Dag 9 Baños - Guamote 14 september

15 september 2019 - Guamote, Ecuador

Hola

Vanmorgen zijn we om 6.30 uur vertrokken en gaan we op weg naar Guamote
We rijden een schitterende route door de bergen, oooh wat is Ecuador mooi
Onderweg hebben we nog even een onverwachte stop bij een plaatselijke markt, dit blijft altijd mooi in wat voor land je ook bent. Alleen hier laten de mensen zich helaas niet graag fotograferen.

markt onderweg

Dus moet je dat soms even snieki doen, in de hoop dat er een mooi plaatje tussen zit.
Na bezoek van de markt rijden weer verder over een mooie route naar de vulkaan Chimborazo. Onderweg maken we wat stops om de Chimborazo te zien, met 6.310 meter de hoogste en meest indrukwekkende berg van Ecuador! Deze massieve berg is ontstaan uit de resten van twee oude vulkanen en telt vijf toppen. We gaan het Nationale Park Chimborazo Vulkaan binnen.  Je kan hier goed de gevolgen zien van de opwarming van de aarde. De besneeuwde bergtop is al een heel stuk minder dan wat het ooit was.
Ook hier is de route weer schitterend, zien hier de alpaca’s en lama’s ook rondlopen.
De omgeving hier heeft ook wel weg van Peru

Chimborazo Vulkaan
De Chimborazo is de hoogste (dode) vulkaan in de Andes en meet 6.310 meter boven de zeespiegel. De berg ligt in de gelijknamige provincie, ongeveer 200 kilometer ten zuiden van de evenaar in Ecuador.

Omdat de hoogte van een berg traditioneel wordt gemeten vanaf zeeniveau, wordt de Mount Everest (8.848 meter) beschouwd als de hoogste berg op aarde. Men zou echter evengoed kunnen stellen dat de hoogste berg op aarde de berg is die het verst verwijderd is van het middelpunt van de aarde. Volgens deze definitie is de Chimborazo de hoogste berg op aarde; met zijn top op een afstand van 6.384 km van het middelpunt van de aarde is hij meer dan 2.000 m hoger dan de Mount Everest. Dit komt doordat de diameter van de aarde het grootst is op de evenaar, wat een gevolg is van het feit dat de aarde een ietwat afgeplatte bolvorm heeft.

DSCF0816

De Chimborazo wordt tezamen met de Cotopaxi-vulkaan ook wel de "besneeuwde Andesreuzen" genoemd omdat er eeuwige sneeuw op hun toppen ligt.
Centraal op het wapen van Ecuador staat de vulkaan afgebeeld.

Nadat we de prachtige omgeving van de Chimborazo vulkaan hebben gereden bezoeken we een project geleid door vrouwen,

waarbij pasta en koekjes van de superfood quinoa gemaakt worden. De kinderen laten ons een dansje zien en hierna krijgen we uitleg hoe de koekjes gemaakt worden en wat dit project verder allemaal nog doet. Verder word er handwerk verricht wat dan ook weer verkocht word. Ze hebben vandaag een goede dag gehad want er is aardig wat verkocht om dit project te ondersteunen.
Hier gaan we ook lunchen

Quinoa (plant)
Quinoa of gierstmelde(Chenopodium quinoa) is een eenjarige plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Quinoa komt van nature voor in Zuid-Amerika. De gecultiveerde variant vormt op dit continent al lange tijd een belangrijke voedselbron.

koekjes van de superfood quinoa

Quinoa wordt als belangrijkste voedselgewas al sinds 6000 jaar in Zuid-Amerika verbouwd. De Inca's gebruikten het reeds als akkerbouwproduct, net als een ander gewas uit de Amarantenfamilie, amarant. Vooral in de Andes boven de 4000 meter, omdat mais op deze hoogte niet meer kan groeien. De plant kan onder koude, voedselarme en droge omstandigheden groeien. De groeiduur is 5-6 maanden. De belangrijkste landen zijn Peru, Bolivia en Ecuador.

