Dag 13 en 14 Montañita - Cuenca 18 en 19 september

19 september 2019 - Cuenca, Ecuador

Lieve allemaal,

Leuk jullie reacties allemaal weer te lezen

Gisteren hadden we een vrije dag.
We hebben heel weinig gedaan vandaar dus geen verslag van gisteren.

Vanmorgen ( donderdag 19 september) zijn we om 06.00 uur vertrokken en zijn we op weg naar Cuenca, onze laaste bestemming van deze reis.

Boottocht Puerto el Morro Dolfijnen

Onderweg stoppen we nog in Puerto el Morro waar we per boot de mangroves gaan ontdekken. Hier hebben we  ook de dolfijnen gezien en verschillende vogelsoorten.
Helaas varen ze veel te snel en veel te ver van de kant af, hierdoor lukte het niet goed om mooie foto`s van Ibissen, Ralreigers, Zilverreigers en andere vogels te kunnen maken.
We varen naar Manglecito dit is een eilandje waar heel veel Fregatten zitten. Ik heb nog nooit zoveel vogels bij elkaar gezien. En ook nog nooit zoveel muggen, je zou hier lekt geprikt worden  Gelukkig had ik me goed ingesmeerd met deed, dus de schade bleef beperkt haha.

DSCF1562

De Manglares El Morro Wildlife Refuge
Op anderhalf uur rijden van de stad Guayaquil bevindt zich de Manglares El Morro Wildlife Refuge, een charmant kustgebied dat beschermd is tegen de zee, waar je kunt genieten van activiteiten zoals vogels kijken en dolfijnen spotten, dit zijn de belangrijkste attracties . Dit unieke ecosysteem, gelegen op de Puerto El Morro Campus, is 10.130,16 hectare lang met mangrovebossen, estuaria en natuurlijke kanalen.

El Morro is een van de meest bezochte beschermde gebieden in de provincie. Volgens de database van het asiel worden jaarlijks ongeveer 10.000 toeristen ontvangen. Uw toegang is gratis en uw openingstijden zijn van maandag tot en met zondag van 8.00 tot 17.00 uur.

Biodiversiteit
Vanwege de meerdere ecosystemen die het bezit, herbergt deze natuurlijke ruimte honderden soorten flora en fauna. Naar schatting telt het gebied ongeveer 80 vogelsoorten, waarvan er 17 endemisch zijn en drie bedreigd.

José Castro, natuuronderzoeker van de Los Delfines Ecoclub Association, legt uit dat je in de Manglares El Morro Wildlife Refuge een grote verscheidenheid aan vogels kunt vinden, zoals fregatten, pelikanen, roze en blauwe reigers en enkele nachtelijke reigers.

Wat betreft de flora is de mangrove de meest representatieve vegetatie van het toevluchtsoord, omdat het een groot aantal waterorganismen herbergt en ook de thuisbasis is van verschillende soorten trekvogels. Er zijn vier mangrovesoorten in het gebied, maar rood is degene die bijna de hele sector bestrijkt.

Duurzaam toerisme
Om de levensomstandigheden van ongeveer 200 gezinnen te verbeteren, heeft het ministerie van Milieu de bevolking opgeleid en activiteiten zoals ambachtelijke visserij en ecotoerisme bevorderd.

In die zin zegt Castro dat een van de belangrijkste kenmerken de aandacht voor bezoekers is. «Het ministerie van Milieu heeft ons opgeleid met cursussen van natuurgidsen en ons ook geholpen met de bouw van de ecotoeristische pier».

fregat vogel

Het reservaat heeft ook een uitgebreide beschermingsstrategie, die als een van de belangrijkste beschermingsobjecten kustbuffetten (dolfijnen) en fregatten, vlaggenschip soorten van het toevluchtsoord heeft.

Hoofdattracties
Een van de belangrijkste attracties van het toevluchtsoord zijn La Islita , dat een gebied van 10,60 hectare beslaat en waar u de rustplaatsen van de roze reigers en andere vogelsoorten kunt observeren.

