Dag 3 Mindo - Evenaar - Quito 8 september

8 september 2019 - Quito, Ecuador

Hallo allemaal,

Vandaag weer een schitterende dag gehad

Vanuit Mindo reden we naar Quito, de hoofdstad van Ecuador. Een mooie rit door het prachtige  landschap. Voordat we in Quito waren, maakten we eerst een uitstapje naar het midden van de wereld: Mitad del Mundo!

Mitad del Mundo betekent letterlijk 'het midden van de wereld'. 23 kilometer ten noorden van Quito, op 2.483 meter hoogte staat op precies 0° een monument en loopt er een gele streep dwars over de grond, zodat je met één been op het noordelijk en één been op het zuidelijk halfrond kunt staan.

Solar Inti Ñan museum
Dit museum ligt op de recent berekende evenaar. Het is een klein museum, maar erg leuk om te bezoeken! We kregen een rondleiding door een Engels sprekende gids, die ons veel dingen liet zien over de leefwijze en geschiedenis van de inheemse bevolking in dit gebied. Zo waren er nagebouwde hutten met hangmatten, maquettes, en een display met een gekrompen hoofd! Ook deden we allemaal “wetenschappelijke” proefjes op de evenaar.

Best een beetje luguber, zo’n gekrompen hoofd. De gids vertelde dat de inheemse bevolking vroeger hoofden liet krimpen door eerst de schedel en hersenen uit te verwijderen, en het hoofd dan met verschillende kruiden te koken. Gekrompen hoofden van vijanden werden op een speer gezet, gekrompen hoofden van overleden familieleden werden ook wel als halsketting gebruikt.

Solar Inti Ñan museum

Na het culturele gedeelte van de rondleiding, was het tijd voor het “wetenschappelijke” gedeelte. De gids had een verplaatsbare wasbak waarin ze zowel op het noordelijk als op het zuidelijk halfrond water in goot. Ze gooide kleine blaadjes in het water zodat we beter konden zien welke kant de blaadjes op draaiden terwijl het water wegliep. Precies op de evenaar liep het water recht naar beneden, zonder te kolken. Op het noordelijk halfrond draaide het water tegen de klok in door het putje. Tien stappen verderop, op het zuidelijk halfrond, draaide het water met de klok mee. Ongelofelijk!

Ook kon je een ei laten balanceren op een pin op de evenaar, om zo de status van “egg-master” te bereiken.
Omdat je op de evenaar stond zou dat makkelijker gaan dan anders, maar het was alsnog een hele uitdaging. Na een minuut geduldig schuiven en verplaatsen, stond mijn ei recht overeind!
En wat denk je …..worden Charlot en ik toch “Egg-Master”.

Egg Master

Bij de uitgang kreeg ik een diploma voor het balanceren van mijn ei, haha, en een stempel in mijn paspoort.
ik heb nog een leuk filmpje gevonden op internet, dan heb je beetje idee wat wij vandaag gezien hebben

Mitad del Mundo
Mitad del Mundo, oftewel het midden van de wereld. Deze denkbeeldige lijn – de evenaar – doorkruist Ecuador. Deze lijn is in 1736 bepaald door een Franse ontdekkingsreiziger en op deze plek is een groot monument gebouwd. De evenaar loopt maar liefst door 13 landen in de wereld, terwijl de Ecuadorianen claimden dat zij de enige waren. Vandaar dan ook de naam Ecuador, afgeleid van equator. Bovendien is Ecuador het hoogste punt van de evenaar, op maar liefst 2800 meter boven zeeniveau. Quito is dan misschien niet uniek met zijn positie op de evenaar, maar het Mitad del Mundo-monument maakt het wel het meest beroemde voorbeeld van een stad die op twee halfronden ligt. Het monument is 30 meter hoog en ziet er best Indrukwekkend uit

In de middag komen we aan in Quito en hier doen we een city tour door het oude centrum. We maken een uitstapje naar koloniaal Quito: het centrale plein (La Plaza de la Independencia), de San Francisco kerk uit 1534 en de Basilica, een prachtige gotische kerk.

