dag 14 - Penang

8 oktober 2018 - George Town, Maleisië

Hallo allemaal,

Vanmorgen zijn we om 8.00 uur vertrokken, onze laatste volle dag in Penang
Penang
Penang, of "Pulau Pinang", is een staat in het noordwesten van Maleisië.
De hoofdstad is George Town op het eiland Penang.
De naam "Penang" komt van het woord "pinang", wat verwijst naar de betelnootboom (Areca catechu). De naam "Pulau Pinang" letterlijk vertaald uit het Maleis betekent "pinang-eiland".

Penang, ook wel de Parel van de Oriënt genaamd, is al jaren één van de meest toeristische bestemmingen van Maleisie. Voor Maleisische begrippen is het eiland toeristisch, maar vergeleken met Europese eilanden valt het reuze mee. Het eiland (285 vierkante kilometer groot) ligt aan de noordwestzijde van het Maleisische schiereiland. Op het eiland zijn veel attracties en bezienswaardigheden, maar ook luieren aan de mooie stranden is prima mogelijk.

Multiculturele smeltkroes
Mede door de eerder genoemde bevolkingsopbouw is Penang vooral bekend om de prachtige culturele diversiteiten. Omdat het grootste gedeelte van de bevolking op Penang Chinees-Maleisisch is, doet het hele eiland 'Chinees' aan. Hierdoor heeft het eiland iets 'typisch Aziatisch', wat je in de rest van Maleisie bijna nergens zo duidelijk tegenkomt. Penang is een fantastische bestemming, en absoluut een bezoek waard. Niet zozeer om de mooie stranden, maar des te meer om de prachtige smeltkroes van culturen. Georgetown is de bruisende hoofdstad van het eiland Penang. Hier heb je diverse tempels van verschillende geloven. Tijdens Chinees Nieuwjaar is Penang werkelijk schitterend om te zijn. Overal heb je vieringen, en er wordt dag en nacht prachtig vuurwerk afgestoken. De tempels zijn allemaal prachtig verlicht, en iedereen komt er 's avonds op af.

Georgetown
Georgetown, de hoofdstad van het eiland Penang, is vernoemd naar de Britse Koning George III. De stad ligt aan de noordoostzijde van het eiland en telt, inclusief buitenwijken, zo'n 720.000 inwoners. Nadat Penang in 1786 door de sultan van Kedah werd overgedragen aan de Engelsen, stichtte Sir Francis Light de stad Georgetown. Hij begon als eerste met de bouw van Fort Cornwallis. Later groeide deze eerste nederzetting uit tot een (voor die tijd) grote stad. In 1957 kreeg Georgetown stadsrechten, tot 1972 was het de enige stad in Maleisie met stadsrechten.
De stad heeft in 2008 de UNESCO-bescherming gekregen voor het historische gedeelte

Penang heuvel en tempel tourWe gaan eerst met de bus naar Penang Hill van hier gaan wij met een treintje de 830 meter hoge Penang Hill op, de plaatselijke bevolking doet dit ook lopend via trappen.
Moest er niet aan denken, gelukkig konden wij met het treintje naar boven
Hier vandaan hebben we een spectaculair uitzicht over het eiland, wel hadden we de pech dat het iedere keer dicht begon te trekken van de mist.

Vervolgens bezoeken we de grootste tempel van Maleisië, de Kek Lok Si tempel. Zodra je boven komt heb je al zoiets van wow wat mooi
De pagode is zeven etages hoog en heeft Thaise, Chineze en Birmese invloeden. De Kek Lok Si tempel is tevens de grootste Boeddhistische tempel van Penang, vanwaar we weer met een kabelbaan  naar het ‘Goddess of Mercy’ beeld reist.

Kek Lok Si tempel
De Kek Lok Si tempel – Temple of Supreme Bliss – is de grootste boeddhistische tempel van Penang en zelfs van heel Maleisie. De tempel ligt even buiten Georgetown, ongeveer 7 kilometer vanaf het centrum van de stad. De bouw van de tempel begon in 1883, en nog steeds is de tempel niet helemaal gereed. Het complex bevat meerdere tempels, klokkentorens, gebedszalen, en een aantal mooie tuinen. Bij de ingang zie je een grote vijver vol met schildpadden, je vraagt je daar waarschijnlijk af hoe zoveel schildpadden in zo’n klein plasje kunnen overleven. Het tempelcomplex ligt aan de rand van het dorpje Air Itam, tegen een heuvel met op de achtergrond Penang Hill. De locatie brengt geluk volgens de locals, want het heeft de juiste Feng Shui.

Wat betreft de bouw zie je er de invloeden van verschillende boeddhistische stijlen in terug, variërend van stijlen uit Myanmar, China en Thailand. Het complex staat vol met architectonische hoogstandjes. Wanneer je van een afstand de tempel nadert dan vallen twee grote bouwwerken duidelijk op. Penang heuvel en tempel tourEén is een beeld van de Godin van Vergeving (Kuan Yin) waar je met een treintje naartoe kunt. De ander is een 30,2 meter hoge pagode van de tienduizend boeddhisten (Pagoda of Ten Thousand Buddhas). Deze laatste werd in 1930 gebouwd en bevat tienduizend buddhabeelden.

