Dag 4 Kuala Lumpur

28 september 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hallo allemaal,

Leuk, leuk om al jullie reactie`s weer te lezen

Dit is onze laatste dag in Kuala Lumpur
Kuala Lumpur
Kuala Lumpur, binnen de volksmond ook wel KL genoemd, is de bruisende hoofdstad van Maleisie en ligt op het Maleisische schiereiland. Het is een populaire toeristische bestemming, en tevens een wereldstad van formaat. De stad ligt zo'n 40 kilometer van de kust binnen de deelstaat Selangor (hoewel het onder het federale bestuur valt). De haven van Kuala Lumpur, Port Klang, is de grootste haven van Maleisie. De stad is ongeveer 243 km2 groot, en er wonen zo'n 2,3 miljoen mensen in de binnenring (2014). Kuala Lumpur is een veelzijdige stad, met diverse interessante bezienswaardigheden en attracties. De meeste attracties bevinden zich binnen de Golden Triangle, het centrale gebied in KL. Het is een leuke stad om een paar dagen te bezoeken tijdens een vakantie in Maleisie. Er is veel te doen in en rond de stad, en daarbij is accommodatie in de stad goed betaalbaar.
Hoewel het niet voor iedereen is weggelegd is shoppen in de vele shopping malls een van de meest populaire bezigheden van de lokale bevolking. Kuala Lumpur heeft verder enorm veel variatie wat betreft eetgelegenheden, je kunt terecht bij simpele foodcourts tot exclusieve restaurants.

Stad van contrasten
Naast moderne wolkenkrabbers, vind je er ook veel prachtige oude gebouwen uit vroegere tijden. Het contrast uit zich op meerdere manieren. Je ziet afwisselend moderne shopping malls met daarnaast simpele kraampjes langs de weg. Er rijden enorm dure auto's rond met daarnaast veel oudere auto's en ontelbaar veel brommers. Echte armoede heb je bijna niet meer in Kuala Lumpur, hoewel er natuurlijk wel wijken zijn die je bijna als sloppenwijken zou kunnen typeren.
Locals die binnen het toeristische centrum wonen hebben het meestal niet zo slecht. In KLCC heb je dan ook alleen maar luxe hotels, afgewisseld met grote bedrijfspanden en dure appartementencomplexen.

Kuala Lumpur is een redelijk schone stad, het zit qua mate van hygiëne grofweg tussen Singapore en Bangkok (of Jakarta) in. Vooral het toeristencentrum is vrij schoon en opgeruimd. Er zijn echter plekken in de stad waar je liever nooit had willen zijn zo vies dat het er is. Wijk even af van de gebaande paden en je merkt snel dat ook Kuala Lumpur een stad in te tropen is; met alle nadelen van dien (kijk niet vreemd op als je kakkerlakken en ratten over straat ziet lopen).

Geschiedenis
Kuala Lumpur werd in 1857 gesticht op een strategische plek waar een groep Chinese arbeiders zich vestigden, precies waar twee belangrijke rivieren bij elkaar kwamen. De start was op zijn minst stroef te noemen; dood en verderf stond in die tijd centraal en niemand zou denken dat het ooit zou uitgroeien tot de bruisende stad die het nu is. Toen in de omgeving van de nederzetting een enorme hoeveelheid tin gevonden werd, kwam alles in een stroomversnelling. Het gevolg was een explosieve groei in rijkdom en welvaart waarbij de stad over de eeuwen heen uitgroeide tot de enorme metropool die het nu is.

Vanmorgen hebben we lekker uit kunnen slapen en hebben we een vrije dag in Kuala Lumpur.
Dus lekker relax ontbijten en tegen een uur of elf zijn we op pad gegaan.
Samen met Aylin , Caroline , Jopie , Hans, Dries en Caroline zijn we naar China Town gelopen.
Alles is hier te koop en alles is ook zoooo echt nep. In China Town zien we ook weer een marktje , jaaaaa daar moeten we weer even door heen lopen. We lopen net binnen en zien we de poelier al druk bezig .De poelier
Hij had nog levende kippen in een mand onder de slachttafel liggen.
Toen ik dat zag dacht ik bbrrr wel wat luguber toch. We zitten zo te kijken en er komt een klant de poelier pakt de levende kip uit de mand hup op de weegschaal.  En de kip word zo voor je ogen geslacht.
Dacht OMG nu weg wezen hier dit wil ik niet zien en ben dus weg gelopen.
We slenteren nog wat verder door China Town.

Chinatown in Kuala Lumpur
Chinatown is van oudsher de plek waar Chinese bevolking kwam te wonen vanwege o.a.
cultuur en andere factoren; het was de manier om de eigen gebruiken niet uit het oog te verliezen. Later groeide dit uit tot een plaats waar Chinese handelaren hun waren verkopen en nog later tot vooral een plek waar toeristen de gezellige Chinese sfeer kunnen ervaren. China Town - Kuala LumpurOok Kuala Lumpur heeft een Chinatown. Het gebied rond Petaling Street is een van de drukste toeristische centra van de stad.

