dag 13 - Cameron Highlands - Penang

7 oktober 2018 - George Town, Maleisië

Hallo allemaal

Vanmorgen om +/- 8.00 uur zijn wij vertrokken uit het koele Cameron Highlands en gaan we de hitte weer opzoeken in Penang.Onderweg
De route door de Cameron Highlands is weer schitterend, zodra we op de snelweg komen is de omgeving weer heel anders.
Onderweg hebben we nog een koffie en lunchstop en dan rijden we door naar Penang

In de middag komen we aan in Penang, waar de gids ons een stukje van de Clan jetties laat zien,
Clan jetties
Dit is een compleet dorp op palen boven het water waar Chinese clans wonen. Clan jettiesIn de 19e eeuw kwamen veel Chinese immigranten naar Maleisië. Om hun kansen te vergroten werden er clans (gilden) opgericht, zodat men samen beter kon overleven in de nieuwe leefomgeving, zonder hun gebruiken en tradities te verliezen
De kleine dorpjes kenmerken zich door oude tradities en gewoontes, van kaarsjes voor de deur tot complete gebedsaltaren voor het huis. Er zijn in totaal zes van deze dorpjes, in elk dorp woont één clan, en elk dorp heeft een eigen tempel. De huizen zijn gebouwd van een speciale houtsoort, waardoor ze beter bestand zijn tegen de invloeden van het zeewater.

Ook laat hij ons een stukje van de stad Georgetown zien. De stad is enorm in ontwikkeling en wordt steeds interessanter, onder andere door de verrassende street art die je tegenkomt! We bezoeken de rijkversierde Khoo Kong Si tempel.
Krijg beetje het gevoel dat ik nu weer in China ben daar hadden ze ook van die prachtige tempels .

Georgetown
Georgetown, de hoofdstad van het eiland Penang, is vernoemd naar de Britse Koning George III. De stad ligt aan de noordoostzijde van het eiland en telt, inclusief buitenwijken, zo'n 720.000 inwoners. Nadat Penang in 1786 door de sultan van Kedah werd overgedragen aan de Engelsen, stichtte Sir Francis Light de stad Georgetown. Hij begon als eerste met de bouw van Fort Cornwallis. Later groeide deze eerste nederzetting uit tot een (voor die tijd) grote stad. In 1957 kreeg Georgetown stadsrechten, tot 1972 was het de enige stad in Maleisie met stadsrechten.
De stad heeft in 2008 de UNESCO-bescherming gekregen voor het historische gedeelte

Khoo Kongsi tempel
Dit oude stukje Penang doet de beginperiode van de Chinezen herinneren. Dit clanhouse (familie tempel) werd in 1906 voltooid, nadat de eerste in 1901 was afgebrand op de avond van het Sin Gui Jaar. De leden van de Khoo clan vatten het toentertijd op, dat de eerste tempel tè paleisachtig, was, tè mooi. De bouw van de tweede duurde dan ook korter.

De Khoo clan (familie) was toentertijd het machtigst van alle clans. Oorspronkelijk komen zijn uit het dorp Sin Kang in de Zuid-Chinese provincie Hokkien.

De eerste Chinezen kwamen omstreeks 1900 naar Penang. Ze kwamen dan onder toezicht van een clangenootschap. Deze kwamen op voor de belangen van de Chinezen. Zij beschermden hen, verdedigden hun belangen en hielpen als het nodig was.Khoo Kongsi tempel

Er zijn in Georgetown nog verschillende clanhouses: die van de Khoo, Ong, Tan of Chung.

De bekendste en de mooiste is de Leon San Tong Khoo Kongsi (kortweg: Khoo Kongsi).

De Khoo's waren in Maleisië handelaren. Om de tempel te bereiken, passeer je aantal woningen, waar vroeger de knechten en familieleden moeten hebben gewoond. Zij hadden bijna allemaal hetzelfde beroep. Het was eigenlijk een miniatuurdorpje in Georgetown.

