Dag 5 Quito – Tena 10 september

10 september 2019 - Ahuano, Ecuador

Hola,

Vanmorgen zo rond negen uur zijn we vertrokken we reizen door naar Tena, in het Amazonegebied van Ecuador.We hebben een reisdag voor de boeg van zo`n vijf uur
We zijn amper Quito uit en wat staat er in volle glorie te pronken, de Cotopaxi
De route is geweldig wat een mooie natuur hier.
Onderweg maken we een stop in het jungledorpje Archidona, waar we een lokale lunch aangeboden krijgen en de lokale delicatesse Chontacuro kunnen uitproberen.
Als jullie de naam Chontacuro horen denken jullie jaja zal wel weer een lekker gerechtje zijn
Maar als ik jullie zeg dat dit een worm is zeggen jullie gatver….

chontacuro

Dat zei ik ook toen ik het hoorde, je zult het niet geloven maar ik heb het ook geproefd.
Je kon hem levend rauw proeven of gegrild, heb toch voor wat safe`s gekozen en gegrilde versie geproefd
Het smaakt naar het vet wat ook aan rundvlees zit

Chontacuro
De chontacuro , ook wel mayón genoemd , is een typisch gerecht uit het Amazonegebied van Ecuador, hoofdzakelijk samengesteld door wormen die aanwezig zijn in de palmbomen die " chontaduro " worden genoemd. De Indianen beschouwen de delicatesse als een goede bron van eiwit en dierlijk vet. Op Ecuadoraans grondgebied vindt de consumptie vooral plaats in de provincie Napo .
Dit gerecht maakt deel uit van de dagelijkse consumptie van de Kichwas of inheemse bevolking van de Amazone en kan rauw of gekookt/ gegrild worden gegeten. Chontacuro heeft helende eigenschappen die hoest en astma verlichten.

Wat is er zo uniek aan chontacuros? Simpel: het zijn wormen. Veel westerse culturen minachten niet-traditionele voedingsmiddelen omdat ze voor sommige smaakpapillen gevaarlijk of walgelijk kunnen zijn. Nou ik griezel hier ook voor

Wormen zijn bijvoorbeeld een goede bron van vitamines en hun smaak kan lijken op kip of andere dieren, afhankelijk van de worm en de levensomstandigheden. , omgeving, wat het eet, etc. Natuurlijk is het vreemd om een ​​worm te proeven en je bij de eerste smaak op je gemak te voelen, maar geef het een kans: je zult er geen spijt van krijgen.

Archidona
Archidona is een koloniale stad, gesticht in 1560, ten noorden van Tena, Ecuador in de provincie Napo . Archidona dient nog steeds als een van de belangrijkste buitenposten van de regio. Het is ook een zakelijk en sociaal centrum voor de kleine Kichwa-gemeenschappen in de omgeving.

De festivals van Archidona trekken mensen van over de hele wereld en er zijn het hele jaar door Kichwa schoonheid- en cultuuroptochten, waarin deelnemers, getrokken uit de vele Kichwa-gemeenschappen in de omgeving, strijden om de titel "Koningin van de Kichwa". De optochten zijn een unieke gelegenheid om Kichwa te horen spreken en zingen en om enkele zeer oude dansen en gebruiken te zien. Er zijn verschillende eliminatierondes en de finale wordt meestal in april gehouden.

Halverwege de afdaling naar Tena merken we al dat de luchtvochtigheid toeneemt en de temperatuur stijgt.

met de boot naar het hotel

We worden met de boot naar volgende hotel gebracht, we verblijven in een prachtige lodge
Uitzicht op de jungle en rivier, hangmatje op balkon heerlijk vertoeven hier
Het is in een woord geweldig hier !

Voor morgen staat  dierenopvangcentrum Amazoonico op het programma
Wat er verder nog op programma staat weet ik nu zo even niet, zien jullie morgen dan wel weer

mijn kamer

Hoop dat ik dan wel WiFi heb, heb hier ook geen bereik van Vodafone
Moet het hebben van de WiFi van het hotel dat alleen bij de receptie is

Groetjes en wie weet tot morgen
Anita

1. Evelien Pasman:
    11 september 2019
    Wow Anita. Wormen eten. Gatverdamme maar knap van je om toch te proeven. Mooie foto s weer😍Lekker bijkomen in je hangmatje en een fijne dag maar weer😘
  2. Linfa:
    11 september 2019
    Heerlijk die hangmat Anita. Knap dat je die worm hebt geproefd. Ik moet er niet aan denken. Bah. Ga maar even lekker relaxen en geniet van alles daar.
  3. A.Harms:
    11 september 2019
    Wat een prachtige foto's weer en goed dat je het onbekende voedsel proeft.
  4. Gerda Vosman:
    11 september 2019
    Dat vind ik lef hebben om een worm te proeven. Weer super mooie foto's.
    Groetjes Gerda.