Dag 5 Torajaland

10 september 2017 - Rantepao, Indonesië

Hallo allemaal,

Heb ik een wake up cal pas om 8.00 uur ben ik al om half zes wakker , werd wakker van de regen.
De regen kletterde de lucht uit , dacht nee hè niet hier
Vandaag  hebben we kennis gemaakt met de bijzondere dodencultuur van Torajaland , het was een hele bijzondere en interessante dag.
Eerst hebben we een schitterende wandeling gemaakt door dorpjes en door de rijstvelden , sommige plekken moesten we het nodige klauteren om aan de andere kant of naar boven te kunnen komen. wandeling door de dorpjes en rijstvelden
Natuurlijk hier weer de nodige foto`s geschoten dat gaat wel lekker hier hahaha.

Vanuit Marante rijden we via Rantepao naar Lemo
We rijden naar het centrum van Torajaland en brengen een bezoek aan het dorpje Lemo, waar we de rotsgraven zien met houten poppen, tau tau.
Tau Tau poppen en rotsgraven in Lemo
Onderweg begint de zon weer te schijnen. Via een hobbelige weg met aan weerzijde rijstvelden en hoge bergen, komen we aan in Lemo.

In Lemo bevinden zich enkele woningen, souvenirwinkeltjes
We worden vrolijk begroet en bedolven om samen met de plaatselijke bevolking de nodige selfies te maken.

Via een mooi pad bereiken we de rotsgraven. Een hoge berg van graniet in een groen landschap waar zich de zogenoemde rotsgraven bevinden, sommige graven bevinden zich op 15 meter hoogte. In de rots worden overledenen bijgezet.We zien hier ook een kist hangen wat nog niet zo lang geleden geplaatst is. Zooooo bizar om dit allemaal te ziendoodskisten in de rotswanden

De rots heeft balkons waarop Tau Tau poppen zijn geplaatst die uitkijken over de prachtige rijstvelden. Een Tau Tau pop is een evenbeeld van de overledene. Reisleider legt uit dat “Tau”, mens betekent en dat “Tau Tau” niet menselijk is.
Ook zijn wij de rotsen in geweest , ook hier liggen allemaal mensen begraven en je ziet dan ook de nodige rituelen nog liggen, zo apart allemaal.
Je voelt je eigenlijk ook een beetje genant je loopt door die rotsten tussen kisten en menselijke resten.
Je ziet ook werkelijk de botten en schedels liggen hoor
Dit zou je in Nederland dus absoluut niet doen , maar hier vinden ze het heel normaal.
Je legt je hier dan maar ook bij neer dat de mensen het heel gewoon vinden allemaal

Niet elke overledene krijgt een Tau Tau pop, het ligt er aan hoe welgesteld men is. Als men geen geld heeft kan men zich geen rotsgraf en Tau Tau pop veroorloven.

De overledene van een arme familie wordt bijgezet in een natuurlijke rotsopening. Deze natuurlijke rotsopeningen zijn op veel plaatsen te vinden en overal zien we dan ook schedels en botten liggen.wandelen door rijstvelden

De meeste rotsgraven worden afgesloten met mooi versierde deurtjes, vaak is hierop een kop van een stier te zien. Via een mooie route wandelen we terug, het laatste stukje gaat door de rijstvelden

Vervolgens gaan we naar Keta Kesu, waar we schitterende Tongkonan huizen en traditionele rijstschuren bewonderen.
Dit is echt een plaatje wat je ook in de reisgidsen ziet

Traditionele huizen
De prachtige originele Tongkonan huizen zijn versierd met vele verschillende symbolen, zoals buffelhoorns, die getuigen van de vele offers gedurende dodenceremonies. De Tongkonan huizen dienen ook als symbool van hun verbondenheid met voorouderlijke grond. De huizen worden zonder spijkers gemaakt en kunnen soms al honderden jaren oud zijn. De status van de bewoners kan aan de buitenkant van het huis worden afgelezen.
Geen Tongkonan is Compleet zonder  alang (rijstschuur) .Tongkanen huizen
Een legende verklaart waarom de Toraja ertoe zijn overgegaan om speciale rijst schuren te bouwen. Oorspronkelijk werd de rijst in het woonhuis bewaard, maar deze verdween op onverklaarbare wijze. Consultatie met de rijstgod bracht aan het licht dat de rijst , het symbool van het leven , niet onder èèn dak wilde vertoeven met de 'zieken' die op hun zuidelijk kamer op hun begravenisceremonie lagen te wachten.
Des te meer rijstschuren een huis heeft des te meer aanzien de bewoners genieten

We lopen een stukje verder en zien dan aan de rotswanden houten kisten hangen met de beenderen van voorouders. In Londa kunnen we de grafkamers van binnen zien en als we er omhoog kijken, zien we doodskisten aan lianen hangen.

