Dag 2 Mindo - 7 september

7 september 2019 - Mindo, Ecuador

Hola entonces aquí estoy otra vez

De eerste nacht Ecuador is weer een feit, zoals gewoonlijk een eerste nacht is geen succes.
Was voor 05.00 uur al klaar wakker.
Om 8.00 uur hebben we ontbeten en rond een uur of negen zijn we vertrokken.
We gaan eerst naar de vlindertuin van Mindo, hier kunnen we de vier etappes van het leven van de vlinder zien. Er zijn 25 soorten vlinders in de tuin, in totaal ongeveer 1.200. Een deel hiervan wordt later weer uitgezet in de natuur.
Deze vlindertuin was wel een stuk kleiner vergeleken met die van vorig jaar in Maleisië.  Maar wel weer bijzonder om van die grote vlinders te zien. Die grote vlinders heb ik in Nederland nog nooit gezien

Vlindertuin (Mariposario) in Mindo
Wat is een Mariposario?
Hoewel we vlinderkwekerijen hebben in Nederland, hebben ze mariposarios in Ecuador en andere Spaans sprekende landen.

Vlindertuin

Het woord mariposa betekent vlinder en het einde impliceert een dierentuin of plaats van een verzameling.

Over het algemeen laat een mariposario niet alleen vlinders zien, maar verhoogt deze ook in grote aantallen. Deze mariposario hebben veel vlinders in hun zorgvuldig ontworpen tuinen. Bloeiende planten en ondiepe fruitvoeders overtuigen vlinders om rond te hangen in de tuin waar kolibries zich soms bij de fruitvoeders voegen.

De meeste vlinders hebben een levensduur van een paar weken. Over het algemeen geldt: hoe kleiner de vlinder, des te korter zijn levensduur. Maar alle vlinders beginnen het leven op dezelfde manier, uit eieren in een rups. Maar je zult niet veel rupsen vinden die door de tuin dwalen. In de vlindertuin wordt het proces van rups tot vlinder nauwlettend in de gaten gehouden en gecontroleerd.

Verder is er nog wat vrije tijd om  te genieten van de  kolibries die overal rondvliegen .
Je moet even wat geduld hebben om deze mooie vogeltjes op de foto te krijgen.
Zijn geen grote vogeltjes en ze zijn super snel

kolibries

Kolibries
Kolibries behoren ongetwijfeld tot de mooiste en bijzonderste vogels op onze aarde. Mooi, vanwege de metaalachtige weerschijn van het verenkleed en de dikwijls ingewikkelde versieringen van dit verenkleed, zoals lange staartpluimen, kragen en kuiven en bijzonder vanwege hun gespecialiseerde manier van vliegen. In tegenstelling tot andere vogels draait de kolibrie namelijk, bij elke vleugelslag, met een korte elipsvormige beweging, de vleugels. Een ander bijzonder aspect aan het vliegen van kolibries is, dat ze hun vleugels stijver en meer uitgespreid houden dan andere vogels. De naam `natuurlijke helikopters', die door één van de grootste experts op het gebied van kolibries, Fernando Ortez, aan de kolibries is gegeven, geeft deze gespecialiseerde manier van vliegen dan ook zeer goed weer.

De kolibrie heeft een lange snavel, waarmee hij in de kroonbuis van de bloem kan komen. Om bij de nectar te raken moet hij zijn tong uitrollen. De punt van de tong is gespleten en heeft de vorm van een strohalm. Hierdoor kan hij bij nectar komen waar zelfs insecten niet bij kunnen. De bloemen hebben een zeer lange kroonbuis en hebben zich voor hun bestuiving aangepast aan de kolibrie en de kolibrie aan de bloemen. Om het voor deze vogel extra aantrekkelijk te maken is er veel nectar aanwezig. Kolibries hebben een sterke voorkeur voor oranje en rode bloemen.

Hierna gaan we weer terug naar het hotel een aantal hebben een zipline tour gedaan

klaar voor de zipline tour

tijdens wandeltocht

, ik heb samen met nog een paar anderen en de gids hier een wandeling gemaakt.
Hierna hebben we heerlijk geluncht in het dorpje

Na de lunch gaan we naar een chocoladefabriekje.
Mindo-chocolade.
We brengen een uurtje door met de Mindo chocolademakers in Mindo . Een gids begeleidt ons bij elke stap, te beginnen met de cacaoboon en de oorsprong in Zuid-Amerika, van hoe moderne ambachtslieden chocolade maken met verschillende gradaties van zoetheid, afhankelijk van de verhouding tussen cacao en suiker.
Het eerste dat je opvalt als je meer leert over het proces van het gaan van cacaobonen naar chocolade is: "Hoe hebben mensen ooit chocolade ontdekt ?!" Er zijn talloze stappen, waarvan er verschillende helemaal niet voor de hand liggen. Degene die voor het eerst chocolade maakte, deed dit zeker per ongeluk.

4300562-s.jpg?1567914968

Dit alles is toch wel even een heel proces vooraf daar denk je eigenlijk helemaal niet aan dat ze een maand er mee bezig zijn om uiteindelijk een chocolade reep te maken, die wij in een paar minuten even weg werken hahaha

Na bezoek van chocolade fabriekje gaan we weer terug naar hotel en hebben we nog even tijd om even aan het zwembad te zitten.

Om 19.00 uur moeten we weer klaar staan dan gaan we weer naar Mindo om daar heerlijk te eten.

Morgen hebben we om 8.00 uur ontbijt, gelukkig nog geen hele vroege wake up call.
Dan gaan we naar ons volgende hotel in Quito, hier verblijven we dan ook twee nachten.

Groetjes en tot morgen voor de volgende belevenis van de reis
Anita

1. 8 september 2019
    Prachtig Anita. Is weer genieten van jou verhaal, dank je wel.
  2. Conny:
    Heel mooi daar 🥰Geniet ervan
  3. Caroline de Bruijn:
    8 september 2019
    Mooie dag geweest, en leuk zeg dat verhaal over de chocolade.
  4. Evelien Pasman:
    8 september 2019
    Hoi Anita. Leuk om het verhaal te lezen van de vlinders en de chocolade Lekkerrrrr. Daar ben ik dol op. 😋Heerlijk genieten en bijkomen want je was al vroeg op. Groetjes van Martin en ik
  5. A.Harms:
    8 september 2019
    Leuk ook te lezen over de chocolade.
  6. Gerlinda Endeman:
    8 september 2019
    Leuk om te lezen over de chocolade!!
  7. Gerda Vosman:
    8 september 2019
    Zo te zien heb je weer een mooie dag gehad.
  8. Ingrid:
    8 september 2019
    Hey zus, mooie verhalen verteller 😉 leuk om reis weer een beetje met je mee te reizen . Geniet van alles wat komen gaat. Dikke kus van Ma, Gert en mij
  9. Ilse de Witte:
    8 september 2019
    Hai Anita, Vlindertuin in Maleisie was ook wel heel bijzonder.
    Geniet ervan.
  10. Carolien van Essen:
    8 september 2019
    Brrr aan de zippline durfal. We doen het je niet na hoor,
    Prachtig die vlinders.
  11. Riek en berrie:
    8 september 2019
    Het ziet er weer geweldig uit toppie