Dag 15 Cuenca 20 september

20 september 2019 - Cuenca, Ecuador

Queridos Todos,

Vandaag is het alweer onze laatste dag in Cuenca en hebben we een vrije dag .
Ik ben met een aantal van de groep door de prachtige koloniale stad aan het slenteren geweest er zijn vele kerken en kloosters te bezoeken. Ondertussen ook wat winkeltjes door struinen, ja de dames houden natuurlijk wel van shoppen hahaha

Cuenca Cuenca

Helaas hier niet wat kunnen scoren, gisteren nog wel een tasje gescoord
Tussen door ook nog even lekker terrasje gepakt, Cuenca is een prachtige stad
maar goed dat het onder Unesco valt want de gebouwen zijn schitterend!

Om 14.00 uur moeten we klaar staan dan gaan we met de Hop en Off bus door Cuenca,zo kom je door de hele stad en heb je mooi zicht als je boven in de bus zit.

Hop en Off bus

In Cuenca worden ook de beroemde Panama hoeden gemaakt, aantal van de groep zijn hier ook geweest.
Deze hoeden komen dus niet uit Panama maar uit Ecuador, en Cuenca is het commerciële centrum van de hoed!
Panamahoed
Een panamahoed is de benaming van een specifieke hoed. Panamahoeden worden gemaakt van gevlochten bladeren van de Carludovica palmata.
Heden ten dage worden de meeste hoeden gemaakt in Cuenca. De hoeden worden nog steeds met de hand gemaakt maar zijn toch goedkoop omdat de productie slechts een dag of twee in beslag neemt.
De beste hoeden worden echter geweven in Montecristi. Deze hebben de hoogste weefdichtheid en gaan een leven lang mee. Het duurt vele maanden om zo'n kwaliteitshoed te maken en daardoor zijn Montecristi-panamahoeden nogal prijzig.
Anders dan de naam doet vermoeden komt de panamahoed niet uit Panama, maar uit de provincie Manabí in Ecuador. De Ecuadoranen noemen hun hoeden dan ook geen panamahoed. In Ecuador zijn dit "sombreros de paja toquilla", of "hoeden van toquillastro".

Cuenca
Cuenca is een van de mooiste steden in Ecuador. Het is niet voor niets dat veel Europese en Amerikaanse expats naar deze stad verhuizen en dat UNESCO Cuenca tot Werelderfgoed heeft verklaard. De binnenstad is net een openluchtmuseum. Met oude koloniale kerken, prachtige rivieren en Spaanse en inheemse invloeden, is Cuenca de bruisende hoofdstad van het zuiden

Cuenca

Cuenca ligt ten zuiden van Quito in het zuiden van Ecuador. De voormalige Incastad Cuenca ligt op 2500 m hoogte in het zuidoosten van de Andes. Cuenca is de 3e stad van Ecuador. Cuenca wordt gezien als culturele hoofdstad van het land. Het historische centrum met zijn statige koloniale woningen, nauwe steegjes en vele kerken heeft een interessante culturele uitstraling. De stad wordt in tweeën gedeeld door de Rio Tomebamba. In het noorden ligt het koloniale gedeelte, in het zuiden de nieuwere gedeeltes. Cuenca is een ideale plek als je geïnteresseerd bent in cultuur en historie. In het verleden zijn er veel verschillende culturen die invloed hebben gehad op Cuenca. Deze verschillende invloeden zien we ook weer terug in de culturele en kunstzinnige uitingen. Er zijn veel musea en galerieën in de stad. Je kunt er ook originele en kwalitatief goede souvenirs vinden zoals de Panamahoeden waar Cuenca bekend om staat, keramiek en gouden sieraden. Cuenca heeft als bijnaam het Athene van de Andes of Athene van Ecuador. Vanaf 1999 staat het stadscentrum op de UNESCO werelderfgoedlijst. Veel inwoners van Cuenca proberen zich echter buiten Ecuador te vestigen, voornamelijk in de Verenigde Staten en Europa.

Cuenca

Vanavond hebben we afscheidsdiner gehad, het is onze laatste avond in Ecuador. We hebben hier Cuy geproefd. Het is de specialiteit van Ecuador. Ik wou wel proeven maar wou het niet heel op mijn bord hebben
 Zal maar niet zeggen wat het is.....
Van Emilio en Sylvie kregen we allemaal als afscheid een geluk-sleutelhangertje.

