Dag tot dag programma van mijn rondreis door Maleisië - Borneo

1 september 2018 - Wezep, Nederland

Hallo allemaal,

Nog 3 weken werken ……..
Dan is het eindelijk zover dan gaat mijn reis door Maleisië - Borneo beginnen.
De voorbereidingen gaan langzaam aan een beetje beginnen.
De spulletjes kopen en klaar leggen wat ik mee wil nemen voor mijn reis.

Dinsdag 25 september ga ik samen met Aylin (reisgenoot uit Zwolle) met de trein naar Schiphol. Daar zullen we vast de andere reisgenoten ontmoeten en vliegen we samen om 20.45 uur rechtstreeks met KLM naar Kuala Lumpur.
Waar wij de volgende dag om 15.50 uur zullen landen, een vlucht van circa 12 uur

Iets om rekening mee te houden, we hebben weer met tijdverschil te maken Maleisië - Borneo is het 6 uur later dan in Nederland.Route van de rondreis

Hier is alvast het dagprogramma van mijn rondreis door Maleisië - Borneo

Dagprogramma rondreis Maleisië - Borneo

Dag 1      25 september
Amsterdam - Kuala Lumpur

We vertrekken vanaf Schiphol en vliegen non-stop naar Kuala Lumpur, hoofdstad van Maleisië.KL 809 Amsterdag  - Kuala Lumpur

Dag 2      26 september
Kuala Lumpur

We komen aan op de luchthaven en worden verwelkomd door de reisleider. We worden naar ons hotel gebracht, dat op loopafstand van Chinatown ligt. Hier is het na zonsondergang een drukte van belang en het is een uitstekende plek voor een eerste kennismaking met de veelzijdige keuken van Maleisië.

Dag 3 en 4      27 en 28 september
Kuala Lumpur

We zien de spectaculaire bereiding van teh tarik, proeven roti canai en zien hoe Indiase dames een sari doek tot kledingstuk wikkelen. Wie wil kan een henna handversiering laten zetten!

We maken een stadstour door Kuala Lumpur. De bruisende hoofdstad laat een mooie mix van oost en west zien, met enerzijds prachtige koloniale gebouwen en anderzijds moderne winkelcentra. We zien onder andere het in Moorse stijl gebouwde station, het Nationaal Monument en natuurlijk het indrukwekkende icoon van de stad: de zilverkleurige Twin Towers. Ook zien we de Batu Caves, een rotstempel waar hindoeistische pelgrims komen om kokosnoten, bloemen of fruit te offeren.

Dag 4      28 september
Kuala Lumpur​

Een dag ter vrije besteding.

Dag 5      29 september
Kuala Lumpur - Kuching

In de ochtend laten we de drukte van de stad achter ons en stappen we op de vlucht naar Kuching op het dichtbegroeide groene eiland Borneo. We overnachten in een centraal gelegen hotel in de stad en genieten 's avonds van een diner in een lokaal restaurantje.

Dag 6      30 september
Kuching

We rijden naar het schitterende Bako National Park met vele wilde orchideeën, exotische planten, de zeldzame proboscisapen en neushoornvogels: een paradijs voor natuurliefhebbers! Tegen zonsondergang kunnen wij een wildlife cruise maken over de rivierdelta en de zee, op zoek naar probiscusapen (optioneel).

Dag 7      1 oktober
Kuching - Batang Ai

We bezoeken het orang-oetan reservaat rond voedertijd.
Zo is de kans het grootst dat u deze prachtige dieren van dichtbij kunt zien Orang oetans - Borneo

We brengen een bezoek aan Semenggoh, waar verstoten of mishandelde orang-oetans worden opgevangen en begeleid om later zelfstandig terug de jungle in te kunnen. In de bomen ziet u hun nesten en met een beetje geluk zien we deze indrukwekkende dieren.
Daarna rijden we dieper Borneo in en stoppen we bij een lokale markt, waar geurige specerijen, exotisch fruit en allerlei vreemde etenswaren verhandeld worden. Ook bezoeken we een peperplantage. Uiteindelijk bereiken we na een korte boottocht onze overnachtingsplek, een resort dat gebouwd is als traditioneel longhouse. Het heeft een prachtige locatie aan de oevers van een zoetwatermeer en midden in de ongerepte natuur. 's Avonds maken we alvast een eerste wandeling door de jungle (optioneel).

Dag 8      2 oktober
Batang Ai

Over de Batang Ai rivier varen we naar de traditionele Iban-stam die diep in de jungle woont. De Iban families leven gezamenlijk onder één groot dak: het longhouse. Vrouwen vlechten matten, kinderen spelen in de rivier en de mannen jagen met blaaspijpen op apen en vogels. Het stamhoofd vertelt ons over de traditionele leefwijze van de Iban en nodigt ons uit tot het drinken van een glaasje zelfgebrouwen tuak (rijstwijn). We genieten van een heerlijke picknick die ter plaatse voor ons wordt bereid en die we aan de rivier opeten.