De tempel ontving over de jaren giften en geschenken van verschillende Chinese heersers, zoals de Manchu keizer Guangxu die naast een tablet tevens 70.000 volumes van de Imperial Edition van de boeddhistische soetra’s aan de tempel schonk. Ook keizer Kuang Xi en keizerin Cixi, doneerden ook vele rijkdommen aan de tempel. Schitterend zicht op Georgetown

Aan de top van het complex heb je een prachtig uitzicht op Georgetown. Dit geldt in het bijzonder als je aan de top van de 7 verdiepingen tellende Pagoda of 10.000 Buddhas staat. De paar honderd traptreden zijn redelijk pittig, vooral omdat de trap zelf nogal smal is. De ingang is niet makkelijk te vinden. Binnenin de pagoda kun je achterlangs een smalle ruimte inlopen, waar aan de rechterzijde de trappen beginnen. Eenmaal boven heb je niet alleen een schitterend zicht op de hoofdstad van het eiland, ook het tempelcomplex zelf zie je prachtig onder je liggen.

We laten ons afzetten bij een shopping-mall want daar schijnt ook een goede food court te zitten en dit klopte dus ook. Deze food court is weer heel wat anders dan die van de plaatselijke bevolking.

Rond drie uur maken we een riksjatocht door Georgetown met zijn koloniale gebouwen, sfeervolle Chinatown en de wijk Little India met vele zijde- en specerijenwinkels.Georgetown per trishaw
Onderweg stoppen we nog een paar keer en bezoeken we ook bij Pinang Peranakan – Herenhuis. De gids is zo vol enthousiasme over de geschiedenis aan het vertellen en ons alles wil laten zien dat het ook wel lang draderig en vermoeiend begint te worden.
Toch maar meelopen tenslotte doet die man ook zijn best.
Ik zal soms ook wel lange berichtjes hebben dat je wel eens denkt nou……dr komt geen end aan hahahaha

Pinang Peranakan-herenhuis
Het Pinang Peranakan-herenhuis op Church Street, op dewerelderfgoedlijst van George Town , is een museum met dePeranakan- cultuur. Het unieke groene herenhuis is een van de mooiste in zijn soort in George Town .

Het landhuis zelf heette eigenlijk Hai Kee Chan (Sea Remembrance Hall in Penang Hokkien) en diende als de residentie van Chung Keng Kwee, de rijkste man in Penang aan het einde van de 19e eeuw. eeuw en onder de bekendere Kapitan Cina (leider van de Chinese gemeenschap) in Brits Maleisië. Ironisch genoeg was Kapitan Chung niet van Peranakan afkomst; hij was van een zuiver Chinese afkomst en was daarom op dat moment een van de recente immigranten uit China.

Na tientallen jaren van verwaarlozing, werd het landhuis pas onlangs in zijn oude glorie hersteld door zijn nieuwe eigenaar, die het in een museum veranderde waarin het antiek van Peranakan werd tentoongesteld. Penang Peranakan Mansion

Ook worden we door Street of Harmony en little India gefietst hier proeven we nog wat lekkernijen.
Street of Harmony
De Straat van harmonie  de schoonheid van Penang is de samenvloeiing van culturen.
Het is gebouwd in de 18e eeuw ook bekend als Pitt Street staat als een getuigenis van Maleisië!
Met vier belangrijke religieuze staan gebouwen stevig langs deze straat zijn Goddess of Mercy-Temple, Kapitan Keling moskee, Sri Mariamman Temple en de St George's kerk.
Vanaf de locatie van deze gebouwen, kan worden gezegd dat dit een plaats opengesteld voor alle gemeenschappen over de hele wereld was.

Vanavond met een aantal van de groep weer lekker gegeten bij de food court.

Morgen vliegen we naar Langkawi , vijf personen gaan vliegen de rest gaat met de boot.
Helaas komen Aylin en ik pas om 17.30 uur aan op Langkawi terwijl de andere drie die ook vliegen en de groep die met de boot gaan met de middag al aankomen op Langkawi

Dus…..Fox maar is even een mooie mail gestuurd, we wachten af
Hierdoor is het een latertje geworden dus morgen komen de foto`s nog.

Groetjes en tot morgen vanuit Langkawi
Anita

1. Evelien Pasman:
    8 oktober 2018
    He Anita. Mooi verslag weer. Had wel verwacht dat je lopend naar boven zou gaan en niet met het treintje ha ha.. Morgen een goede reis en wacht je foto s af. Liefs Evelien
  2. 9 oktober 2018
    Wederom een pracht verhaal Anita, wat een rijkdom daar, ik bedoel dan al die bezienswaardigheden, ik zou s, avonds doodmoe zijn, van wat ik allemaal zag, dat zal wel weer een pracht van een fotoboek worde
  3. Ellybekker:
    9 oktober 2018
    Prachtig allemaal weer zeg ! Alleen jammer dan voor je late aankomst ! Lieve gr
  4. A.Harms:
    9 oktober 2018
    Wij vinden het flink van jou dat je zoveel tijd in de verslagen en foto's steekt. Complimenten hoor.