Dag 7 Kuching - Batang Ai

1 oktober 2018 - Lubok Antu, Maleisië

Hallo allemaal,

We have Lucky day today !!

Vanmorgen zijn wij om 7.45 uur vertrokken en gaan wij een bezoek brengen aan het orang-oetan reservaat rond voedertijd.

Het is een goed uur rijden voordat wij bij het reservaat aankomen , onderweg pittige regenbuien gehad, dacht oooh nee hè zullen we de orang-oetangs vandaag nog wel zien of zullen we net als gisteren weer pech hebben.
Nicoline (reisleidster) legt ook het èèn en ander uit over de orang-oetangs en vermeld hier ook dat het wisselend is of je de orang-oetang zult gaan zien. Ze heeft wel eens met een groep gehad dat ze geen orang-oetang hebben gezien, maar ook wel eens dat ze er een stuk of vijf a zes heeft gezien.
In het reservaat mogen twee keer per dag bezoeker èèn uur komen kijken.
We zijn bijna bij het reservaat en helaas regent het nog steeds.
We stapen de bus en en YES ! het is droog.
We lopen met de gids richting de receptie / winkeltje van het reservaat en het is raak , oma orang-oetang  ligt bij de receptie lekker te relaxen op de grond.
Nog geen 20 meter verder hangt een orang-oetangs in de boom, even later komt nummer twee
We zijn nog helemaal niet eens bij de voederplekken en zien nu al drie orang-oetangs, we have lucky day today ! Semenggoh orang-oetan rehabilitatiecentrum
Ik blijf maar foto`s maken het is zoooooo gaaf om die beesten zo hier te zien.
We gaan met de gids het reservaat in en komen bij de voederplek en het is weer raak, moeder  orang-oetang met een baby. Mijn dag kan echt niet meer stuk wat hebben wij vandaag toch een geluk.
Even later komt moeder nummer twee met een nog kleinere baby, ooooh zo lief om dit te zien.
En iedereen blijft maar foto`s maken je hoort de camera`s maar klikken hahaha
Dit uur is voorbij gevlogen, we gaan weer terug naar de bus.

Semenggoh orang-oetan rehabilitatiecentrum
Het Semenggoh Wildlife Centrum is het grootste orang-oetan rehabilitatiecentrum in Sarawak; opgericht in 1975 als een opvangcentrum voor de gewonde en wees geworden orang-oetans. Samen met Sepilok Orangutan Rehabilitation Centre in Sabah is dit de bekendste rehabilitatiecentra die toeristen kunnen bezoeken. Toeristen moeten niet de vergissing maken om zowel Semenggoh en Sepilok te verwarren met een toeristenattractie als een dierentuin; beide wildlife centra moeten tegelijkertijd orang-oetans rehabiliteren als bezoekers onderwijzen. Dat gezegd hebbende; niets gaat boven een ontmoeting met een wilde orang-oetan tijdens een jungletocht in één van de nationale parken in Borneo. Semenggoh orang-oetan rehabilitatiecentrumn vergelijking met Sepilok is het opvangcentrum in Semenggoh meestal net wat minder druk. Aangezien het slechts 30 minuten rijden van Kuching is kunnen toeristen makkelijk een bezoek aan het Semenggoh Wildlife centrum brengen.

Red de orang-oetans
Momenteel zijn er 26 semi-wilde orang-oetans in totaal in Semenggoh; vrij rondlopend binnen 740 hectare bosreservaat. Er is ook een bezoekerscentrum waar je meer informatie kunt vinden over de orang-oetans in Maleisie en de hachelijke situatie waarin ze zich bevinden. Het grootste probleem die de orang-oetans het hoofd moeten bieden is de vernietiging van hun leefomgeving dat te wijten is aan houtkap, mijnbouw en bosbranden, als ook door versplintering van hun leefomgeving door aanleg van wegen. Te vaak worden orang-oetans verdreven uit hun leefomgeving.

Gerehabiliteerde dieren worden in het wild teruggeplaatst zodra ze eraan toe zijn. Het hoofddoel van het Semenggoh Wildlife Centrum is: "Het rehabiliteren van in beslag genomen wilde dieren die gewond of gehandicapt zijn geraakt door langdurige gevangenschap door mensen, met als doel ze op den duur terug te plaatsen in de bossen." Natuurlijk betekent dit dat bezoekers de orang-oetans nooit moeten aanraken, vasthouden, voeren of ermee spelen.DSCF8322
Voedertijd
De orang-oetans worden tweemaal daags vanaf een platform gevoed. De ochtendvoeding is tussen 9.00 en 10.00, de middagvoeding tussen 15.00 en 15.30. Over het algemeen heb je 's ochtends de grootste kans dat er orang-oetans op zo'n voedersessie afkomen. Ze hebben dan de hele nacht geslapen, en hebben wel trek in wat bananen. Afhankelijk van het seizoen, en van het weer op de dag van je bezoek is de kans groter of kleiner dat de orang-oetans de dichte jungle verlaten om naar het voederplatform te lopen. Vaak maakt de begeleider een speciaal geluid, waardoor de orang-oetans weten dat er eten te halen is. Als je geluk hebt komen er na enkele minuten orang-oetans opdagen. Ze slingeren rustig van tak naar tak, via de kabels naar het platform, waar ze een paar bananen eten. Heb je extra geluk, dan komt het dominante mannetje genaamd Richie ook nog op de eetsessie af
Om een indruk te krijgen van onze Lucky Day hier een klein filmpje wat wij vandaag gezien hebben