De ingang van de tempel wordt bewaakt door twee marmeren leeuwen met een bal in hun mond.
De rechter leeuw draagt ook nog een bel een een oude Chinese munt om haar nek.
De linker, dat een leeuwin is, heeft haar welp bij zich

De tempel is zowel buiten als de dakranden van bordes en balustrade rijkelijk versierd. Zij stellen mozaïektaferelen voor uit de godenwereld.
Er hangen ook vele prachtige Chinese lantaarns.
Ook binnen is de zolder mooi met zijn prachtige, vergulde balken, die rondlopende tuinen blijken te zijn, waarin onsterfelijken zich bevinden. Dit wordt nogal eens over het hoofd gezien.

De grote zaal (mainhall) van de tempel van Leon San Tong Khoo Kongsi is fantastisch mooi.
Deze is opgedragen aan hun beschermheilige Ong Soon (de nobele) en aan Tai Sai (de grote hertog).  Zij zitten op de foto hiernaast, naast elkaar,  met een rood gewaad aan.Khoo Kongsi tempel
Ong Soon en Tai Sai werden in China verafgood voor hun dapperheid om China te beschermen tegen vijandige indringers.
Tai Sai wordt ook geroemd, omdat hij veel luisterde naar de noden van de gewone mensen en deze probeerde op te lossen. Daarom wordt hij nog steeds speciaal vereerd op de vijfde dag van de vijfde maand van het Chinese Jaar.
Dit heet dan het "Tua Sai Yeah".

Er zijn schitterende ornamenten, waarvan de meeste goudkleurig zijn. Allemaal een toppunt van Zuid-Chinese architectuur.
De ambachtslieden, die men voornamelijk voor dit doel uit China liet overkomen.

Het is dan ook niet verwonderlijk, dat de Khoo Kongsi een locatie is geweest voor de opnamen van de film "Anna and the King" (Jody Foster).

De tempel wordt nu gebruikt voor festivals, feesten, toneelstukken en opera's.
Meestal vinden deze plechtigheden plaats rondom het Chinese Nieuwjaar.
Laatst werd er zelfs een groot diner gegeven op het voorplein,

We lopen richting de bus waarna we tegen uur of 16.00 uur aankomen bij het Bayvieuw hotel in het centrum van Penang .
We kunnen lekker relaxen om 19.30 uur moeten we weer in de lobby zijn en gaan we de stad in.
We hebben heerlijk gegeten bij een foodcort geen nasi of mie maar met zijn vijven hebben we iedere keer allemaal kleine gerechtjes opgehaald en zo van elkaar alles weer geproefd.gezelligheid aan tafel
ook de locals vonden het super leuk dat wij van alles aan het proberen waren.

Morgen hebben we een vrije dag in Penang maar we hebben twee excursies gepland dus  is het weer vroeg dag 8.00 uur gaan we vertrekken er staan dan weer leuke dingen op het programma

Groetjes en tot morgen,
Anita

1. Ingrid:
    8 oktober 2018
    Hey zus, leuk je verhalen weer te lezen. Nou dat eten is geweldig daar of niet 😜. Geniet maar lekker van dat allles kus van je zussie 😜
  2. Gerda Vosman:
    8 oktober 2018
    Wow om. jaloers op te worden. Wat mooi daar. Nog heerlijk genieten. Hoe lang nog???? Groetjes Gerda
  3. Evelien Pasman:
    8 oktober 2018
    He Anita. Mooie foto s en verslag weer. Apart zo met die huisjes boven het water. Eten ziet er goed uit en een prachtige tempel. Geniet morgen van je vrije dag. Liefs Evelien
  4. 9 oktober 2018
    Hoi Anita, wat mooi allemaal, wat apart die huisjes op palen, en dan die omgeving, fijn dat je ons allemaal mee laat genieten, dank je wel. ❤️
  5. Ellybekker:
    9 oktober 2018
    Jij kunt een prima reis verslag maken ! Kan je wel in boek vorm uit laten brengen ! Gr veel plezier !!
  6. Paula:
    9 oktober 2018
    Je hebt een druk progamma,heb je ook nog een paar dagen om bij te komen? Groetjes.
  7. Ina:
    9 oktober 2018
    Hi Anita leuke verhalen weer en die huisjes op palen bedankt dat je ons weer laat meegenieten groetjes
  8. A.Harms:
    9 oktober 2018
    Geweldig weer om te lezen en om die prachtige foto's te bekijken hier ga je vast wel weer bij thuiskomst een boek van maken.