Voedingswaarde
Wat betreft eiwitsamenstelling lijkt quinoa op melk. Alle essentiële aminozuren zijn aanwezig, in een voor mensen goede balans.In vergelijking met granen is quinoa rijk aan vitamines B2 en E en de mineralen ijzer, koper en magnesium. Het calciumgehalte
daarentegen is relatief laag. Quinoa bevat verder overwegend onverzadigde vetzuren en heeft een energie-inhoud van ongeveer 17 kJ/g. De samenstelling is ongeveer 15% eiwit, 6% vet, 60% koolhydraten, 3% vezel en 12% water. Quinoabloem is geschikt om de verteerbaarheid van zetmeelrijke voeding te verbeteren. Het zaad kan op vele manieren worden toegepast in levensmiddelen.

Na de luncht rijden we weer verder op weg naar Guamote
Onderweg maken we nog een kleine stop bij de oudste kerk van Ecuador (1534). Het was een eenvoudige maar prachtige kerk om te zien. Het lijkt wel of de tijd in Guamote  is blijven stilstaan. Deze regio is erg authentiek  met een levendige cultuur.Tijdens onze verkenning van het dorp hebben we al wat  sfeer van dit inheemse dorpje mogen proeven. We hadden het geluk dat er èèn of andere viering aan de gang was. We konden hier genieten van de dans, muziek en de mensen die gekleed waren in klederdracht. Dit was erg leuk om te zien

DSCF0911

Hierna rijden we door naar Guamote, een klein plaatsje met een grote indigena-bevolking.
Naar schatting 25 procent van de Ecuadoraanse bevolking bestaat uit indianen (indígenas), 65 procent uit mestiezen (een vermenging van blanken en indígenas) en 10 procent uit blanken en bewoners van Afrikaanse en Aziatische herkomst.

Guamote
Guamote (2750 meter) is een prachtig dorpje in het hart van de Andes
De betekenis van Guamote is afgeleid van het Quichua, Hua= met en Muti= gekookte mais. De stad ligt in de vulkaan-as (The Avenue of the Volcanoes)in de provincie Chimboranzo. Guamote ligt op de Panamericana, de noord-zuid weg doorheen Ecuador en Zuid-Amerika. Guamote is centraal gelegen tussen de grote steden Guayaquil, Quito en Cuenca. De provincie ligt in het Andesgebergte en sluit zowel aan met de kust in het Westen als met het Amazonegebied in het Oosten.

We overnachten in het (van oorsprong Belgische) vrijwilligersproject Inti Sisa.
In Guamote bij ons adres Inti Sisa aangekomen stond Eve ons op te wachten.
Inti Sisa
Inti Sisa betekent zonnebloem en is een project dat lokale kinderen in deze zeer arme streek probeert meer perspectief te geven door betere scholing te organiseren, vooral voor meisjes die na het basisonderwijs normaal geen middelbare schoolopleiding krijgen. Eve is een Belgische die in 1999 hier als stagiaire naar toe kwam en nu het vakantiehuis en opleidingsinstituut leidt. Ze heeft een zeer idiële inslag, niet alleen voor mensen maar ook voor dieren. Ze beschouwt de lokale kinderen, die hier worden ondersteund door het project, als haar kinderen. Wat je er van leest is een zeer bewonderenswaardig project ( http://www.intisisa.org/ ) waarbij goede resultaten worden bereikt maar ze vertelt ook veel ellende mee te maken. Helaas is het zaterdag en zijn er dus een kinderen op school nu .Evi laat ons de school in het gebouw van Inti Sisa zien en geeft ons een rondleiding
Ze geven les op verschillende gebieden waaronder taal, rekenen, werken met de computer en dansles om de kinderen wat losser te krijgen.