Zelfs in deze grote stad zie je  indigenas lopen, afstammelingen van de oorspronkelijke bewoners van Ecuador met hun kleurrijke kleding en hoedjes.
Quito.

bevolking Quito

De hoofdstad van Ecuador heeft een verrassend mooi historisch centrum vol koloniale bouwwerken die perfect bewaard zijn gebleven. Het is een feest om hier rond te lopen en de stad staat dan ook niet voor niets op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Quito is de hoogste hoofdstad ter wereld en dat betekent dat je er ruim de tijd moet nemen om te acclimatiseren. De stad ligt 2800 meter boven het zeeniveau en het kan voorkomen dat je last krijgt van hoogteziekte. De beste remedie is om het even rustig aan te nemen, maar dat is gelukkig geen straf in deze boeiende stad.

Het historische centrum van Quito
De geschiedenis van Quito gaat honderden jaren terug, want de huidige stad werd gebouwd op de funderingen van een oude Indianenstad. Het oude centrum dateert uit de zestiende eeuw en heeft de tand des tijds bijzonder goed doorstaan. Het levendige centrum omvat anno nu prachtige koloniale bouwwerken en nauwe, geplaveide straatjes die worden geflankeerd door gekleurde huisjes. Rondlopen is hier een feestje, want er valt ontzettend veel te zien. In de vroege ochtend is het rustig, maar al snel vullen de straten zich met marktkooplui, muzikanten en andere kleurrijke figuren.

Plaza de la Independencia
Een van de hoogtepunten van Quito is het mooie Plaza de la Independencia, dat wordt omringd door koloniale architectuur. Dit is het belangrijkste plein van de stad en staat symbool voor de uitvoerende macht van Ecuador. In het centrum staat een monument ter ere van de onafhankelijkheid en rondom het plein vind je onder andere het presidentieel paleis en de kathedraal van Quito.

San Francisco kerk
De kerk en klooster van San Francisco maakt deel uit van de stad Quito
Deze kerk en klooster complex is zo oud als de stad zelf en de functies prachtige 16e-eeuwse architectuur
Het enorme complex omvat 13 kloosters, drie kerken, een plaza, meer dan 3.500 religieuze kunstwerken en een bibliotheek bezit duizenden boeken en historische documenten. Het klooster werd gebouwd door broer Jodoco Ricke voor de volgorde van de franciscaner monniken, tussen 1537 en 1560. De hoofdkerk, een imposante barokke structuur, werd een eeuw later, samen met extra kloosters voltooid. De artistieke inzameling groeide snel door 1755, toen een aardbeving de plafonds van de Mudéjar cassettes van het schip van de kerk verwoest. De bovenste delen van de klokkentorens van de kerk werden vernietigd tijdens een aardbeving in 1868; ze werden nooit herbouwd naar hun oorspronkelijke hoogte.

De Basilica,
De Basílica del Voto Nacional: de mooiste gotische kerk van Ecuador
Van een afstandje lijkt de Basílica del Voto Nacional in Quito een kerk zoals vele andere.  Totdat je dichterbij komt en ziet dat deze kerk wel hele bijzondere decoraties heeft.
De legende van de Basílica del Voto Nacional.

Basílica del Voto Nacional

Op 10 juli 1892 werd er begonnen aan de bouw van de Basílica del Voto Nacional. Maar ondanks dat de kerk in 1985 door Paus Johannes Paulus II werd ingezegend, is de kerk nog altijd niet klaar. En dat is ook helemaal niet de bedoeling. De mensen in Quito blijven namelijk vrolijk doorbouwen aan deze enorme kerk, want volgens een lokale legende gewone zal de wereld  vergaan als de Basílica del Voto Nacional helemaal af is.
De bijzondere decoraties van de Basílica del Voto Nacional
Het is zonder meer een prachtige, neogotische kerk die duidelijk op Europese kerken is gebaseerd. Maar toen ik wat dichter naar de kerk toe liep, zag ik al snel dat de bouwstijl misschien wel erg Europees mag ogen, de details zijn zonder twijfel typisch voor Ecuador.

