Dag 4 Quito - 9 september

9 september 2019 - Quito, Ecuador

Hallo allemaal

Vanmorgen zijn we zo rond negen uur vertrokken richting de Cotopaxi vulkaan.
Onderweg nog een stop voor het uitzicht over Quito, jeetje wat een gigantische stad is het toch

Quito

Na zo`n twee uur rijden komen we in het Nationale Park Vulkaan Cotopaxi
Eenmaal in het nationale park bezoeken we eerst het bezoekerscentrum Mariscal Sucre wat al op 3.600 meter hoogte ligt. Hier drinken we eerst coca thee en halen we de coca snoepjes dit moet werken tegen de hoogte. En krijgen we uitleg over het nationale park vulkaan Cotopaxi
Daarna rijd de bus verder door naar boven de weg word steeds slechter.

Cotopaxi vulkaan verdwijnt in de mist

Petje af voor de chauffeur, wat een pittige klim om met de bus naar boven te komen.
De uitzichten zijn prachtig zodra het weer het toelaat.
Helaas hebben wij veel pech wat het weer betreft de Cotopaxi komt steeds meer in de wolken terecht.
Doordat de weg slecht is haalt de bus de parkeerplaats die op 4.500 meter hoogte ligt niet, vanaf de parkeerplaats is de tocht 300 meter naar boven  lopen naar de berghut die wat hoger op de gletsjer ligt.
Wij hebben dus een stuk verder dan 300 meter moeten lopen.
De trekking was zo zwaar, helaas heb ik samen met nog drie reisgenoten de top niet kunnen bereiken.
Het was zoooo koud en het waaide zooo hard en dan nog van die vieze miezerige regen erbij.
Om de paar stappen moest je weer op adem komen.
We hadden èèn derde van de tocht gelopen, stond te trillen op mijn benen.

Door de harde koude wind en de regen had ik nog meer moeite met het klimmen.
Dacht ga echt niet meer verder naar boven, toch ben ik trots op mijzelf dat ik het geprobeerd heb en nog zover gehaald heb.

De barre tocht

Gelukkig tot nu toe geen last van hoogte ziekte!
Het is een hele pittige trek vanwege de hoogte, respect voor de rest van de groep die het eindpunt gehaald hebben.

Na de tocht over de Cotopaxi vulkaan hebben we de mogelijkheid rond het Limpiopungomeer te lopen. We hebben een poging gewaagt maar dit was echt geen doen, zo`n harde wind en zoooo koud.
En iedereen was al heel koud van de trekking, dus dat was weer heel gauw naar de bus.
De bus rijd weg terug naar het bezoekers centrum om heerlijk  warme chocolade melk te gaan drinken
Chauffeur zet de muziek aan en wat word er gespeeld.... The Lonely Shepherd, pa reist weer met me mee.

Cotopaxi National Park
Op anderhalf uur rijden van Quito ligt het Cotopaxi National Park. Midden in het ruim 33.000 hectare grote park schiet de vulkaan de lucht in
De Cotopaxi is een stratovulkaan in het Nationaal park Cotopaxi, en een van de hoogste actieve vulkanen ter wereld. Het is tevens de op een na hoogste berg van Ecuador. De vulkaan ligt ongeveer zestig kilometer ten zuiden van Quito, de hoofdstad van Ecuador, in de provincie die eveneens de naam Cotopaxi draagt. In het Quichua betekent het woord Cotopaxi Nek van de Maan.
De vulkaan, met een hoogte van 5.897 meter, heeft een bijna perfecte kegelvormige structuur. De doorsnee van de basis van deze vulkaan is ongeveer 23 kilometer. Deze vulkaan wordt veelal gezien als een van de mooiste vulkanen van Zuid-Amerika. Hoewel de vulkaan actief is, is het toch de meest beklommen berg van Ecuador. Een oorzaak van die populariteit is waarschijnlijk de relatief eenvoudige bereikbaarheid van de vulkaan vanuit Quito.

De vulkaan wordt dan ook omgeven door verschillende valleien die zijn gevormd door de modderstromen. De lokale bevolking rondom de vulkaan heeft zich dan ook op een riskante plaats gevestigd. Het stadje Latacunga werd al minstens twee keer in haar geschiedenis van de kaart geveegd door een uitbarsting van de Cotopaxi.

De Cotopaxi wordt zeker niet als dood beschouwd. De vulkaan kent een ongeveer 100-jarige uitbarstingcyclus. Op 14 augustus 2015 begon een nieuwe uitbarsting waarbij dorpen moesten worden geëvacueerd en de president de noodtoestand voor het gebied heeft uitgeroepen.

Tegen half zes zijn we weer terug bij het hotel, gauw naar de kamer even omkleden
Want om 18.00 uur staat onze Salsa les op het programma, we hebben de heupen eens flink los gegooid hahaha.

salsa les

Het is nog behoorlijk pittig om dit onder de knie te krijgen, maar krijg tijdens de reis nog een herkansing haha

Morgen verlaten we Quito en gaan we de Amazone in , heel benieuwd…..

Groetjes,
Anita

1. Betty:
    10 september 2019
    Pff dat is hard werken op vakantie😁, mooie verhalen een foto's weer👍
  2. Conny:
    10 september 2019
    Ow dat zijn andere foto s Brrrrr Inderdaad hard werken Ik wacht op de zonnige foto s 🌞
  3. Gerlinda Endeman:
    Wooh wat een uitzicht!!
    Goed naar je lichaam luisteren, je hebt in ieder geval een stuk bereikt.
    Top!!
  4. Gerda Vosman:
    10 september 2019
    Jeetje wat een verhaal. Doe je voorzichtig. Wel weer mooi om te lezen en mooie foto's. Groetjes Gerda
  5. Jeannette:
    10 september 2019
    Anita wat een mooie reis maak je weer met je verhalen en foto,s neem je me mee met je reis wacht al weer op je volgende verhaal groetjes Jeannette
  6. A.Harms:
    10 september 2019
    Anita wat prachtig weer om te zien en te lezen dat 3k.m. toch nog inspannend is.
  7. Riek en berrie:
    10 september 2019
    Anita wat een spannende verhalen weer klasse
  8. Carolien van Essen:
    10 september 2019
    Brrr wat zien die foto's er koud uit.....
    Maar dapper dat je zo ver bent gekomen.
    Leuk he die salsa. Hebben wij gedaan op Cuba.
  9. Paula Schaart:
    10 september 2019
    Hai.Anita, wat een pittige vakantie,hard werken hoor ik ben hartstikke trots op je dat je toch allemaal maar onderneemt. Groetjes vanuit Oostenrijk.💋
  10. Evelien Pasman:
    10 september 2019
    He Anita. Top van je. Je bent een heel stuk gekomen met dat slechte weer erbij. Mooie foto s en lekkere afsluiting met de salsales. Lijkt mij best moeilijk. Veel plezier morgen xxx
  11. Ingrid:
    10 september 2019
    Ben trots op je zus 💪🏼 Je bent een heel eind gekomen. Naar jd lichaam luisteren is het belangrijkst. En dan ook nog salsa dansen na die barre tocht.
    Wat bijzonder weer dat pa zijn lied weer gespeeld wordt tijdens je reis, hij reist met je mee 💖.
    Veel plezier morgen, kus van mij 😘