Dag 8 - Batang Ai

2 oktober 2018 - Lubok Antu, Maleisië

Lieve allemaal,

Leuk jullie reactie`s allemaal weer te lezen.

Vanmorgen zijn we om 9.00 uur vertrokken , we gaan een bezoek brengen aan de Iban- Stam.Boottocht
Om daar te komen moet er nog wel een boottocht over de Batang Ai Rivier gemaakt worden door de jungle. In een uit boomstammen gemaakte Longboot werden we opgehaald. Een tocht van een 3 kwartier. Echt schitterend om te zien. Helemaal omgeven door jungle.
Het in en uitstappen van zo`n bootje is wel wat eng omdat het zo smal en wiebelig is.

We worden door een mooi klein meisje van een jaar of vier al opgewacht

Elke Iban stam woont in 1 huis. Ze noemen dit "Long houses". Eigenlijk hebben ze dus allemaal een 24 onder 1 kap woning. Voor het huis loopt een grote veranda. In het huis is een gemeenschappelijke ruimte die de lengte heeft van het huis. In deze ruimte heeft een ieder weer zijn eigen voordeur, met daarachter de woon- en slaapkamers. Alles bij elkaar een flink gebouw en dat allemaal op palen in het oerwoud.

Het is de gewoonte dat je na de ontvangst ceremonie kado's geeft. Maar dan wel voor elke familie hetzelfde. Deze inkopen hebben wij gisteren dus al gedaan.
Aan het hoofd van de stam staat een chief , we worden dan ook door hem ontvangen.

Als we binnen komen moeten de schoenen ook uit.
We mogen hier overal rond kijken en foto`s maken
Het stamhoofd vertelt ons over de traditionele leefwijze van de Iban en nodigt ons uit tot het drinken van een glaasje zelf gebrouwen tuak (rijstwijn), je moeten dit aannemen anders getuigt dit niet van respect voor hun vriendelijke aanbod.. Ik heb iets geproefd maar vond het niet te drinken Caroline heeft het wel opgedronken. Gelukkig zaten we naast een open deur en kon Caroline het zo naar buiten kiepen, maar wel zo netjes dat niemand het zag.Bezoek aan Iban stam
We krijgen een traditionele dansvoorstelling te zien als de hele ceremonie voor bij is het de gewoonte dat je na de ceremonie kado's geeft. Maar dan wel voor elke familie hetzelfde. Deze inkopen hebben wij gisteren dus al gedaan.
We genieten van een heerlijke eten wat voor ons daan gekookt is.
We krijgen nog een demonstratie van de blaaspijk te zien , ziet er een beetje uit als bij ons met darten. Wij gooien met de pijltjes en hun blazen door een pijp de pijltjes weg.

Iban-stam
De dominante stammen in Sarawak zijn die van de Dayaks. De Dayaks wonen in longhouses. Ze zijn onderverdeeld in de Iban (Zee-Dayak) en de Bidayuh (Land-Dayak). De Iban leeft in het kustgebied; de Bidayuh leeft in het binnenland.

Alle stammen van Maleisië voelen een sterke spirituele verbinding met het regenwoud. De Iban verbouwen rijst en fruit, en jagen en vissen.

De Iban vormt het grootste percentage van de bevolking van Sarawak, die samen ongeveer 30% (= 400.000 mensen). Bekend als de meest geduchte headhunters (koppensnellers) op het eiland Borneo. de Iban van vandaag is een royaal, gastvrij en rustig volk.

De Iban is een vriendelijk en gastvrij volk. De meerderheid van de Sarawak Iban, vooral in het laagland, wonen voornamelijk in longhouses langs de grote rivieren en hun zijrivieren.

Het zijn tegenwoordig christenen, maar ze nog steeds gehecht aan hun sterke culturele identiteit en erfgoed.

De Iban staan ​​ook bekend om hun tuak, een zoete rijstwijn, die wordt gedronken tijdens grote feesten en feestelijke gelegenheden..

Onthoud goed, dat wanneer je een bezoek brengt aan een longhouse, u bij de ingang een glas tuak krijgt, als blijk van warme gastvrijheid. Zeg nooit "nee", want dat getuigt niet van respect voor hun vriendelijke aanbod.