Torajaland
Tana Toraja (of Toraja-land), is een gebied in Zuid-Celebes op het eiland Celebes in het huidige Indonesië. In het Nederlands spreek je het uit als "Toradja". De meeste Torajanesen zijn in de koloniale tijd tot het christendom bekeerd, maar veel van de oude religieuze gebruiken en gewoontes leven voort tot op de dag van vandaag. Deze rituelen (zoals voorouderverering) worden tegenwoordig officieel geschaard onder het Balinees hindoeïsme, hoewel zij daar feitelijk niet veel mee te maken hebben.

Toraja-land staat bekend om de uitgebreide en kostbare uitvaartrituelen. Vele waterbuffels (karbouwen) en varkens worden op deze festiviteiten ter ere van de overledenen geslacht. Soms zelfs met honderden tegelijk. Overledenen worden vaak een tijdje (gebalsemd) 'bewaard' in of bij het huis van de familie voor ze in speciale grotten worden geplaatst die zich in steile rotswanden bevinden.kisten hangen tegen de rotswanden
De doden worden omringd door houten beeldjes ter bescherming (die vaak enigszins lijken op de overledene zelf).

De huizen van de bevolking in Toraja-land hebben een bijzondere vorm. De met geometrische patronen versierde daken zijn gekromd en lijken wel enigszins op omgekeerde schepen.

Nog even reclame maken voor de reisleider mocht er iemand plannen hebben om naar Sulawesi te komen www.sulawesi-travel.nl

Vanavond gaan we naar het plaatsje zelf daar gaan we lekker eten.
Morgen gaan we om 9.00 uur weer op pad , benieuwd of het weer zo`n indrukwekkende dag gaat worden

Gelukkig klein beetje fatsoenlijke Wifi verslag plaatsen is gelukt maar de foto`s plaatsen is drama , die houden jullie nog te goed

Veel liefs,
Anita

1. Ingrid:
    10 september 2017
    Hey zus, nou ik vindt het allemaal leguber klinken hoor, dat dodenritueel 🙈 Maar je miet alles meemaken moet je maar denken 😉. Hier vandaag een zonnige dag dus nog maar even van genieten. Veel plezier en eet ze voor straks 😘
  2. Yvonne:
    Hoi Aniet.
    Apart verhaal over die poppetjes.
    Wel heel bijzonder dat je daar gewoon tussen mag en kan lopen.
    Dat zou in Nederland inderdaad niet voorkomen.
    Nou, nog veel plezier allemaal!
    Liefs van ons.
  3. Evelien Pasman:
    10 september 2017
    He Anita. Wat een belevenis weer en apart met die grafkamers. Luguber hoor. Mooie foto s. Veel plezier nog en tot horens maar weer xxx
  4. Gerda Vosman:
    10 september 2017
    Wat mooi allemaal weer. Je hebt weer een top va kantie👍
  5. Jannette:
    10 september 2017
    Ik vindt het een hele mooie traditie denk dat ik daar ook begraven zou willen worden met poppen die op mij lijken beter dan die kille grond hier waar je onderligt maar wens jou nog veel mooie dagen met prachtige verhalen voor ons
  6. A.Harms:
    Mooi om te lezen Anita.
  7. I rietberg:
    10 september 2017
    Hai anita mooi verhaal weer je leert wel heel veel van de cultuur en fijn dat het toen droog was groetjes van ons
  8. Ellybekker:
    11 september 2017
    Hoi Anita,
    Wat een belevenis toch weer ! En voor jou denk ik iets speciaals ! Echt interessant !
    Fijne reis verder .
    Gr Elly. X
  9. Jantje:
    11 september 2017
    Hoi anita, bijzonder verhalen. Leuk om te lezen. Fijne vakantie toegewenst.