Chinatown kenmerkt zich verder voornamelijk door het handelssfeertje.
Lang Petaling Street heb je dagelijks een gezellige, toeristische markt.
Voorheen werden de kraampjes pas aan het begin van de avond opgezet en duurde de markt tot middernacht. Later kregen de winkeltjes een meer permanent karakter; en nu kun je er al vroeg in de morgen terecht om je slag te slaan.

Shoppen in Chinatown is een ervaring op zich. Hier waan je je even in het Azië zoals dit voorheen moet zijn geweest. De sfeer is gezellig, ’s avonds is het er vooral lekker druk. Je ruikt overal geurtjes die door sommigen als ‘stank’ worden ervaren. Alle soorten gekopieerde waren waar je flink op moet afdingen. Verder vind je er de meest uiteenlopende Chinese gerechten; een prima plek om de lokale keuken eens te proberen. Chinatown Kuala Lumpur is een Chinese wijk zoals deze hoort te zijn.
Hier een leuke filmpje over China Town in Kuala Lumpur https://www.youtube.com/watch?v=wjsmj5SJxMs

We gaan tussen door nog wat drinken en gaan weer verder kijken in China Town, we zijn nu echte Hollanders kijken kijken niet kopen hahaha
We gaan begin van de middag weer terug lopen richting hotel en gaan daar wat eten.lunchen
We hebben bij de locals gegeten je kon van alles uit kiezen en het word voor je klaar gemaakt, het smaakte weer fantastisch en dat voor amper € 2,-
Om 16.00 uur moeten we weer bij het hotel zijn want dan gaan we de excursie  vuurvliegjes, "klip-klip" in het Maleis maar eerst gaan we naar Buket Melawati
Bukit Melawati of Melawati Hill is een heuvel in Maleisië in de buurt van Kuala Selangor .

Bukit Melawati
Bukit Melawati is een populaire toeristische attractie.  De heuvel kijkt uit over de Straat van Malakka en heeft een vuurtoren en de overblijfselen van het fort Kota Melawati .  Het fort werd gebouwd in de late 1700 door Sultan Ibrahim van Selangor om te beschermen tegen Nederlandse indringers, maar de Nederlanders veroverden het een omgedoopt Fort Altingburg. Sultan Ibrahim heroverde het fort in 1785 maar het werd uiteindelijk verwoest tijdens de burgeroorlog van Selangor .  De vuurtoren van Altingsburgh werd gebouwd door de Nederlanders in 1794.

Bukit MelawatiEen andere attractie van Bukit Melawati is de aanwezigheid van de Silver Leaf Monkey en Lang-Tailed Makaken , die door toeristen worden bevoorraad
Hier lopen we rond en kunnen we de de Silver Leaf Monkey en Lang-Tailed Makaken voeren.
Voor de Lang-Tailed Makaken moeten we wat voor uitkijken die zijn gemeen en brutaal.
De Silver Leaf Monkey in Bukit Malawati zijn gewend aan mensen en raken soms gewillig aan en kruipen op bezoekers, naast het naderen om te smeken om voedsel.
De Silver Leaf Monkey zijn dan ook veel liever. Wel even schrikken als zo`n aap je op de schouder springt , maar ook weer heel leuk
Ook zien we hier twee Silver Leaf Monkey`s met een baby, zooooo lief
Wat wel heel apart is dat de vader en moeder zilver grijs zijn en hun baby`s oranje

De Silver Leaf Monkey
De Silver Leaf Monkey wordt ook wel de verzilverde Langurs (bladaap) genoemd. Ze stammen  eigenlijk af van de Slankapen. Deze vriendelijke aapjes zijn te vinden in heel Zuidoost-Azië en hebben hun naam te danken aan hun kleur en aan het feit dat ze een grote hoeveelheid bladeren eten. Het eten bestaat voornamelijk uit bladeren  aangevuld met fruit en groente.Silver Leaf Monkey met orange baby Net als andere plantetende dieren is hun maag groter dan van andere dieren. Ze bewegen zich meestal in groepen van 20 à 30 dieren. Je kunt ze vinden in dichte bossen  maar ook in mangrove moerassen.
Af en toe komen ze op de grond,  maar ze verlaten eigenlijk zelden de bomen.
Silver Leaf Monkey hebben een donkere zilverzwarte vacht en  hebben een kuif boven op hun hoofd. De baby aapjes hebben de eerste drie maanden een fel oranje vacht, welke daarna geleidelijk verandert in een donkere zilverzwarte vacht. De kleine aapjes worden niet alleen door hun moeder opgevoed, andere vrouwtjes zorgen ook voor de kleine aapjes.

Hierna een klein stukje rijden met de bus waar we gaan eten aan de rivier , dit was weer heerlijk. Allerlei soorten gerechten werden op tafel geserveerd zodat je weer van alles kon proberen. Zo lekker allemaal.

Vuurvliegjes spottenNa het eten gaan we dan de Selangor rivier op om de vuurvliegjes te spotten
Samen met Jopie , Caroline en Aylin zitten we in een klein bootje waar ze dan mee gaan punteren. Want er moet zo min mogelijk lawaai gemaakt dus geen motorbootje anders gaan die vliegjes weg. We moesten dan ook zo stil mogelijk zijn.
We stapten in het bootje en begint dat mannetje te kletsen in gebrekkig engels, ja…….toen was het niet meer stil op het water. We hebben met z`n allen zo vreselijke gelachen en dat mannetje had ook de grootste lol. Jopie, ik zal maar niet in detail vermelden waar we het allemaal over gehad hebben ander blijf ik bezig hahahaha
Hij legde ons alles uit pakte de vliegjes deed die bij ons op de hand zodat je ze nog beter kan zien. Het zijn hele kleine vliegjes die wat licht in het donker afgeven
We hadden de camera in de aanslag helaas had dit weinig zin om ze op de foto te krijgen, dus zal het een mooi plaatje van internet worden.

De vuurvliegjes kolonie bij Kuala Selangor
Op een uurtje rijden vanaf het centrum van Kuala Lumpur  ligt het dorp Kuala Selangor, met net iets erbuiten bij Bukit Belimbing het Kuala Selangor Firefly Park. Langs de Selangor rivier vind je een grote kolonie met vuurvliegjes die je in de avond - wanneer het er aardedonker is vanuit geruisloze elektrische bootjes kunt bekijken. De vuurvliegjes kolonie bij Kuala Selangor is één van de grootste ter wereld. Vuurvliegjes, Kelip-Kelip in Bahasa Melayu, geven 's nachts een knipperend fel geel/groenig licht om een geschikte partner te lokken. mooi plaatje van internet van de vuurvliegjesOok overdag schijnen ze, maar dat kunnen wij niet met het blote oog zien. De vuurvliegjes leven in kolonies op en dichtbij de Berembang bomen; een boomsoort die je vaak in mangroves tegenkomt. Langs de Selangor rivier heb je veel van dit type bomen. Soms knipperen de vuurvliegjes synchroon, waardoor een hele boom knippert.

Tegen 22.00 uur zijn we weer terug bij het hotel even nog cappuccino drinken en dan naar de kamer.
De koffer gereed maken voor morgen, want dan vliegen we naar Borneo.
Ben heeeeel benieuwd hoe het daar is en of we nog veel Orang Oetans zullen gaan zien
Ik hoop dat ik op Borneo ook goede Wifi verbinding heb zodat ik verder kan met mijn reisblog

Groetjes en hopelijk tot morgen
Anita

1. 28 september 2018
    Hoi Anita, wat een geweldig verhaal, en wat een mooie foto. s. Geniet van al dat.moois. meidje, en dank je wel voor al die informatie en de. ooie foto, s. Liefs van Tante Roely. ❤️
  2. Linfa:
    28 september 2018
    Ziet er weer perfect uit allemaal Anita. Heel veel plezier op Borneo. Ik leef weer lekker met je mee.
  3. Jopie:
    28 september 2018
    He Anita wat heerlijk om Alles weer te lezen!
    Mooie foto’s.....
    Wel weer leuk dat naamgenoten van ons meereizen!
    Geniet maar heerlijk, groetjes Jopie en Hans.
  4. Evelien Pasman:
    28 september 2018
    He Anita. Wat een belevenis weer. Heb nog rillingen over dat verhaal met de kip. Moet meteen aan onze kip denken. Leuk met die aapjes en vuurvliegjes en al die verhalen hierover. Morgen weer een fijne dag gewenst. Liefs Evelien
  5. Hans:
    28 september 2018
    Het vlees is dus wel vers Anita , mooie foto's en mooie verhalen. Ga zo door dame . Nog veel plezier daar ......
  6. A.Harms:
    28 september 2018
    Leuk om te lezen en bij het verhaal van de kip moest ik grinnikken want ik heb er zelf ook wel eens wat geslacht. Mooie foto en leuk om je bij de lunch te zien.
  7. Jeannette:
    28 september 2018
    Je laat ons weer genieten van je mooie vakantie kan niet wachten op je volgende verhaal geniet met volle teugen
  8. Jose:
    28 september 2018
    Weer en mooi verhaal en foto's om mee te genieten van je reis
  9. Jenny mulder:
    Mooie fotos Anita super
  10. Ina:
    29 september 2018
    Hi Anita leuk weer de belevenisen en ook aapjes in het wild en de vuurvliegjes mooi weer goede reis naar borneo groetjes ina en ben
  11. Nicoline:
    29 september 2018
    Super Anita, wat n werk! Nog nooit zo’n uitgebreid verslag gezien. Fantastisch
  12. Tineke:
    1 oktober 2018
    Weer prachtig om te lezen en zien. Geniet!