Dag 6 Kuching

30 september 2018 - Kuching, Maleisië

Hoi hoi,

Vanmorgen zijn we om 8.30 uur vertrokken, we rijden naar het schitterende Bako National Park met vele wilde orchideeën, exotische planten, de zeldzame proboscisapen en neushoornvogels: Bako National Park is een paradijs voor natuurliefhebbers!Bako nationaal park
We gaan eerst een stukje varen. De boottocht vanaf Bako Bazaar duurt zo’n 20 minuten en gaat over de Santubong rivier en de Zuid-Chinese zee. Onderweg naar het park genieten we van het mooie uitzicht op de ruige kustlijn, verlaten stranden, de jungle en zien we een aantal lokale inwoners druk in de weer zien met hun vissersbootjes en visnetten. Ook zien we èèn van de meest bekende rotsformaties van Bako National Park, een rots die lijkt op de kop van een cobra.
Na een stukje varen komen we bij een strandje waar we uit moeten stappen.
De schoenen moeten eerst uit want we moeten een klein stukje door het water lopen voordat we aan strand kunnen komen.
Hierna hebben we een wandeling door de jungle gemaakt om de proboscis aap te spotten.Bako nationaal park
Ik heb toch voor de pittige klim gekozen dacht ga het gewoon proberen doe het op mijn eigen tempo en dan zie ik het wel.
Het is flink klauter en klimwerk je moet goed uitkijken waar je je voeten neerzet met al die boomwortels. Het is een hele mooie wandeltocht en het is mij honderd procent mee gevallen wat zwaarte betreft, was bang dat ik weer veel last zou krijgen van kortademigheid door het klimmen gelukkig geen last gehad.
Helaas hebben we pech vandaag we hebben geen proboscis apen kunnen spotten alleen paar lang-tailed makaken ook met kleintjes erbij. Ook leuk om te zien, maar we gingen toch  voor de proboscis aap, dus dan maar even een plaatje van internet erbij Na de wandeling lopen we weer richting het strandje waar de bootjes weer aankomen om ons weer op te halen.
Na een stukje varen zijn we weer bij de bus na een klein stukje rijden komen we aan bij de lunch waar we heerlijk hebben gegeten waar we voor nog geen €8,- onze buiken weer vol hebben gegeten.
Na de lunch rijden we weer terug naar het hotel, ja..... en na zo`n intensieve wandeltocht, de buik vol en het rijden in de bus dan worden de oogjes nog wel eens zwaar haha

Bako nationaal park
Bako nationaal park is de oudste en één van de kleinste nationale parken in de deelstaat Sarawak op het eiland Borneo in Maleisië.
Het is het eerste nationale park van Sarawak, sinds 1957. Het ligt circa 40 km ten noordoosten van Kuching op een schiereiland.
Het park ligt op ongeveer 37 km van de stad Kuching; wat het één van de makkelijkste parken maakt om te bereiken.Een van de hoogtepunten van het park zijn de neusapen (proboscis). Elke avond begeven ze zich naar de rivieroever om voedsel te verzamelen en zich voor te bereiden voor de nacht (ze slapen meestal hoog in de bomen langs de rivieroevers).Bako nationaal park

Een ander uniek kenmerk van Bako nationaal park zijn de zeven complete eco-systemen die gevonden kunnen worden in het park; strand vegetatie, klif vegetatie, heidebos, mangrovebos, gemengd dipterocarpbos (laaglandbos), weiland vegetatie en veenmoerasbossen.

De weg naar het park is al een hele ervaring; de enige manier om het hoofdkwartier van het park te bereiken is met een boot over de schilderachtige Santubong Rivier (het laatste stuk door de Zuid-Chinese Zee). Bako nationaal parkJe kunt soms zelfs zoutwater krokodillen zien aangezien deze in de rivieren en mangroven leven, helaas hadden wij de pech dat wij die ook niet gezien hebben.