In Europa hebben gotische kerken zogenaamde waterspuwers als decoratie. Een waterspuwer is een uitmonding van een regengoot, meestal in de vorm van een duivel, monster of roofvogel. Maar de Basílica del Voto Nacional heeft geen gewone waterspuwers, maar gordeldieren, iguana’s en schilpadden van de Galapagoseilanden als decoratie.  Het lijkt een standaard kerk, maar als je beter kijkt zie je iets bijzonders. Iets wat geen enkele andere kerk heeft.
Het uitzicht vanaf de Basílica del Voto Nacional
De Basílica del Voto Nacional is ontzettend groot, het centrale deel van de kerk is 140 meter lang, 35 meter breed en 30 meter hoog. En dan zijn er ook nog eens twee kerktorens die allebei 115 meter hoog zijn. Dit zijn de hoogste kerktorens van heel Ecuador. Omdat de kerk op een flinke heuvel staat kun je het gebouw vanuit bijna iedere hoek van Quito zien. Ik vond het vooral leuk om een van de kerktorens te beklimmen, laatste stukje was wat minder dit was een heel stijl trapje
Maar dat werd wel beloond met weids uitzicht over heel Quito.  En dat was prachtig.

We overnachten in een aangenaam hotel in Quito.
Voor morgen staat er nog een flinke uitdaging te wachten, wandeling op de Cotopaxi
Zeer benieuwd of het me gaat lukken om helemaal boven te komen

Dit was het weer voor vandaag , foto`s volgen nog
Ga slapen moet morgen weer goed fit zijn voor de tocht

Veel liefs,
Anita

1. Sandra van Wijk:
    9 september 2019
    Altijd heerlijk om jouw mooie verslagen te lezen en ervaren!
    Geniet er maar lekker van.
    Veel plezier 😘
  2. Sabine:
    9 september 2019
    Prachtige verhalen en foto's, geweldig om het te lezen allemaal ik blijf het volgen
    Geniet ervan en veel plezier 😊
  3. Ellybekker:
    9 september 2019
    Prachtig ! Vraag me altijd af ,hoe je alle informatie onthoud. Schrijf je direct mee ? Of later via internet weer .
    Gr Elly .
  4. Evelien Pasman:
    9 september 2019
    Gefeliciteerd Egg master😉Leuk om je verhalen te lezen erg interesant. Weer een hele belevenis. Veel plezier vandaag 😘
  5. 9 september 2019
    Dat was weer een heel interessant verhaal Anita, waar ik weer heerlijk van heb genoten, alhoewel die hoofdjes op een speer, nou niet zo mijn ding is.. dank je wel..
  6. A.Harms:
    9 september 2019
    Mooi weer om te lezen en gefeliciteerd met je diploma.
  7. Ingrid:
    9 september 2019
    Egg master 💪🏼 Weer een diploma in the pocket 😜. Mooi je verhaal weer te lezen en prachtige foto’s bij dag 2. Ik hoop dat je vandaag tocht vol kan houden en geen last krijgt van hoogte ziekte. Veel plezier en dikke kus 😘
  8. Linfa:
    9 september 2019
    Prachtige foto’s weer Anita. Succes vandaag met de tocht ik hoop dat het allemaal goed gaat.
  9. Carolien van Essen:
    9 september 2019
    Wat een mooie kleurrijke mensen. Mooie foto van de stad.
    Leuk met dat ei. Eggmaster.
    Veel plezier en succes met de tocht.
  10. Carolien van Essen:
    9 september 2019
    P.s. Wat een geinige hoedjes hebben die vrouwen op.
  11. Jose:
    9 september 2019
    Ah super mooi verslag weer Anita , heel mooi om het allemaal te lezen veel plezier met de volgende uitdaging
    Groetjes Jose 😘
  12. Winanda Brouwer: