Dag 6 Torajaland

11 september 2017 - Rantepao, Indonesië

Hoi allemaal,

Na het ontbijt zo rond 9.00 uur vertrekken wij richting het noorden van Torajaland.
De rit is weer prachtig langs al die reisvelden , in de reisvelden zie je de mensen weer druk aan het werk . We gaan een mooie wandeling maken door dorpjes. Het weer is er nu perfect voor.
Een heerlijk briesje dan is de zon er dan weer even weg heerlijk
Onderweg zien we weer een soort van rotsgraven deze graven zijn meer een grote rotssteen en hierin liggen de overledenen soms hele families. Deze zijn toch weer anders dan die we gisteren zagen dat was meer in een bergwand
De rotsen worden afgesloten met mooi versierde deurtjes, vaak is hierop een kop van een stier te zien.

Ook hier hebben wij de baby boom gezien , ook heel apart hoe ze hier baby`s ( zonder tanden ) worden begraven.
De baby`s worden in een broodvruchtboom bijgezet. Er wordt een opening  in de stam van de boom gemaakt en de baby wordt in foetus houding bijgezet, hierna wordt het gat weer afgesloten met palmbladeren.
De boom die wij bezoeken is ongeveer 200 jaar oud en er bevinden zich een aantal graven in. Tegenwoordig begraaft 3% van de bevolking van Toraja nog op deze manier hun overleden kind.
De gedacht hiervan is , zodra er een gat in de boom gemaakt word komt er sap vrij. Dit moet dan moedermelk voorstellen. De boom gaat groeien en de baby groeit mee richting de hemel. Hier zullen ze elkaar ooit weer zien.

We bezoeken  het Toraja dorp Palawa met schitterende Tongkonan huizen.
Tongkonan huizen
Tongkonan is het traditionele voorouderlijke huis, of rumah adat van deTorajan mensen, in Zuid-Sulawesi , Indonesië . Tongkonan heeft een onderscheidend bootvormig en overdreven zadelbackdak . Zoals de meeste Indonesische Austronesiaanse- gebaseerde traditionele architectuur zijn tongkonan gebouwd op stapels. De bouw van tongkonan is moeizaam en het wordt meestal gebouwd met de hulp van alle familieleden. In de oorspronkelijke Toraja samenleving hadden alleen adelaars het recht om tongkonan te bouwen. Commoners leven in kleinere en minder ingerichte huizen genaamd banua

Een grote tongkonan kan een bemanning van tien over drie maanden nemen om te bouwen en nog een maand om de buitenmuren te schilderen en te schilderen.Bamboe steiger wordt opgericht voor de duur van de bouwfase. Traditioneel is de tong- en groefschrijnwerk gebruikt zonder spijkers. Een aantal componenten zijn vooraf vervaardigd met de uiteindelijke montage in situ . Hoewel gebouwd op een blokhut- stijl substructuur, worden tongkonan op grote verticale houten stapels geplaatst met slijtage die in hun uiteinden wordt gesneden om de horizontale drijfbalken te begrijpen. De toppen van de stapels zijn ingekapt voor de langs- en dwarsbalken die de bovenste structuur ondersteunen. De rest van de substructuur is in situ gemonteerd. De dwarsbalken worden in de ingekapte stapels gemonteerd en vervolgens ingeknipt om langs de lengterichting te passen. Zijpanelen, die vaak worden ingericht, worden dan gevormd op deze hoofd horizontale balken. De onderscheidende gebogen dakvorm wordt verkregen door een reeks verticale hangende sparen die opwaartse hoeken ondersteunen. Een verticale vrijstaande paal steunt dat gedeelte van de nokpaal die zich uitstrekt voorbij de nokspoel .Bamboe staven gebonden met rotan worden dwars in lagen gemonteerd en in lengterichting gebonden aan de dakspantendie het dak vormen. De onderdak is van bamboe culm. Houten planken die over dikke hardhoutbalken liggen, vormen de vloeren. Tegenwoordig worden zinkdakplaten en nagels steeds meer gebruikt.

In grotere dorpen Tana Toraja worden huizen in een rij naast elkaar geplaatst, met hun daken op een noord-zuidelijke uitlijning met de voorgevel naar het noorden. Tegenover elk huis is de rijstschuur van de familie, of alang is gewoonlijk een symbool van familie-rijkdom, en samen vormen zij een tweede rij parallelle gebouwen. Huizen van de Mamasa Toraja zijn echter gericht naar de richting van de rivier met hun rijstskuren die loodrecht op het huis liggen.
Versiering
Pa'tedong ( buffel ) die voorspoed en rituele offerte vertegenwoordigt

Gables en de buitenmuren van tongkonan worden vaak gedecoreerd door rood, zwart en geel gekleurd hout, met patronen erin gesneden. De Toraja-maatschappij is echter zeer hiërarchisch en traditioneel hebben dorpelingen traditioneel hun huizen alleen volgens hun sociale status kunnen versieren, waarbij de elite de enigen zijn die hun gehele huisuitvoering met ingeknipte ontwerpen kon snijden. [4] De meeste uitsnijdingen op tongkonanvertegenwoordigen welvaart en vruchtbaarheid bij de individuele ontwerpen die voor het bepaalde gezin belangrijk zijn. Sommige vertegenwoordigen ook de sociale status van de familie die met de tongkonan verband houdt. Andere huizen hebben geen carvings of schilderijen; hun oppervlakken zijn gewoon blote weergedragen hout.

Pa'barre allo (de zon en zijn stralen)

Cirkelmotieven vertegenwoordigen de zon, het symbool van kracht. Gouden kris ('daggers') motieven symboliseren rijkdom. Geometrische spiraalvormige ontwerpen en motieven worden gebruikt die buffelkoppen bevatten - die een voorspoed en rituele opoffering vertegenwoordigen. Cockerels zijn vertegenwoordigd in de kleuren rood, wit, geel en zwart;kleuren die de inheemse Toraja-religie vertegenwoordigen, de Aluk To Dolo (de weg van de voorouders). Zwart symboliseert dood en duisternis; geel, Gods zegen en kracht; wit, de kleur van vlees en bot symboliseert zuiverheid; en rood, de kleur van het bloed dat het menselijk leven symboliseert. De pigmenten zijn afkomstig uit gewone materialen; zwart van roet; wit van kalk ; rood en geel van gekleurde aarde; en tuak (palmwijn) wordt gebruikt om de kleuren te versterken.

Veel van de motieven zijn identiek aan die van Dong Son kettle drums. Een andere bron van de motieven wordt geacht Hindoe-Boeddhistische te zijn, met name de vierkante kruismotieven die alternatief kunnen zijn gekopieerd van Indiase handelsdoeken. Christelijke toraja gebruiken het kruis als een decoratief symbool van hun geloof. Betaling voor de decoratie kunstenaars is traditioneel in de vorm van buffels . Water is ook een algemeen thema in ontwerpen en vertegenwoordigt leven, vruchtbaarheid en productieve rijstvelden .

Buffelshoren hangen in een verticale array op de voorgevel zijn een teken van prestige en worden gewoonlijk gebruikt om de rijkdom van het huishouden te wijzen. Verder is een buffelkop gemaakt van geschilderd hout en buffelmung, maar bekroond met echte hoornen, gemonteerd op de gevels.

Toraja volk
De Toraja’s zijn ongetwijfeld de meest mysterieuze en tot de verbeelding sprekende bewoners van Sulawesi. Deze etnische bevolking hangt grotendeels het christelijke geloof aan, vermengd met sterk animistische rituelen. De Toraja’s hebben een geheel eigen architectuur en hun tongkonan huizen zijn met prachtig houtsnijwerk versierd. De daken lijken op omgekeerde zadeltassen of schepen. Hun gastvrijheid is ontroerend, maar ze zijn boven alles wereldberoemd om hun bijzondere eeuwenoude dodencultuur. Het bijwonen van een begrafenis is dan ook een religieus spektakel. De toegang tot Torajaland, ‘Het land van de eeuwige koningen’, wordt gekenmerkt door een poort gebouwd in de traditionele vorm van een boot. De weg loopt door de bergen van Kandora naar Gandang, waar volgens de Toraja mythologie de hemelse wezens neerdaalden uit de hemel.

Uitvaart en rituelen
De uitvaartrituelen zijn uitgebreid en kostbaar. Overledenen worden gebalsemd en blijven net zo lang boven aarde in of bij het huis van de familie tot men geld genoeg heeft gespaard om de doden een waardig afscheid te kunnen geven tijdens hun dodenreis. Bovendien krijgen de familieleden die op andere eilanden wonen de kans om terug te reizen naar Torajaland. Het doel van de begrafenis is om de ziel veilig over te brengen naar Puya, de bovenwereld. Volgens eeuwenoude tradities moeten de juiste woorden door de Aluk To Dolo worden uitgesproken om Puya daadwerkelijk te bereiken.

Het ritueel kan afhankelijk van de middelen van de familie eenvoudig zijn, maar ook uitgroeien tot een indrukwekkend schouwspel. De rituelen gaan vaak gepaard met het ceremonieel slachten van vele buffels en varkens. Bovendien verhogen de rituelen de status van de nakomelingen. Een begrafenis van iemand van adel kan zelfs 2 weken lang duren!

Zo tegen de klok van 15.00 uur komen we weer bij ons hotel .
Mooi even de tijd om mijn reisblog bij te werken , vanavond komt het er niet van.
Op tijd naar bed want om 5.30 uur wake up cal en morgen 6.30 uur vertrek.
We hebben morgen een flinke reisdag voor de boeg , mag blij zijn dat we morgen rond 22.30 uur bij het hotel zullen zijn
Dit is onze laatste dag alweer op het prachtige Sulawesi , morgen gaan we naar Bali
Wifi is weer bagger hier , mag blij zijn als mijn verslag geplaatst word.
Morgen op Bali zal ik de foto`s van vandaag plaatsten , ga er nu maar geen poging aan wagen.

Groetjes en tot morgen vanaf Bali
Anita

1. Karin:
    Wat prachtig Anita !!!
  2. Gerda Vosman:
    11 september 2017
    Mooi mooi mooi. Goede reis morgen🌞
  3. Gerlinda Endeman:
    11 september 2017
    Heerlijk om jouw verhalen te lezen.
    Zo reizen we een beetje met je mee.
    Succes met je trip naar Bali!
    Liefs Gerald Justin Elisah en ik
  4. Evelien Pasman:
    11 september 2017
    Hoi Anita. Een mooi verslag weer. Je ziet interesante plekken. Een apart verhaal over de babyboom. Indrukwekkend. Veel olezier nog xxxx
  5. Jeannette:
    11 september 2017
    Wat een mooie verhalen weer we gaan helemaal mee met je op reis groetjes jeannette
  6. Linfa:
    11 september 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal. Je maakt weer genoeg mee deze reis.
    Ik ben benieuwd of Bali veel veranderd is. Wie weet heb jij nu de regendouche. Geniet van het mooie weer. Hier is het echt herfst.
  7. A.Harms:
    12 september 2017
    Wat een mooi verhaal weer. We kijken uit naar die foto's.
  8. Yvonne:
    12 september 2017
    Hoi Aniet.
    Mooie dag zo te lezen.
    Iedere dag beleef je weer mooie en aparte dingen.
    Nu lekker uitrusten voor weer een nieuwe dag.
    Have fun!
    Liefs van ons
  9. I rietberg:
    13 september 2017
    Mooie verhalen weer anits wij leren nu ook cultuur kennen groetjes uit een winderig zwolle