Proboscis monkey (ook neusaap genoemd)
De neusaap (Nasalis larvatus) is de enige soort in het geslacht neusapen (Nasalis), uit de wouden van Borneo. Het meest opvallende kenmerk van de soort is de grote uitstekende neus van het mannetje, waaraan het dier zijn naam dankt. Het is de grootste Aziatische slankaap.
Uiterlijke kenmerken
De neusaap heeft een lichtoranje vacht met grijze ledematen en een witte staart. De kruin is oranjerood, terwijl de rest van het hoofd bleker gekleurd is. Het gezicht is beige van kleur, bij jonge dieren blauw. De buik is door het lange spijsverteringskanaal zeer dik.
Het volwassen mannetje heeft een grote, naar beneden hangende neus, vrouwtjes hebben een kleine stompneus, en jonge dieren een wipneus. De aap heeft een rudimentaire duim. Een verklaring voor de grote neus van het mannetje is seksuele selectie: volgens deze theorie zouden vrouwtjes een voorkeur hebben om te paren met een mannetje met een grotere neus, waardoor de apen met een grotere neus een grotere kans hadden om hun genen door te geven.
Mannetjes worden 66 tot 76,2 centimeter lang en wegen tussen 16 en 22 kilogram. Vrouwtjes worden 53,3 tot 60,9 centimeter en wegen tussen 7 en 12 kilogram. De staart wordt bijna net zo lang als de rest van het lichaam, 50 tot 75 centimeter. Mannetjes worden veel groter dan vrouwtjes.

We komen bij het hotel breng de spullen even weg daarna samen met Jopie, Caroline en Aylin Kuching even doorgelopen. Het was zo warm dat we maar even bij Subway in een shopping mall wat zijn gaan drinken heerlijk in de airco.
Weer terug in het hotel de extra tas alvast ingepakt voor morgen want dan gaan we ergens overnachten maar moeten we eerst met een klein bootje varen voordat we bij het hotel zijn de koffer kan dan niet mee

Vanavond hebben we met een aantal van de groep bij Top Spot foodcourt gegeten.
Top Spot foodcourt
Top Spot foodcourt is een foodcourt met vooral visrestaurants. Elke dag wordt de verse vis aangeleverd, en 's avonds is het dringen om er een tafeltje te vinden. Top Spot foodcourtDe verschillende restaurants hebben allemaal een nummer. Op internet lees je vele reviews waar iedereen weer een andere favoriet heeft. Je kunt alles zelf bij de kraam uitzoeken en aanwijzen. De medewerker vraagt hoe je het gerecht wilt (gebakken, speciale saus, gestoomd etc) en schrijft alles op. Na een paar minuten worden de eerste gerechten gebracht, en binnen niet al te lange tijd zijn alle gerechten gebracht. Het foodcourt ligt op een parkeergarage in het centrum van Kuching  Wel opletten dat je vooraf nagaat wat een gerecht kost. Ook moet je altijd kijken waar de meeste mensen zitten (vaak elke dag anders); er is misschien een reden waarom bij sommige kraampjes de hele avond niks besteld wordt.
Ik had een nasi goreng waar je wel met 3 personen van kon eten tien satéstokjes en drinken voor nog geen €5,- Het leuke is dat je hier tussen de lokale mensen zit te eten. Ik doe dit bijna nooit met mijn reizen maar in Maleisië kan je van de straat tentjes eten , dus moet ik de kans nu ook pakken. En het is nog super leuk ook.

Morgen een hele vroege wake up call 6.00 uur 6.45 uur ontbijten en om 7.45 uur gaan we al vertrekken en rijden we naar Batang Ai.
Ik hoop dat ik daar ook weer WiFi heb zodat ik weer verder kan met mijn blog.

Veel liefs,
Anita

1. A.Harms:
    30 september 2018
    Het ziet er weer super mooi uit Jammer maar wel veiliger dat jullie geen krokodillen zagen.
  2. Jeannette:
    30 september 2018
    Wederom weer een mooi verslag Anita en mooie foto,s het is een genot om je te volgen groetjes jeannette
  3. 30 september 2018
    Hoi Anita wat een prachtige foto, s en geweldige verhalen om te lezen, ik geniet er volop van meidje. Liefs van mij. 😘
  4. Ilse de Witte:
    30 september 2018
    Zo leuk om alles terug te zien, wij hadden het geluk om een neusaap op het strand al te spotten, maar verder ook niets gezien. Wij hadden ook de zware tocht, terug leek hij veel korter dan heen. Veel plezier morgen bij het volgende hotel is ook weer genieten van alle natuur die je gaat zien.
  5. Evelien Pasman:
    30 september 2018
    He Anita, Mooie foto s. Leuk verslag weer en knap van je dat je de zwaarste tocht hebt gedaan. Lekker bijkomen nu en morgen weer een fijne dag gewenst. Liefs Evelien
  6. Gerda Vosman:
    30 september 2018
    Wat een prachtig verhaal weer en mooie foto's. Nog lekker genieten. 🙋‍♀️ groetjes Gerda
  7. Gerlinda Endeman:
    1 oktober 2018
    Heeey Anita

Wat leuk om je verhalen weer te lezen,
    En het eten daar ( echt iets voor Gerald dus ) Om te smullen.
    De foto,s zijn weer prachtig, lekker genieten.
    Groetjes van ons