Dag 6 Tena 11 september

11 september 2019 - Ahuano, Ecuador

Hoi hoi

Hier weer een berichtje uit Ecuador

We zitten hier op een geweldige plek in de Amazone, heb een leuke  gezellige groep
Ook hebben we het weer getroffen met de reisleidster, lokale gids en goede chauffeur
Zelfs de chauffeur doet leuk met de groep, dat heb ik bijna met geen andere reis meegemaakt. Meestal was die altijd wat afzijdig

Vanmorgen zijn we rond negen uur met de boot vertrokken naar het dierenopvangcentrum Amazoonico
De reisleidster legt uit dat we de botten aan trekken van het hotel, wij allemaal WAT moeten we aantrekken !
In België noemen ze laarzen dus botten hahaha

De botten aan en op weg naar de dierenopvang

We varen zo door de amazone met op bepaalde stukken flinke stroming, her en der zien we nog kleine aapjes boven in de bomen zitten.
We komen aan bij het Amazoonico dierenopvang, deze opvang word veel door vrijwilligers gerund. Wij krijgen uitleg en rondleiding van een vrijwilliger hij komt uit Zwitserland en doet daar een half jaar vrijwilligerswerk. Hier zien we verschillende dieren maar ook nog aapjes die daar in het wild leven.
Dierenopvangcentrum Amazoonico
In dit centrum worden dieren opgevangen die slachtoffer zijn geworden van illegale dierenhandel. Denk aan apen, krokodillen en vogelsoorten zoals als papegaaien en toekans. De dieren worden hier opgevangen, verzorgd en voorbereid om in een beschermd natuurgebied te worden vrijgelaten.
Als ze dat niet konden, bleven ze daar. Omdat ze bijvoorbeeld niet meer konden vliegen. Of dat ze niet meer konden jagen.

dierenopvang centrum aapjes in het wild

Na de rondleiding gaan we terug naar de boot, aantal van de groep gaan Tubbing doen, dit is op grote banden zitten en door de sterke stroming ga je terug. Ik heb dit wel eens eerder gedaan toen ging het behoorlijk hard.
Om mijn rug te besparen heb ik gekozen om met de boot terug te gaan, samen met nog een aantal van de groep. Achteraf gezien viel het hier reuze mee.
Wij bleven met de boot bij hun in de buurt en zo konden wij leuke foto`s en  filmpjes maken .
Na de boottocht komen wij weer aan bij het hotel waar we de lunch hebben.

Tegen uur of drie gaan de botten weer aan en gaan we met de boot een bezoek brengen aan een Kichwa familie.

Kichwa familie

Vanuit de boot moeten we eerst een kleine wandeling maken voordat wij bij de familie wonen.
Deze mensen wonen erg primitief het ziet er ook erg armmoedig uit, luxe heb ik daar niet gezien. De huisjes zijn meer hutjes op palen met een rieten dakje, een houten vloer een kastje met wat spulletjes en wat bankjes dat is alles. In het midden is er een vuur, dit brand de hele dat ook om ongedierte weg te houden en het dak waterdicht te houden.
We krijgen over èèn en ander uitleg hoe ze bepaalde dingen klaar maken en hoe ze daar wonen. De houten schalen die wij tegenwoordig voor de sier met leuke kaarsen erin  op tafel hebben staan . Gebruiken hun daar nog om eten in klaar te maken.
Een rasp bv is een stuk boomschors van de wandelende palmboom
Het was wel heel interessant om te zien hoe deze mensen leven

Kichwa familie
De Kiwchas (ook Indigenas) zijn de inheemse bevolking van Ecuador en leven nog steeds in dorpen in de Andes (vooral in Otavalo) en in de Amazone
De naam van dit volk wordt ook wel geschreven als Quechua, Kichwa, Qhiswa, Quichua of Kechua.

