Dag programma van mijn reis door Ecuador

13 augustus 2019 - Wezep, Nederland

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik 21 juli de ontmoeting met de reisgenoten in Utrecht gehad.

Ontmoeting reisgenoten

We hebben eerst ergens op terras wat gedronken en gezellig zitten kletsen
Daarna hebben we heerlijk gegeten bij Argentijns restaurant Gauchos
Deze middag/avond was super gezellig

Vrijdag over drie weken is het dan eindelijk zover.......
Dan gaat mijn reis door Ecuador beginnen.
De voorbereidingen zijn inmiddels al begonnen.
Langzamerhand de spulletjes kopen en iedere keer wat klaar leggen wat ik mee wil nemen voor mijn reis.

Donderdag 5 september ga ik samen met Sietske ( reisgenoot uit Leeuwarden)  met de trein naar Schiphol.
Vandaar gaan we met de bus naar het hotel  waar we met nog een aantal reisgenoten zullen overnachten voordat wij 6 september vertrekken naar Ecuador

Hier is het dagprogramma van mijn reis door Ecuador

Dag 1  Amsterdam - Quito - Mindo
6 september
Circa 2,5 uur met de bus

Vertrek vanaf Schiphol we voor de vlucht naar Quito, de hoofdstad van Ecuador.

Aan het einde van de middag komen we aan in deze 'Stad van de Eeuwige Lente' die omringd wordt door het Andesgebergte en op 2.800 meter hoogte ligt. Onze reisleider staat ons hier al op te wachten.

Van het vliegveld rijden we naar Mindo, een rustig dorpje omgeven door een prachtig nevelwoud. In dit gebied komen de twee meest biologisch diverse ecosystemen ter wereld samen: de Choco laaglanden en de tropische Andes regenwouden waardoor het gebied een grote diversiteit aan vogelsoorten kent.

We overnachten in een mooie lodge, waar we genieten van een welkomstdiner.

Dag 2 Mindo
7 sept
Vandaag gaan we eerst naar de vlindertuin van Mindo, hier kunnen we de vier etappes van het leven van de vlinder zien. Er zijn 25 soorten vlinders in de tuin, in totaal ongeveer 1.200. Een deel hiervan wordt later weer uitgezet in de natuur.

Tevens krijgen we een rondleiding in een lokaal chocoladefabriekje. Hier krijgen we te zien hoe van cacaobonen uiteindelijk overheerlijke chocoladerepen worden gemaakt. Verder is er nog vrije tijd om van het prachtige nevelwoud te genieten en de vele kolibrie's die overal rondvliegen te bewonderen.

Dag 3 Mindo - Evenaar - Quito
8 september
Circa 2,5 uur in de bus
Het Evenaar-monument iets ten noorden van Quito bevindt zich precies op 0°, letterlijk het midden van de wereld!

Vanochtend gaan we eerst op weg naar de Evenaar, in het Spaans: Mitad del Mundo. Mitad del Mundo betekent letterlijk 'het midden van de wereld'. 23 kilometer ten noorden van Quito, op 2.483 meter hoogte staat op precies 0° een monument en loopt er een gele streep dwars over de grond, zodat je met één been op het noordelijk en één been op het zuidelijk halfrond kunt staan.

Naast het officiële monument op de evenaar is er ook nog de échte evenaar (een rode streep), bij het museum Inti Ñan, een erg leuk museum wat we bezoeken en waar we allerlei proefjes kunnen doen (entreegelden inclusief).

In de middag komen we aan in Quito en hier doen we een city tour door het oude centrum. We maken een uitstapje naar koloniaal Quito: het centrale plein (La Plaza de la Independencia), de San Francisco kerk uit 1534 en de Basilica, een prachtige gotische kerk. De eventuele entreegelden tijdens de citytour zijn exclusief.

Zelfs in deze grote stad zie je al veel indigenas lopen, afstammelingen van de oorspronkelijke bewoners van Ecuador met hun kleurrijke kleding en hoedjes.

We overnachten in een aangenaam hotel in Quito.

Dag 4 Quito - Vrije dag voor optionele excursies
9 september
Vandaag hebben we vrij om de stad verder te verkennen of op een bijzondere excursie te gaan naar Otavalo, Cotopaxi of Papallacta (optioneel, minimaal vier deelnemers per bestemming). In Otavalo wordt dagelijks een souvenirmarkt gehouden op het centrale plein waar poncho's, truien, hangmatten, panfluiten, sieraden en aardewerkproducten worden verkocht. De lokale bevolking is gekleed zoals je zou verwachten: in poncho's met zwartvilten hoeden en een lange vlecht.

Tijdens de excursie naar het Nationale Park Vulkaan Cotopaxi hebben we de mogelijkheid rond het Limpiopungomeer te lopen. Het kan zijn dat deze activiteit niet toegankelijk is in verband met de verhoogde activiteit van de laatste tijd. In Papallacta kunt u de heerlijke thermale baden bezoeken, die verwarmd worden door de vulkanen in de omgeving.

´s Avonds staat er een salsales op het programma, waarbij u de kneepjes van deze romantische én swingende Latijns-Amerkaanse dans aangeleerd krijgt.

Dag 5 Quito – Tena
10 september
Circa 5,5 uur in de bus en 15 uur in de boot
We reizen door naar Tena, in het Amazonegebied van Ecuador. Onderweg maken we een stop in het jungledorpje Archidona, waar we een lokale lunch aangeboden krijgen en de lokale delicatesse Chontacuras kunnen uitproberen. Halverwege de afdaling naar Tena merkt u al dat de luchtvochtigheid toeneemt en de temperatuur stijgt.

Vannacht overnachten wij in een prachtige lodge. We worden hier met de boot naartoe gebracht en verblijven op basis van volpension met excursies in de omgeving inbegrepen!

Dag 6 Tena
11 september
We brengen de hele dag door in de jungle rondom Tena en doen verschillende excursies, zowel te voet als per boot! In samenspraak met de lokale gids wordt het verdere programma voor vanmiddag en de komende dagen besproken.

Zo kunnen we bijvoorbeeld een bezoek brengen aan een Kichwa familie, een wandeling maken door primair en secundair regenwoud en het dierenopvangcentrum Amazoonico bezoeken. Je mag hiervoor rubberen laarzen van de lodge gebruiken! Geniet van de tropische begroeiing om je heen en sluit de dag af met een heerlijke duik in het aangename zwembad.

Het daadwerkelijke excursie-programma hangt af van de lodge waarin we verblijven.

Dag 7 Tena - Baños

Casa del Arbol

12 september
Circa 15 minuten in de boot en 3,5 uur in de bus
Vandaag adopteren we met z'n allen een boom, waarmee we concreet bijdragen aan het behoud van de natuur om ons heen!

Na het ontbijt reizen we naar het subtropische plaatsje Baños. In de buurt van Tena gaan we naar een prachtige botanische jungletuin waar we na een korte rondleiding een boom zullen adopteren! Zo dragen wij als FOX groep zijnde ook ons steentje bij aan het behoud van het regenwoud. Vlakbij Baños bezoeken we, na een korte wandeling, de waterval Pailon del Diablo. Ook gaan we naar de zogenaamde ‘Casa del Arbol’, een prachtig gelegen boomhut vanwaar je een schitterend uitzicht hebt, en waar je spectaculair kunt schommelen boven de vallei.

Baños is een sfeervol stadje aan de voet van de Tungurahua vulkaan, vooral bekend om zijn geneeskrachtige heetwaterbronnen. Wanneer je je hierin onderdompelt, voel je je als herboren.

Dag 8 Baños
13 september
Vandaag gaan we aan de hand van een speurtocht per mountainbike de omgeving van Baños te verkennen. Door middel van het beantwoorden van vragen en het oplossen van raadsels onderweg, zullen we de juiste aanwijzingen voor de eindbestemming vinden. De route is voornamelijk bergafwaarts en leidt ons langs een reeks van mooie watervallen. Aan het einde van de rit worden we samen met onze fiets opgepikt en teruggebracht naar het stadje Baños.

's Avonds is het tijd om te kijken of we onze eerste dansles nog onthouden hebben, er staat vanavond een tweede salsales op het programma, die wordt gevolgd door een cocktailavond in het uitgaanscentrum van Baños - De eerste cocktail is gratis!

Dag 9 Baños - Guamote
14 september
Circa 3,5 uur in de bus
We bezoeken een project geleid door vrouwen, waarbij pasta en koekjes van de superfood quinoa gemaakt worden.

We rijden over een mooie route naar de vulkaan Chimborazo. Onderweg maken we wat stops om de Chimborazo te zien, met 6.310 meter de hoogste en meest indrukwekkende berg van Ecuador! Deze massieve berg is ontstaan uit de resten van twee oude vulkanen en telt vijf toppen. We gaan het Nationale Park Chimborazo Vulkaan binnen en kunnen hier naar de eerste berghut lopen, een pittige klim door de hoogte, maar een geweldige ervaring! Vervolgens genieten we op een mooi plekje van een picknick lunch.

Na de lunch gaan we op weg naar Guamote. Net voor Guamote maken we een in Calpi voor een bezoek aan het community project dat door een groep vrouwen wordt gerund. Hier maken ze pasta en koekjes van de 'superfood' quinoa, lekker en interessant om te zien.

Hierna rijden we door naar Guamote, een klein plaatsje met een grote indigena-bevolking. We overnachten in het (van oorsprong Belgische) vrijwilligersproject Inti Sisa. Inti Sisa stelt zich ten doel om de levensomstandigheden van de Indianen in de Andes te verbeteren. Dat gebeurt onder meer door computerlessen te geven, door middel van naailessen en met een kinderdagverblijf. Het hotel zorgt voor de doorlopende financiering van de projecten. We zullen hier twee nachten verblijven.

Dag 10 Guamote
15 september
Vandaag krijgen we een rondleiding door het Inti Sisa project. Vervolgens gaan we de bergen rond Guamote in om het leven van de lokale bevolking van dichter bij te bekijken. We bekijken een zogenaamde choza  ('plaggenhut')  waarin nog veel families wonen en krijgen uitleg over de geschiedenis en over het huidige leven van de bewoners.

Daarna bezoeken we een dorpje met onder meer een kleuterschool en een lagere school. Dit is een unieke en zeer interessante gelegenheid om meer te weten te komen over het leven van de bewoners in het hoogland. In de middag/avond doen we samen met de kok van Inti Sisa een kookworkshop waar we leren empanadas te maken, kleine typische 'snacks' die je overal in Ecuador kunt krijgen. De ingredienten zullen we zelf gaan kopen in Guamote. Buen provecho (Eet smakelijk)!

Tot slot gaan we vanavond lekker rum drinken in Inti Sisa, een zeer lokale manier om jezelf warm te houden...

Dag 11  Guamote - Alausí – Montañita
16 september
Als deze dag op een donderdag valt, bezoeken we 's ochtends nog de imposante dierenmarkt van Guamote.
Hierna rijden we door naar Alausí, het startpunt van de speciale trein waar we optioneel een treinreis dwars door het Andesgebergte kunnen maken, naar de 'Nariz del Diablo', de Duivelsneus. De trein dendert door prachtige natuur langs diepe ravijnen en door indrukwekkende kloven.

Op dag 11 gaan we naar het strand van Ecuador.
Als eerste maken we een foto-stop in het betoverende El Cajas National Park, waar we ook een korte wandeling kunnen maken om de benen te strekken. Vervolgens dalen we langzaam af van de Andes naar het kustgebied en je voelt de temperatuur aanzienlijk stijgen, evenals de luchtvochtigheid. We passeren papaya-, bananen- en rijstplantages. In de loop van de middag komen we aan in het gezellige surfersplaatsje Montañita, waar we in een leuk hotel vlakbij zee overnachten. We blijven drie nachten aan het strand, dus er is volop gelegenheid te doen waar je zin in hebt! Ook 's avonds is er in Montañita genoeg te beleven - er zijn volop barretjes en restaurants.

Dag 12 Montañita

Montañita

17 september

Dag 13 Montañita
18 september

Dag 14 Montañita – Cuenca
19 september
We gaan op weg naar Cuenca, de op twee na grootste stad van het land. Deze koloniale stad wordt door velen de mooiste stad van Ecuador genoemd. In de prachtige binnenstad vindt u oude kerken en gebouwen uit de 16e en 17e eeuw. In 1999 heeft UNESCO het centrum van Cuenca tot cultureel erfgoed uitgeroepen. We verblijven hier twee nachten.

Dag 15 Cuenca
20 september
Vandaag hebben we een vrije dag in Cuenca. Je kunt ervoor kiezen om de prachtige koloniale stad met zijn vele kerken en kloosters te bezoeken en bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan een beroemde Panamahoeden-makerij. Deze hoeden komen dus niet uit Panama maar uit Ecuador, en Cuenca is het commerciële centrum van de hoed!

We krijgen vandaag een buskaartje voor een dubbeldekker stadsbus, waarmee je de stad kunt verkennen met uitleg in verschillende talen.
Bovendien bestaat de mogelijkheid een tour te boeken naar het prachtige nationale park El Cajas (optioneel). We overnachten weer in Cuenca

Dag 16  Cuenca - Quito - Amsterdam
21 september
Vandaag is het alweer de laatste dag in Ecuador en vliegen we van Cuenca naar Quito, vanwaar het vliegtuig naar Nederland vertrekt.
De vlucht vertrekt doorgaans aan het begin van de avond.
Onderweg stoppen we nog in Puerto el Morro waar we per boot de mangroves gaan ontdekken.
Hier is het mogelijk om dolfijnen en vele verschillende vogelsoorten te spotten!

Dag 17 Amsterdam
22 september
Om 12.40 uur zullen we weer landen op Schiphol, einde van een fantastische reis

Lieve groet,
Anita

1. Gerda Vosman:
    13 augustus 2019
    Anita dat ziet er weer heel mooi uit. Heel veel plezier. Ik ga je weer volgen.
  2. Trijn:
    13 augustus 2019
    Wat leuk anita! Ik ga je volgen. En eerlijk vertellen hoeveel chocolade je gegeten hebt he haha! Alvast een hele goede reis toegewenst! Groetjes Trijn
  3. Evelien Pasman:
    14 augustus 2019
    He Anita. Ziet er weer goed uit. Kijk uit naar je verhalen en mooie foto s. Liefs Evelien
  4. 14 augustus 2019
    Hoi Anita.. wat een geweldige reis zit er weer aan te komen, wat zul jij weer veel gaan zien. Lieve Anita geniet hier weer van. Ik wens je een fijne vakantie toe. Liefs van Tante Roely
    💋💋
  5. Tineke:
    15 augustus 2019
    WoW! Veel plezier met het maken van prachtige herinneringen
  6. Jhh Koning:
    4 september 2019