Emilio & Sylvie

Morgenvroeg vertrekken we om 6.45 uur richting de luchthaven van Cuenca .
Om +/- 9.00 uur vliegen we eerst van Cuenca naar Quito, hier moeten we helaas zes uur wachten voordat onze vlucht 16.40 uur vertrekt, bij jullie is het dan zaterdag avond 23.40 uur.
Omdat het vliegtuig niet met een volle tank vanaf Quito kan vliegen, hebben we eerst nog een tussenlanding op Curaçao om te tanken. Daar moeten we ook weer een uur wachten en dan pas vliegen we naar Amsterdam.  Zondag 22 september landen we om 12.40 uur in Amsterdam (mits we geen vertragingen hebben)

Denk dat dit ook wel laatste berichtje zal zijn op mijn reisblog.
Ik heb een fantastische reis gehad door Ecuador met leuke, lieve mensen om me heen.
Een hele goede reisleidster, gids en chauffeur, de groep is nog steeds èèn groep dat heb ik niet vaak met een reis gehad.
Gelukkig ook geen last van de hoogte gehad waar ik zo bang voor was
Maar het is ook weer fijn om naar huis te gaan en mijn familie en vrienden weer te zien, en natuurlijk ook mijn doggy Shiva.

Bedankt voor al jullie leuke, lieve reacties en het online mee reizen met mijn reis door Ecuador.
Wie weet tot volgend jaar, voor een volgende reis……….

Veel liefs,
Anita

1. 21 september 2019
    Je had weer een prachtige trip Anita, met weer een pracht verhaal en mooie foto's.
  2. Bea Huls:
    21 september 2019
    Bedankt anita voor jou mooie verhalen.ik hoefde zo niets meer te vertellen haha.en zeker hebben we een super vakantie gehad met een geweldige groep.bedankt meid😘
  3. Jeannette:
    21 september 2019
    Anita je reis is al weer bijna voorbij mooie reis aan je lijst van reizen toegevoegd en nu een goede reis terug
    Groetjes Jeannette
  4. Gerlinda Endeman:
    21 september 2019
    Vond het heerlijk om iedere ochtend jouw reisverslag te lezen, en de foto's, ze waren prachtig 😍. Goede reis terug, morgen is het hier nog prachtig weer ☀️
    We gaan je zien, en de verhalen horen van je reis. Dikke kus van ons 😘
  5. Jenny mulder:
    21 september 2019
    Goede terug reis het was super leuk al die mooie verslagen en de fotos
  6. Evelien Pasman:
    21 september 2019
    Hoi Anita. Dankjewel voor je mooie verhalen en foto s. Prachtig land. Heb je dat ding op gegeten wat op je bord lag...😬Een hele goede terugreis gewenst. Groetjes van ons allemaal😘
  7. 21 september 2019
    Hoi Anita, ja aan alles komt een eind, dus ook aan je mooie reis, enorm genoten van je mooie verhalen, en mooie foto's. Dank je wel dus. Wens je ee goede reis terug Anita.. en tot ziens. 💋💋💋
  8. Riek en berrie:
    21 september 2019
    Nou Anita het klinkt allemaal goed wat fijn dat het zo geweldige groep was iets om op terug te kijken fijn dat je weer naar huis komt wij missen je ook wel hoor tot zondag en veel liefs van de haasjes en een dikke kus gr riek en berrie
  9. Gerda Vosman:
    21 september 2019
    Hoi Anita. Het was weer mooi om.met je mee te reizen. Wat heb he veel gezien een schitterende reis. Weer een hele goede reis terug en welkom thuis. Groetjes Gerda.
  10. Carolien van Essen:
    21 september 2019
    Anita wat fijn om te horen dat je zo hebt genoten van de reis.
    Wij wensen je een goede vlucht terug. Wat leuk dat je nog een tussenstop Curacao doet (ons lievelingseiland!!!!). Na onze reis spreken we gauw af.
    Groetjes Dries en Carolien
  11. Renate Peterman peterman-hansen:
    21 september 2019
    Heb genoten van je mooie verslagen van Ecuador.
    Goede terugreis. Groetjes .Renate.
  12. A.Harms:
    22 september 2019
    Anita wat een prachtige foto's weer en wat hebben we genoten van je verslagen hiervoor hartelijk bedankt. We hopen dat je weer veilig vandaag inmiddels aankomt.