Oorsprong
De oorspronkelijke Quichua moeten waarschijnlijk gezocht worden in Qhiswa ('warme vallei') ten zuiden van de stad Cuzco in Peru. Zij waren een van de eerste volkeren die door de Inca's (hun buren) werden ingelijfd. Taalonderzoekers opperen dat de echte oorsprong van de taal mogelijk meer in Centraal-Peru ligt en dat de Quichua deze taal al vóór de Inca-periode hadden overgenomen (al dan niet vrijwillig). Grappig genoeg is hun naam dus uiteindelijk verbonden aan een taal die al voor de komst van de Inca's wijdverbreid was en daarom de belangrijkste voertaal in het Inca-rijk (Tawantinsuyu) is geworden.

Migratie
In de gebieden rondom het Andes-gebergte wordt vaak onderscheid gemaakt tussen het kustgebied (Costa) west van de Andes, de hoogvlakte van de Andes (Sierra) en het Amazone gebied oost van de Andes (Oriente), de laatste wordt ook wel Amazonía of Selva (jungle) genoemd. Dit zijn klimatologisch volledig verschillende gebieden en traditioneel worden deze gebieden bewoond door een groot aantal indiaanse volkeren met duidelijke onderlinge etnische verschillen en raskenmerken.

De Quichua zijn een van de weinige volkeren die niet alleen binnen hun oorspronkelijke leefgebied (de Sierra) gemigreerd zijn -in noordelijke en zuidelijke richting over de bergen-, maar ook richting Oriente. Een bergvolk dus dat (deels) in de jungle is gaan wonen. Op den duur zijn hierdoor belangrijke culturele verschillen ontstaan binnen de etnische groep van de Quichua

Einde van de middag varen we terug naar het hotel waar we nog even het dorpje door lopen. Hier heb je wel meer stenen huisjes maar ook hier zie je geen luxe

dorpje achter het hotel

Morgen gaan we met de boot terug naar de bus vandaar rijden we naar Baños, waar ons volgende avontuur weer begint.
Ik heb hier slechte Wifi of de foto`s nog wat gaat worden weet ik dus niet.
Anders hebben jullie die morgen nog tegoed wanneer ik in het volgende hotel ben. Morgen 6.30 uur ontbijten, dus dat gaat een vroege wake up call worden .....

Veel liefs,
Anita

1. Gerda:
    12 september 2019
    Leuk je verhalen te lezen.. Reis met je mee.
  2. Winanda Brouwer:
    12 september 2019
    Leuk je verhalen weer te volgen Anita! Super geschreven ook ! Maar die Tarantula brrrr wat eng zeg.die zag ik op de foto op fb .je maakt daar weer van alles mee😀geniet er lekker van daaro en tot horens.
  3. Evelien Pasman:
    12 september 2019
    Hoi Anita. Weer een hele belevenis. Leuk om je verhalen te lezen en zo leren wij ook nog wat😉Veel plezier nog en tot horens. Groetjes van Martin en Evelien😘
  4. 12 september 2019
    Hallo Anita. Ik geniet weer volop van al die verhalen van jou, prachtig wat een belevenis. geniet van deze mooie dagen Anita. Liefs.
  5. A lijanto:
    12 september 2019
    Hoi hoi, elke morgen een vaste ritueel eerst jouw verhalen te lezen met een kop koffie, een nieuwe mooi avontuuren , weer een ervaring rijker.... leuk om te lezen, leren we ook de geschiedenis van Ecuador....nou Anita veel plezier en geniet ervan, Gr Aylin
  6. Linfa:
    12 september 2019
    Lekker dagje weer Anita. Ik ben benieuwd naar de foto’s. Fijn dat je een leuke groep hebt. Fijne dag weer vandaag.
  7. A.Harms:
    12 september 2019
    Hallo Anita mooi weer om je verslag te lezen en de foto's komen hoop ik nog.
  8. Carolien van Essen:
    12 september 2019
    Wat prachtig om te horen en te zien aan de foto's dat weer volop geniet en cultuur aan het "snuiven" bent.
  9. Riek en berrie:
    12 september 2019
    Hallo Anita om te zien gaat het wel goed aan die kant het ziet er weer goed uit heb je een leuke groep groetjes en veel liefs van de haasjes