hoe blauwer de voeten, hoe aantrekkelijker de partner. Daarom beginnen deze mannelijke vogels tijdens het paren voor de vrouwelijke vogels te lopen met hun prachtige blauwblauwe voeten. Deze vogels halen ALLE registers tevoorschijn wanneer ze een dame vragen om te paren! Eerst laten ze hun voeten zien. Dan buigen ze laag en geven haar een geschenk (ze zullen een stok op zijn mond brengen). Daarna toont hij weer zijn voeten en dan, als ze door de dame zijn gekozen, leven ze nog lang en gelukkig! Hoewel veel boobies van seizoen tot seizoen van partner wisselen, worden ze op de lange termijn als zeer trouw beschouwd in vergelijking met andere vogels

DSCF1438

De vrouwelijke vogels zijn de fancy. Boobies zijn vrij specifiek in het vinden van de perfecte partner, en een van de eigenschappen waarop ze zich richten, is de relatieve blauwheid van de voeten van de partner. De optimale kleur zou turkoois zijn.

Tijdens het eten cirkelen ze hoog over het water, totdat ze de vissen zien die ze zullen jagen. In de lucht bevriezen ze voordat ze hun hoofd eerst op hun doelen laten vallen. Ze jagen vaak op kleine vissen in koppels, die elk het water raken met 60 mijl per uur. Zijn hersenen worden beschermd door gespecialiseerde luchtzakken in hun schedel.

Nesting
Blauwvoetige Boobies nestelen het liefst op elke open plek: veel Galápagos- bezoekers hebben rond boobies moeten lopen die onwillig hun huis recht op het pad opzetten! Daarom kibbelen ze ook met elkaar over territorium en nestplaatsen. Boobies leggen over het algemeen twee eieren een paar dagen uit elkaar, waardoor het oudere kuiken een enorm voordeel heeft op het gebied van voedselvoorziening en acquisitievaardigheden in vergelijking met het jongere kuiken. Niettemin is dit geweld tussen broers en zussen voorlopig. Zodra ze tieners zijn, zijn ze klaar om zich te concentreren op hun stijlvolle blauwe voeten en niet meer te vechten voor voedsel!

DSCF1475

Zo rond 19.00 uur zijn we weer terug bij het hotel, hier hebben we gezellig wat gedronken en daarna heerlijke gegeten.
Morgen hoef ik geen wekker te zetten, dus hopelijk uitslapen
Voor morgen staat er niets op het programma, hopen dat dan de zon wel een beetje wil schijnen nu we aan het strand zitten

Groetjes,
Anita

1. Gerda:
    18 september 2019
    Wat gaaf Anita ! Dat was je poncho wel Waard. Vind die blauwe voetjes leuk van de boobies. Je maakt weer een leuke reis mee.. Geniet van je vrije dag. Liefs
  2. Conny:
    18 september 2019
    Mooi verslag weer En wat een prachtige foto s 👍geniet lekker
  3. Evelien Pasman:
    18 september 2019
    Wow Anita. Wat een prachtige foto s. Gaaf hoor. Fijn voor je dat je zowiezo walvissen hebt gespot en dan die andere dieren. Wat zie en beleef je veel. Morgen lekker relexen en op naar het volgende avontuur. Groetjes😘
  4. Ingrid:
    18 september 2019
    Ohhh wat een prachtige foto’s wat zal dat een belevenis zijn in het echt. Ik hoop dat je vandaag lekker kan genieten aan het strand, relaxdagje heb je wel verdiend. Geniet ervan kus van ons 💋😘
  5. Gerda Bolle:
    Wat een gaaf reisverslag! Geniet van je stranddagen. Hopelijk met een 🌞
    Veel plezier nog!
  6. Gerlinda Endeman:
    18 september 2019
    Wat een belevenis om die dieren in het echt te zien! Geweldig 😍
    Geniet van je vrije dag. Hopelijk zie je de ☀️
  7. Linfa:
    18 september 2019
    Wat een geweldige foto’s echt super! Ik snap helemaal hoe het voelde om deze plaatjes te kunnen schieten. Ik hoop dat het zonnetje gaat schijnen vandaag anders kun je misschien nog een lekkere schoonheidsbehandeling of massage nemen. Fijne dag.
  8. A.Harms:
    18 september 2019
    Wat een mooi verslag weer Anita en wat een prachtige foto's Nu even lekker relaxen aan het strand en wie weet wat of je nog voor leuks gaat beleven.
  9. Gerda Vosman:
    18 september 2019
    Geweldig Anita. Nog even lekker genieten. Doen wij hier van de mooie foto's. Groetjes Gerda
  10. Paula Schaart:
    18 september 2019
    Wat een ervaring Anita zoveel moois te zien, veel plezier de komende dagen. Groetjes ook van Nico. Xxx
  11. Carolien van Essen:
    19 september 2019
    Wat een prachtige foto's van die boobies zo grappig.
    En wat een mooie foto's van die walvissen.
    Zo te zien op de foto's geniet je optimaal.
    Geniet er nog maar fijn van.
    Groetjes van ons uit Epe
  12. Renate Peterman peterman-hansen:
    20 september 2019
    Heb enorm genoten van je reisverhalen.Nog hele mooie stranddagen met hopelijk veel zon.Groetjes, Renate.