Een ander belangrijk punt zijn de Manglecito-eilanden , die 1.863,23 hectare groot zijn en bestaan ​​uit twee eilandjes, waarvan de grootste een van de gebieden is met het grootste aantal fregatten in Ecuador. Daarbinnen kunt u een wandeling maken over het Manglecito-pad, dat op ongeveer 300 meter afstand ligt en het duurt ongeveer 20 minuten om te reizen. Tijdens de wandeling zie je de schoonheid van de fregatten. Tijdens het paarseizoen (in de maanden juli tot november) pronken mannen met hun rode agulaire (buche) zak om vrouwen aan te trekken. Aan het einde van de tour is een klein uitkijkpunt van waaruit je honderden exemplaren in de mangrovebekers kunt zien.

Om een ​​van deze punten te bereiken, is het noodzakelijk om per boot en onder begeleiding van een natuurgids te gaan. Deze wandeling is ongetwijfeld een onoverkomelijke ervaring, onderweg kun je de wind voelen en de flora en fauna van de plaats in al zijn pracht waarderen.

Het waarnemen van dolfijnen en fregatten is een embleem van de schuilplaats geworden. Hoewel dolfijnen in de hele Golf van Guayaquil worden gevonden, zijn ongeveer 15 exemplaren geteld bij de ingang van de El Morro Estero. Deze unieke zoogdieren zwemmen altijd in groepen en wanneer ze de bezoekers identificeren, zorgen ze voor een geweldige show, telkens weer overstekend voor de boten.

Met al deze faciliteiten en natuurlijke wonderen aangeboden door de Mangrove Wildlife Refuge El Morro is het onmogelijk om de aangename ervaring van een bezoek aan dit unieke kustparadijs, omringd door mangroven, te missen.

Na de boottocht rijden we verder naar onze luncht plek, daarna moeten we nog zeker vijf uur verder rijden voordat we bij ons htel aankomen.
Silvie(reisleidster) gaat een quis met ons doen over Equador, we worden in groepjes van twee verdeeld. Samen moeten we dan verschillende vragen beandwoorden. Michel en ik worden vierde en Dirk en Bea worden eerste. Zij hebben een fotoshoot met Harry gewonnen. Harry is een mascotte vogeltje van Silvie die overal tijdens de reis wel een keertje op de foto gezet word de internetsite.

Rond een uur of half acht komen we aan bij ons hotel in Cuenca, hier  verblijven we de laatste twee nachten.

mijn hotelkamer in Cuenca

Cuenca is de op twee na grootste stad van het land. Deze koloniale stad wordt door velen de mooiste stad van Ecuador genoemd. In de prachtige binnenstad vindt u oude kerken en gebouwen uit de 16e en 17e eeuw. In 1999 heeft UNESCO het centrum van Cuenca tot cultureel erfgoed uitgeroepen.

Morgen gaan we de stad verkennen, ben benieuwd......
Ik ben helemaal gaar van het reizen en stop er nu dus mee
De foto`s houden jullie tegoed, die zet ik er morgen wel op

Lieve groet,
Anita

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerda Vosman:
    20 september 2019
    Slaap lekker. Geniet van de laatste dagen. Het zal vreemd zijn s-morgens bij het ontbijt geen verhaal van houten kunnen lezen. Nog veel plezier Groetjes Gerda
  2. Evelien Pasman:
    20 september 2019
    Hoi Anita. Leuk om weer je verslag te lezen. Lekker dat je een vrije dag had voor de lange reisdag.Hoop dat je lekker geslapen hebt en geniet nog van je vakantie. Groetjes😘
  3. Riek en berrie:
    20 september 2019
    Van uit wezep goedemorgen het was wel weer een mooie dag als wij het zo lezen nou Anita voor ons gevoel heb je wel genoten geniet nog van de laatste dagen en niet te bruin worden anders moet je ook nog een andere pas aan vragen tot gauw en veel liefs van de haasjes tot gauw
  4. A.Harms:
    20 september 2019
    Anita wij lezen dat je echt even hebt uitgerust dat is ook wel nodig met zo'n intensief programma.
  5. Jeannette:
    20 september 2019
    Wat vliegt de tijd geniet nog van de laatste dagen