Daarna rijden we dieper Borneo in en rijden we naar Serian waar we een markt gaan bezoeken waar geurige specerijen, exotisch fruit en allerlei vreemde etenswaren verhandeld worden.
Onderweg weer plensbuien en ja hoor we stappen de bus weer uit en het is droog
De weergoden zitten ons vandaag ook mee.
We lopen de markt over langs de vis, vlees en komen dan bij de lekkere gebakken dingen die we daar gaan proeven , heb gebakken banaan gehad en nog wat dingen weet zo niet meer hoe het heet met al die moeilijke namen maar het smaakt heerlijk.Markt in Serian

Serian
Serian is een stad en de hoofdstad van de Serian Division (2.039,9 vierkante kilometer) gescheiden op 11 april 2015 van Samarahan Division , Sarawak , Maleisië .Het ligt ongeveer 65 km van Kuching . Sub-district hoofdkwartier steden zijn Siburan en Tebedu.

De stad is erg beroemd om zijn doerians , die in de volksmond worden beschouwd als de beste in Sarawak. Dit heeft de Serian District Council ertoe aangezet om een ​​gigantisch monument te bouwen voor deze "koning van fruit", precies in het midden van het marktplein. Andere monumenten zoals de tijger en de buffelstandbeelden lijken echter niet op hun plaats omdat er geen tijgers of buffels zijn in dit district. De stad is zeer goed verbonden met zijn rijke achterland, zowel over de weg als over het water en dus kan men allerlei soorten jungleproducten vinden op de markt van de jungleproducten, maar de laatste tijd zijn de meeste van deze producten uit Kalimantan, Indonesië gebracht, aangezien de prijs is goedkoper.

De districtsbevolking (jaar 2010 telling) was 90.763. Ongeveer 65% van de bevolking is Bidayuh . De andere grote etnische groepen zijn Iban , Chineesen Maleis .

Uiteindelijk bereiken we na een korte boottocht Met de boot naar het hotelonze overnachtingsplek, een resort dat gebouwd is als traditioneel longhouse. Het heeft een prachtige locatie aan de oevers van een zoetwatermeer en midden in de ongerepte natuur.

Het hotel ligt erg afgelegen en heb nu alleen WiFi in de lobby
Ik probeer wat foto`s te versturen maar weet niet of dit zo gaat lukken omdat de verbinding niet al te goed is.

Groetjes,
Anita

1. Andre en Machteld:
    1 oktober 2018
    Was echt een topdag hè Anita?
    We’re een leuk verhaal. Groeten André en Machteld
  2. Tiny:
    1 oktober 2018
    Leuk Anita geniet er lekker van
  3. Carolien van Essen:
    Het was een superlucky day. 7 oerang oetangs. Gr carolien en dries
  4. Ingrid:
    1 oktober 2018
    Hey zus, geweldig toch dat je die pracht oerang oetan hebt kunnen zien. Op de foto’s al prachtig, laat staan als je ze van dichtbij ziet. Qua weer mooi geluk, blijven duimen dat de weergoden je mee zitten tijdens je reis. Ik zal de link direct doorsturen naar mama via de app. Jaja ook dat lukt haar haha. Nou kus van ons en geniet ervan 😘
  5. Evelien Pasman:
    1 oktober 2018
    He Anita. Wat een prachtige foto s weer en mazzel dat jullie zoveel oerang oetangs hebben gezien. Een geluk dat het steeds droog was als jullie uit de bus gingen. Leuk marktje.Heerlijk genieten zo. Morgen weer een fijne dag gewenst. Liefs Evelien
  6. Gea Koopman:
    1 oktober 2018
    Hoi Anita. Wat een super mooie foto's en leuke verslagen om te lezen. Veel plezier en geniet ervan. Groetjes Gea
  7. 1 oktober 2018
    Hee Anita, wat een geweldige foto, s van die Oerang Oetangs, geweldig, wat een boffers zijn jullie, het verhaal is weer erg interessant, elke dag volg ik al je prachtige verhalen, en geniet van je mooie foto. s. Dank je wel. 💜
  8. A.Harms:
    2 oktober 2018
    Prachtige foto's en gelukkig droog weer voor het bekijken van de apen.
  9. Caroline de Bruijn:
    2 oktober 2018
    Het was zeker een top dag....
    Wat hebben we weer genoten....
  10. Riek en berrie:
    3 oktober 2018
    hallo anita
    je hebt weer een mooie reis uit gezocht, en dan heb je straks veel te vertellen.
    mooie fotos en verhalen geniet er maar van groetjes riek en berrie
  11. Paula Schaart:
    5 oktober 2018
    Hallo Anita, ik loop een paar dagen achter ivm mijn oogoperatie maar heb nu genoten van jouw verhaal,heb je nog alles nog wel goed kunnen zien of heb je alleen maar foto's gemaakt😀 Waar ik mij weer bijzonder op verheug als je album straks klaar is. Groetjes maar weer.