schooltje Inti Sisa

In dit schooltje krijgen de kinderen uit het dorp les en de kinderen die op loopafstand wonen. In het dorp wonen 5000 mensen, in de regio daarbuiten 40000 mensen. De laatste groep proberen ze ook te bereiken met schoollokaaltjes ter plekke. Ze geven de kinderen te eten en voorzien ze van schoolmateriaal, hetgeen ze zelf niet kunnen betalen.
Ook wij hebben spullen mee genomen wat zij kan gebruiken voor haar schooltjes, zoals pennen, stiften, schriften, kleurboeken enz

De giften bestonden eerst alleen uit donaties en bijdragen van de overheid (die voorafgaand aan verkiezingen groter is dan anders). Daarna hebben ze het hotel gebouwd voor toeristen waar de inkomsten worden gebruikt om de projectactiviteiten gaande te houden.
Men is begonnen met 6 kamers en heeft dat de laatste jaren uitgebreid naar zo’n 23 kamers.
Inmiddels weten Fox, Djoser en Kras deze prima locatie te vinden waardoor winst wordt gemaakt

Na de rondleiding op school zijn we met een medewerker de bergen in gegaan om te kijken hoe de mensen daar leven. Onvoorstelbaar hoe die mensen daar leven. De weg er naar toe helemaal boven in de bergen is prachtig, en dat moeten de mensen meestal lopend doen

bevolking wat in de bergen woont

De vrouw die hier woont is mede oprichtster in 1999 van Inti Sisa. Het huisje waar ze in woont heet een choza. Het dak is gemaakt van hout met daarop gras, binnen is een bed en een vuurtje waarop kan worden gekookt en een schoorsteen. Daarnaast hebben ze nog een hok voor de cavia's, uiteindelijk voor de consumptie. Dat is het wel zo'n beetje. Nu, in de zomer, is het 's-nachts onder het vriespunt en overdag ca.18 graden.En dan geen kachel in huis hé, kan je het je voorstellen...

DSCF0959

Daarna naar een huisje geweest waar ze schapen en alpaca's hebben. De wol wordt met een soort van tol gesponnen en vervolgens geweven en daarvan poncho's en andere toepassingen gemaakt. De vrouwen krijgen hier veel kinderen omdat god het wil en daarvoor kun je moeilijk voor allemaal de school betalen. Dit wordt inmiddels, evenals de lunch gefinancierd door het project.
Dit alles heeft veel indruk op mij gemaakt, wij hebben het thuis zo slecht nog niet ……

Ik ga er mee stoppen, morgen gaat om 05.15 uur mijn wekker weer af 6.00 uur ontbijt en 6.30 uur vertrek, ja ik heb vakantie hahaha
Morgen staat de treinrit  'Nariz del Diablo' op het programma

Veel liefs,
Anita

1. Sandra van Wijk:
    15 september 2019
    Blijft zo leuk om jou te mogen volgen! Prachtige reis maak je weer.
    En ja vroeg op hoort erbij natuurlijk haha
    Anders is de dag zo kort!
    Lekker genieten.
    Groetjes Sandra van Wijk
  2. Gerda:
    15 september 2019
    Hallo Anita, weer mooie verhalen en mooie foto's. Alleen wel erg vroeg op. Nog veel plezier samen.
    Groetjes van ons.
  3. Gerda Vosman:
    15 september 2019
    Goeie keus Ecuador. Wat een prachtig land. Ook wij genieten mooi mee.
  4. Carolien van Essen:
    15 september 2019
    Anita wat een prachtige foto's met kleurrijke mensen. En wat zitten jullie op grote hoogte.
    Maar zo te lezen in je log geniet je volop. Nog veel plezier. Groetjes
  5. Evelien Pasman:
    15 september 2019
    He Anita, Weer een indrukkende dag . Veel gezien en gehoord.Mooie foto s en verhalen.Veel plezier vandaag.Groetjes😘
  6. Willie:
    16 september 2019
    Meisje wat maak je er een werk van m,n complimenten
  7. A.Harms:
    16 september 2019
    Anita we lezen weer met plezier je verslag en wat een mooie foto's.