Een Iban jongen begint al jong met het bewerken van houten voorwerpen. De versierde bamboe kokers zijn teken van genegenheid van een vrijgezel aan een jonge, ongebonden vrouw. Maar het is ook een teken van zijn eigen prestatie en kunstzinnigheid.

Zodra het een serieuze affaire wordt na het eerste grotendeels fysieke aantrekkingskracht, kerft de jonge man een versierde bamboe koker als een permanente teken van zijn liefde.eten wat voor ons is klaar gemaakt

Eenmaal getrouwd, verhuist de Iban bruidegom naar de familie van zijn vrouw of de bruid verhuist naar de familie van de man.

Een longhouse bestaat 4 - 50 onafhankelijke gedeeltes, waarin een familie huist.  Zij worden bilek families genoemd. De bilek familie bestaat uit  3 - 14 mensen. Er huizen vaak 2 tot 3 generaties in.

Ongeveer twee jaar na het huwelijk, meestal wanneer er een kind is geboren, zal het paar wegtrekken uit de ouderlijke bilek zijn eigen bilek familie starten. Het is de taak van de man om zijn familie en velden te beschermen tegen aardse en buitenaardse ongedierte en roofdieren. Landbouw is een zeer belangrijke activiteit voor de Iban familie, omdat het een belangrijk onderdeel is en die hen in leven houdt.

De Iban kennen veel feesten,die men 'Gawai' noemt. Zo is er een 'Gawai Kenyalang' (feest van de neushoornvogel), 'Gawai Antu' (feest voor de doden) en 'Gawai Dayak' (een oogstfeest). Tijdens dergelijke feesten wordt er, naast de naleving van de gebruikelijke rituelen,  meestal veel drinken van lokaal gebrouwen rijstwijn, die 'tuak' heet. Er is veel vrolijkheid en er wordt gedanst: de 'ngajat' en men draagt dan de traditionele klederdracht.

Hierna gaan we met de bootjes weer terug naar het hotel, mooie tocht omgeven  door de jungle.
Alylin en ik hebben nog een heerlijke massage gehad.
Vanuit het hotel werd er nog een wandeltocht van +/- een uur geregeld Caroline en ik hebben hier ook nog met meegedaan, alles was weer los gemasseerd dus ik kon er weer tegen met de boot weer terug naar hotel
We lopen door de jungle sommige stukken is best weer klauteren als we helemaal boven zijn komen we bij een hangbrug die we ook over moeten. Je moest niet zien hoe dat ding eruit zag , we liepen eigenlijk over een lader met een plank erover met zijwanden van een hangbrug. De hangbruggen van Costa Rica zijn toch wel stukken beterde.

Morgen vertrekken we om /- 8.15 uur dan gaan we naar Damai Beach , dan komen we weer een beetje in de bewoonde wereld benieuwd hoe het daar is.
Hoop dat ik daar betere WiFi heb dan hier.

Groetjes iedereen en als het mee zit tot morgen voor het volgende berichtje
Veel liefs,
Anita

1. Ellybekker:
    2 oktober 2018
    Hallo Anita , wat een verhaal weer ! Ben tikkeltje jaloers wat je allemaal ziet en meemaakt . En dat meisje in dat kleurrijke jurkje ! Om op te eten.! Ben benieuwd naar de volgende dag ! Hartelijke gr
  2. Linfa:
    2 oktober 2018
    Doet mij denken aan die bootjes in Bukit Lawang weet je nog?

Je hebt weet heel wat beleefd. Gaaf hoor.
  3. Evelien Pasman:
    2 oktober 2018
    He Anita, Prachtig verslag weer. Je hebt weer heel wat mee gemaakt. Eerst in een smal boorje en later een smalle hangrug. Heeft je vast goed gedaan een heerlijke massage. Prachtige foto s en een schattig meisje in haar vrolijke jurkje. Fijne dag morgen.. Liefs Evelien
  4. 3 oktober 2018
    Hallo Anita, genoten van het prachtige verhaal over de voormalige koppensnellers hangbruggen, smalle bootjes, en meer van dat soort dingen, fijn dat jij geniet meiske, en de foto's zijn zo als gewoonlijk weer prachtig, dank je wel. Liefs van Tante Roelie. ❤️
  5. A.Harms:
    3 oktober 2018
    Mooie belevenis weer en prachtige foto's.
  6. Ina:
    4 oktober 2018
    Hi Anita interessant ook om bij die stam op bezoek te zijn mooi verhaal weer