Dag 10 - Damai Beach

4 oktober 2018 - Damai Beach, Maleisië

Dag 10  -  Damai Beach

Vandaag hebben wij een vrije dag in Damai Beach, onze laatste dag op Borneo.
Dus we gaan een beetje in de relax modus en maken we er weer een leuke dag van.
Tegen een uur of half tien, tien uur lopen we met een aantal van de groep naar het nabijgelegen Sarawak Cultural Village. Hier hebben we kennis gemaakt  met de verschillende bevolkingsgroepen van dit deel van Borneo. Sarawak Cultural Village
We hebben de huizen bekeken en bij meerdere huizen krijg je dan een stempel in je paspoort wat je bij binnenkomst krijgt . Er zijn ook veel schoolkinderen aanwezig die op schoolreisje zijn denk ik. Nog even met wat gebrekkig Engels mee gekletst en toen wouden ze natuurlijk met ons op de foto.
Je kan de Cultural Village een beetje vergelijken als bij ons het open lucht museum in Arnhem.
Ook wordt een traditionele dansvoorstelling van de verschillende stammen opgevoerd, ook heel leuk om te zien.

Sarawak Cultural Village
Sarawak Cultural Village (SCV), gelegen aan de voet van Gunung Santubung
Rijk aan geschiedenis, cultuur en erfgoed, beloond met prachtige natuurlijke wonderen.
Het is een openluchtmuseum dat het culturele en erfgoed van de belangrijkste etnische groepen van Sarawak uitbeeld, met handwerk, eten, wapens, mode en dansen. De huizen die hier kunnen worden bezichtigd zijn het Orang Ulu Longhouse, het Melanau Tall House, het Bidayuh Longhouse, het Iban Longhouse, het Malay Kampung House en het Chinese Farm House. Elk huis heeft zijn unieke karakteristieke en etnische showcase, dus geen twee huizen zijn hetzelfde.Sarawak Cultural Village

Na afloop lopen we terug naar het hotel en gaan nog even aan het zwembad liggen tot een uur of half drie,.
Daarna klaar maken voor de boottocht om vier uur moeten we weer in de lobby zijn.
We moeten een klein stukje rijden en dan komen we bij de boot aan.
Toen wij aankwamen dacht ik mijn god wat een zooi, het water stond laag ik dacht die boot komt nooit van de kant af.
De stijger zakte je nog net niet doorheen en toen moesten we nog via een trapje ( ik noem het maar een plank ) met wat dwars latjes naar beneden.
Maar het ging gelukkig allemaal goed.
De Boottocht was prachtig we hadden weer een Lucky Day !
Alle dieren gespot en prachtig weer erbij.

De tour begint bij de Sarawak Boat Club, vanwaar we naar de monding van de Santubong rivier varen. We hebben gelijk al mazzel we zien aan de kant een grote krokodil liggen. Moest eerst goed zoeken want de kleur is bijna hetzelfde als het zand hij viel dus niet heel goed op
Na een stukje weer varen  spotten wij twee keer dolfijnen!
Dit zijn van die kleinere dolfijnen.
Helaas ging alles te snel en lukte het niet om ze op de foto te krijgen.
Vervolgens gaan we op zoek naar de probiscus apen, die vaak in kleine groepjes in bomen aan de waterkant zitten. Ook hier lukte het niet om ze goed op de foto te krijgen het was te ver weg.Boottocht Ik zie een oranje stipje op de foto en daar heb je het ook wel mee gehad, wel jammer dat het niet lukte om ze heel goed op de foto te krijgen.
 En tenslotte zijn we weer getuige van een fascinerend lichtspel, dat door de vuurvliegjes veroorzaakt wordt. Met de vorige boottocht was dit nog veel beter te zien en waren het er ook veel meer.
Na weer een stuk varen komen we weer aan het eind van de boottocht en moeten we dat akelige trapje weer op.
We komen tegen een uur of acht weer terug bij het hotel.
Even gauw wat eten en dan met busje weer terug naar de kamer.
Morgen vliegen we weer terug naar Maleisië en heb ik een hele vroege wake up , 5.30 uur.
Dus ga het niet laat maken vandaag, nou ja ....het is nu onder tussen ook al weer
22. 30 uur
Ik ben nog met mijn verslag bezig  en de foto`s moeten er nog op. Dus……lig weer niet op tijd
Ik hoop dat ik morgen betere WiFi heb dan hier en dat ik weer verder kan met mijn blog

Groetjes en tot morgen vanuit Maleisië,
Anita

1. Evelien Pasman:
    4 oktober 2018
    He Anita,. Wat een prachtige foto s weer en een belevenis met al die dieren. Ziet er best gammel uit die brug. Je bent een echte survavir. Mooi verslag weer. Morgen weer een fijne dag gewenst. Liefs Evelien
  2. Ellybekker:
    4 oktober 2018
    He Anita de foto waar jezelf op staat is 9ok erg leuk ! En die kraaltjes wat die vrouw maakt of om heeft geweldig ! Heb je geen angst gevoel bij de krokodil? Gr Elly .😘
  3. Ina:
    4 oktober 2018
    Hi Anita leuke fotos weer zelfs van een krokodil en aapjes en mooie omgeving
  4. Ingrid:
    4 oktober 2018
    Mooie foto’s weer zus. Ik had je gezicht wel willen zien toen je dat krakkemikkige trapje afmoest. Nou goede reis richting Maleisië en veel plezier daar. Kus je zusje 😉😘
  5. Paula Schaart:
    5 oktober 2018
    Hai Anita,wat ben je veel tijd kwijt met je verslagen kom je wel aan je rust toe? Groetjes maar weer van ons.
  6. A.Harms:
    6 oktober 2018
    Bij de foto op de hangbrug even speciaal reactie en verder prachtig om je verslag en foto's te zien.