Dag 10 Guamote 15 september

15 september 2019 - Guamote, Ecuador

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer met een berichtje uit Ecuador,

Hier is het nog 15 september maar als jullie de berichtjes lezen is het bij jullie al 16 september                                              Ma gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag vandaag. Vanuit Ecuador een dikke 😘

Vandaag weer een geweldige dag gehad
Weer vroeg op vandaag want om 06.30 uur vertrekken we naar Alausí.

DSCF1054

Om 08.00 uur werden we aan het treinstation verwacht voor een rit met de Nariz del Diablo (Duivelsneus) trein.  Een toeristische treinrit door enkele mooie valleien van Alausi naar Sibambe en terug. De aanleg van dit stuk Trans Andes spoorweg heeft zo’n 30 jaar geduurd en vele, vooral buitenlandse, arbeiders hebben hier het leven gelaten. Het unieke aan dit traject is dat deze bergpas al zigzaggend moet afgelegd worden, om het hoogteverschil te kunnen overwinnen.  In het station van Sibambe werden we opgewacht door een lokale dansgroep en kon je het kleine museum bezoeken.  Lokale folklore en artisanale souvenirs, maar zeker niet opdringerig zoals in andere landen. De trein rit was schitterend !

Hierna bezoek we nog even gauw de markt, deze was  vlak bij het station. Veel lokale

DSCF1169 DSCF1141

mensen in mooie kleurrijke klederdracht. Het is een kunst om deze mensen goed op de foto te krijgen. Zodra ze zien dat je een foto wil maken roepen ze heel hard No! of draaien zich gauw om.

De lunch hebben we bij Inti Sisa, deze word klaargemaakt door de lokale bevolking die daar werken.
Na de lunch worden we door Evi Guamote ingestuurd met opdrachten en boodschappen doen voor onze kookworkshop empanadas maken, zo komen we tussen de lokale mensen.
Empanadas is een kleine typische 'snacks' die je overal in Ecuador kunt krijgen.
De groep word in tweeën gesplitst en zo moeten we de opdrachten uitvoeren. Ik zat bij Kathleen in de groep en die kon mooi klein beetje Spaans praten. Zo hadden wij de goede boodschappen gehaald. De andere groep hadden de verkeerde bananen gehaald.
Door een kleine mis communicatie heeft de groep waar ik in zat geen empanadas kunnen maken.De andere groepheeft samen met de kok van Inti Sisa de empanadas gemaakt.
Wij hebben in tussen tijd gezellig bij de kachel zitten kletsen, en heerlijk van de empanadas gegeten die de andere groep heeft klaar gemaakt. Later heeft onze groep alsnog de empanadas kunnen maken.

DSCF1218

Empanadas
Empanadas zijn één van de weinig voedingsmiddelen die heel Latijns-Amerika verenigen. Ze komen al in talloze regionale variaties – met verschillende degen, vullingen en kook methoden

Een empanada is gevulde deegwaar die gebakken of gefrituurd wordt. De naam komt van het Spaanse, Portugese en Galicische werkwoord empanar, dat inpakken of inwikkelen betekent. Empanadas worden, behalve in Spanje en Portugal, ook in Zuid-Amerika gegeten.

De oorsprong van Empanadas is te traceren via Galicië en Portugal. De eerste in middeleeuws Iberia verscheen in de tijd van de Moorse invasies. Een kookboek gepubliceerd in het Catalaans in 1520, de Libre del Coch door Ruperto de Nola, noemt empanadas gevuld met zeevruchten onder zijn recepten van Catalaanse, Italiaanse, Franse en Arabische hapjes.

DSCF1254 Empanadas

Empanadas de viento zijn Ecuadors populairste empanada. De zoete-en-smakelijk traktatie is licht. Binnenin is er gebakken kaas en buiten, een klein beetje suiker.

Vandaag ging het weer goed met de foto`s schieten, dus jullie hebben weer genoeg foto`s te kijken, Het was moeilijk kiezen, voor jullie heel veel kijk plezier

Tot slot gaan we vanavond nog lekker eten in  Inti Sisa
Morgen moeten we weer vroeg op, we vertrekken dan om 6.30 uur
We hebben een lange reisdag voor de boeg en reizen dan richting Montañita
Ons strand verblijf voor de komende drie dagen, ben benieuwd…..

Lieve groet,
Anita

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans:
    16 september 2019
    Dan kun je ze mooi een keer hier maken Anita ! Nog veel plezier daar.
  2. Gerlinda Endeman:
    Hoi Anita
    Ze leken me erg lekker die Empanadas.
    Hier maar een x proberen.
    Heerlijk 3 dagen strand!!
    Ik zeg genieten. Groetjes van ons 😘
  3. Ingrid:
    16 september 2019
    Gefeliciteerd met je mas zus 😘
    Mooi als je thuis bent kan dus empanada maken voor ons. Als je niet smeert mag het in de nieuwe keuken haha.
    Geniet van je verdere reis en even strand en relax moment heb je wel verdiend 😘
  4. Evelien Pasman:
    16 september 2019
    Hoi Anita. Mooie foto s weer en een hele belevenis met de trein. En die Empanadas zagen er goed uit.Heerlijk genieten weer en groetjes van ons allemaal😘
  5. Ellybekker:
    16 september 2019
    Lijken mij ook een traktatie, zien er heerlijk uit ! Wat een reis toch weer , en straks bruin bakken haha ! Veel plezier verder !😘👍
  6. Gerda Bolle:
    16 september 2019
    Wat een prachtige reis en foto’s! Zo reis ik een beetje mee.. 😘
  7. Gerda:
    16 september 2019
    Anita gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder. Ik hou me aanbevolen als je empanadas gaat maken. Geniet aan het strand. 😎
  8. A.Harms:
    16 september 2019
    Anita wat leuk weer en van harte gefeliciteerd met je moeders verjaardag wij hebben haar gebeld en vieren het als jij weer thuis bent. Mijn broer en schoonzus zijn hier ook geweest en hebben ook prachtige foto's van de bevolking.
  9. Jannette:
    16 september 2019
    Hallo Anita wat een heerlijke verhalen en mooie foto’s krijgen wij toch steeds voorgeschoteld krijg er honger van soms 😂😂maar geniet nog maar even lekker van je drie dagen strand en zee en dan weer fris en uitgerust terug 😎☕️
    En ik hoop dat je de recepten hebt dan wil ik ze ook wel een keer maken 😋🌴🦋
    Ps ik stuur de mails steeds door naar Jan die geniet ook van jou ervaringen
  10. Linfa:
    16 september 2019
    Klinkt weer als een heerlijk dagje. Ik weet zeker dat je toch mooie foto’s hebt kunnen maken van de locale mensen. Daar heb je al zoveel ervaring mee (casino en Amish)😉.
    Geniet lekker van het strand de komende dagen.
  11. Jopie von Liebenstein:
    16 september 2019
    Leuk Anita. Ik kom wel een keer proeven als je ze hebt gemaakt. Nog veel reisplezier. Groetjes van Jopie
  12. Gerda Vosman:
    16 september 2019
    Zien er heerlijk uit de empanades. Gefeliciteerd met je moeder. Straks lekker 3 dagen relaxen aan het strand. En dan weer vrolijk verder. Geniet nog maar even het is zo weer voorbij. Groetjes