Dag 15 Machu Picchu – Cusco

23 september 2016 - Machu Picchu, Peru

Lieve allemaal,

Vroeg in de ochtend gaan we (per minibus) de berg op waarop Machu Picchu gelegen is. Om 4.30 uur is de wake up call al om zo om 5.30 uur in de rij te wachten Busje komt zo........om met de minibus naar boven gebracht te worden , Machu Picchu ligt bijna 500 meter hoger dan Aguas Calientes vanwaar wij vertrekken.
Na een goed uur in de rij te wachten mogen wij dan de bus in , ja we moeten wat voor de Machu Picchu  over hebben hahaha

Na nog een flinke klim naar boven lopen worden we dan tegen een uur of zeven half acht getrakteerd op een ongeëvenaard zicht op deze indrukwekkende Inca-citadel. Helaas zitten ons de weergoden vandaag niet mee. Het is mistig en iedere keer wat motregen , dan zit alles weer dicht dan trekt het weer open dit is met de motregen net zo dan weer droog dan miezert het weer wat.
Bij de dichtere mist vond ik wel erg jammer dat je dan niet veel foto`s kon maken.
Maar de lichtere mist had wel weer iets aparts voor op de foto

In 2007 is Machu Picchu zelfs uitgeroepen tot een van de zeven nieuwe wereldwonderen! En terecht want is een heel bijzonder om dit allemaal in het echt te zien. Je kan gewoon niet snappen hoe het toen allemaal gebouwd is.

Machu Picchu
Machu Picchu (van Quechua Machu Pikchu)is een stad van de Inca's in Peru die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en daardoor ook niet vernietigd werd. Er is in deze stad nog veel van de Inca-beschaving terug te vinden
De mysterieuze ruïnes van Machu Picchu zijn één van de meest intrigerende plaatsen ter wereld. Machu Picchu is gesitueerd op een kleine heuvel tussen de Andestoppen, op een respectabele hoogte van 2.400 meter. De majestueuze ruines bieden een spectaculair uitzicht op de Urabamba vallei.

Machu Picchu: wereldwonder
Machu Picchu is verkozen tot één van de zeven nieuwe wereldwonderen. Daarmee krijgt het een terechte plaats tussen andere winnaars als de grote muur van China, het Colosseum in Rome, de Taj Mahal, Chichen Itza, Petra en het beeldhouwwerk van Christus de Verlosser bij Rio.s`morgens vroeg nog beetje duf , maar sta bij Machu Picchu

Machu Picchu’s ontdekking
Machu Picchu werd relatief laat ontdekt. Het was al 1911 toen Hiram Bingham de ruines ontdekte. Later bleek dat Bingham niet de eerste was. De duitser Augusto Berns was al in 1860 bekend met het gebied. Wil je meer weten over de ontdekking van Machu Picchu, bekijk dan de documentaire over Bingham’s ontdekkingsreis.

Waartoe diende Machu Picchu?
Er is weinig zeker over de oorsprong en functie van Machu Picchu. Waarschijnlijk was Machu Picchu een toevluchtsoord voor Inca heersers. Archeologen schatten dat het bouwwerk onderdak bood aan ongeveer 1200 mensen. Door de geïsoleerde ligging moest er een zeer lange reis gemaakt worden voordat het dichtstbijzijnde dorp bereikt werd. Tegenwoordig noemen we dit pad de Inca Trail..

Bouwwerken van Machu Picchu
Machu Picchu is onderverdeeld in drie gedeeltes: Landbouw, stedelijk en religieus. De gebouwen zijn ordelijk gerangschikt en gegroepeerd. De gebouwen zijn zo ingedeeld dat ze goed profiteren van de omgeving: De agrarische terrassen en aquaducten profiteren van de natuurlijke hellingen, de lager gelegen gebieden bevatten de gebouwen voor boeren en leraren, terwijl de belangrijkste religieuze gebieden zich juist aan de top van de heuvel bevinden

De opbouw van de stad
Er is in de stad een woonzone met middenin een groot plein, een militaire zone en een godsdienstige zone. Machu PicchuTussen de godsdienstige gebouwen stonden ook de woonvertrekken van de hofhouding. In de godsdienstige zone vindt men tempels voor de zonnegod en de maangodin. Ook staat daar een zonnewijzer op het hoogste punt van de stad.
Het Capaq Nanpad van Ollantaytambo tot Machu Picchu is een Incapad dat een rechtstreekse toegang tot het park geeft. Hiervoor wordt per dag maar een beperkt aantal wandelaars toegelaten, onder begeleiding van een gids (500 per dag in 2011). Lastdieren zijn verboden om beschadiging aan het pad te vermijden. Dragers worden gebruikt om de bagage te dragen.

Na de rondleiding door de Machu Picchu ga ik weer met het busje naar Aguas Calientes. Hier verblijven we de rest van de dag nog.
Ik heb mij s`middags heerlijk laten verwennen door een Inca massage , dit is incl hotstone massage heerlijk was het.

Tegen een uur of zeven reizen we per trein en bus weer terug naar Cusco.
Waar we zo rond een uur of 22.00 uur aankomen in ons hotel. Ben na zo`n dag dan ook wel helemaal gaar. Om 4.30 uur op staan , zo`n anderhalf uur met de trein en dan nog eens twee uur met de bus. Was dus heel blij dat ik mijn bed weer zag.

Zaterdag en zondag hebben wij een vrije dag in Cusco.
Zaterdag neemt de reisleider rond een uur of 11.00 uur nog mee voor een rondleiding door Cusco. Zondag middag / avond komt de rest van de groep terug die de Inca Trail hebben gelopen.

Groetjes,
Anita

1. Gerda:
    24 september 2016
    Indrukwekkende verslagen Anita geniet nog verder van je vakantie.

Groetjes vanuit Zuid Frankrijk.
  2. J. Van der Beek:
    24 september 2016
    Wat een mooie foto's weer Anita, we zijn gewoon jaloers op je dat
    je dit weer mag mee maken. Geniet nog maar lekker want het is zo weer voorbij. Groetjes.
  3. Gerda vosman:
    25 september 2016
    Wat een mooie foto's en mooi verhaal weer. Dat wordt straks weer een hele klus voor een fotoboek. Geniet nog naar lekker even. Doen wij ook nog een paar dagen. Gaan dinsdag weer naar huis en woensdag weer aan het werk de laatste dagen op neuro. Wanneer kom jij terug??? Groetjes Gerda
  4. Yvonne:
    25 september 2016
    Jammer van de mist en motregen.
    Ondanks dat toch een prachtige dag.
    En niet koud zo te zien
    Groetjes van ons.
  5. A.Harms:
    25 september 2016
    Die mistige foto's hebben werkelijk iets bijzonders en zo te zien heb je het daar niet al te warm 18 gr. Hier op de 25 septemberdag genieten we van 25 graden. Ook bijzonder .
  6. Moniek:
    Hoi Anita.
    Leuke verhalen om te lezen. Prachtige reis ook weer.
    Machu Picchu lijkt mij ook erg wonderlijk om te zien.
    Geniet nog verders.
    Groetjes