Dag 9      3 oktober
Batang Ai - Damai Beach

We verlaten de imposante jungle en keren terug naar de bewoonde wereld. We rijden naar Damai Beach, gelegen aan de Zuid-Chinese Zee. Na ons verblijf vol indrukken in het overweldigende regenwoud is het heerlijk even bij te komen en te genieten van de faciliteiten van ons resort.

Dag 10      4 oktober
Damai Beach

Een vrije dag in Damai Beach. Wie de aantrekkingskracht van het zwembad kan weerstaan, kan een leuke wandeling maken naar het nabijgelegen Sarawak Cultural Village. Hier kunt wij kennismaken met de verschillende bevolkingsgroepen van dit deel van Borneo. We kunne de huizen bekijken en er wordt een traditionele dansvoorstelling opgevoerd.
Als we liever in het hotel blijven, dan kunnen we evt met een kayak de zee op of een wandeling maken op de Santubong berg die achter het resort ligt.

Dag 11      5 oktober
Damai Beach - Kuala Lumpur - Cameron Highlands

Vandaag laten we prachtig Borneo achter ons en maken we een korte vlucht van Kuching naar Kuala Lumpur. Cameron HighlandsNa aankomst rijden we direct door naar het mooiste heuvelgebied van Maleisië: Cameron Highlands. Dit schitterende natuurgebied was populair onder de Engelsen in de koloniale tijd, mede door het heerlijke koele klimaat. We zien hun invloed terug in de bouwstijl in deze omgeving. We komen in de middag aan in ons hotel te midden van de theeplantages.

Dag 12      6 oktober
Cameron Highlands

Op de vruchtbare grond in de Cameron Highlands wordt van alles verbouwd; thee, bloemen en fruit. We bezoeken een theeplantage en stoppen bij een lokale markt waar de produkten uit de omgeving te koop aangeboden worden. Ook maken we kennis met de Orang Asli, de oorspronkelijke bewoners van Maleisië die nog een semi-nomadisch leven leiden. Ze laten ons zien hoe ze omgaan met hun traditionele jachtwapen, de blaaspijp.

Dag 13      7 oktober
Cameron Highlands - Penang

In de middag aankomst in Penang, waar we de stad Georgetown ontdekken. De stad is enorm in ontwikkeling en wordt steeds interessanter, onder andere door de verrassende street art die je tegenkomt! We bezoeken de rijkversierde Khoo Kong Si tempel en de Street of Harmony, waar alle religies in één straat te vinden zijn. Ook bezoeken we de Clan jetties, complete dorpen op palen boven het zeewater, waar Chinese vissersfamilies van oudsher wonen.

Dag 14      8 oktober
Penang

Een hele dag om Penang op eigen gelegenheid te verkennen. We kunnen  bijvoorbeeld een riksjatocht maken door Georgetown met zijn koloniale gebouwen, sfeervolle Chinatown en de wijk Little India met vele zijde- en specerijenwinkels. Ook kunnen we een bezoek brengen aan Kek Lok Si, de grootste boeddhistische tempel van Maleisië.

Dag 15, 16, 17,18      9 - 10 – 11 – 12 –  oktober
Penang – Langkawi

Per vliegtuig reizen we naar het schitterende tropische eiland Langkawi. Berjaya Langkawi Resort
Langkawi is een geweldige plek om de laatste dagen te genieten van de zon en zee. Het heeft hagelwitte stranden en een heldere zee. We verblijven vier nachten in een uitstekend viersterrenhotel-resort Berjaya Langkawi Resort met een prachtige lokatie direct aan het schitterende strand en aan de achterzijde het dichtbegroeide regenwoud. Het heeft een heerlijk zwembad en allerlei faciliteiten voor een waardige afsluiting van mijn reis.

Dag 19     13 oktober
Langkawi - Amsterdam

Overdag nog de tijd om te genieten van ons resort, in de namiddag vertrek naar de luchthaven van Langkawi. Onze vlucht vanuit Kuala Lumpur vertrekt kort voor middernacht.

Dag 20     14 oktober
Aankomst Amsterdam

Aankomst in de ochtend op Schiphol en einde  van een fantastische reis.

Veel liefs,
Anita

1. Gerda Vosman:
    1 september 2018
    Dat ziet er weet fantastisch uit Anita. Dat word weer genieten. En wij genieten mee van je mooiue verhalen en foto's.😊
  2. I rietberg:
    1 september 2018
    Hai Anita spannend weer en mooie dingen weer te beleven veel succes met de voorbereiding liefs ben en ina
  3. Willem-Jan:
    2 september 2018
    Heel veel plezier. Leuk om te zien dat je er nog altijd net zo van geniet als stefaan en mij. Maar wat ga je doen als je alle fox reizen gehad hebt?
  4. Evelien Pasman:
    2 september 2018
    He Anita. Je hebt weer een fantastische reis voor de boeg. Nog eventjes wachten. Fijn dat we weer met je mee mogen genieten. Veel plezier bij de voorbereidingen. Liefs Martin en Evelien
  5. A.Harms:
    4 september 2018
    Dat ziet er weer interessant uit en dat relaxdagen aan het einde lijken ons niet overbodig. We volgen je graag. Fijne tijd.
  6. Jeannette:
    10 september 2018
    Nu maar aftellen voordat je mooie reis gaat beginnen