Dag 16 en 17 Cusco

25 september 2016 - Cuzco, Peru

Hallo allemaal

Het rondreizen zit er zo goed als op staat weinig meer op het programma , dus vandaag voor twee dagen verslag en van twee dagen de foto`s. Heel wat te bekijken dus.
We hebben twee volle dagen om te genieten van de relaxte stad Cusco.
Paar dagen om bij te tanken van een best wel een inspannende reis. Zaterdag lekker uitgeslapen en tegen een uur of 11.00 uur zijn we samen met de reisleider door Cusco gelopen. Hij heeft ons beetje weg wijs gemaakt en wat van Cusco laten zien. Cusco is een heel leuke , gezellige stad waar je lekker kan rond slenteren. Ik moet wel goed opletten waar we zijn want mijn oriëntatie is soms drie keer nul. Maar heb altijd kaartje van het hotel bij ben ik de weg keer kwijt dan is er altijd nog de taxi.
Heb nog steeds niet wat voor mezelf gekocht, Cusco , zaterdagje ziet hier veel baby Alpacawol hele mooie poncho`s maarja die draag ik eigenlijk niet.
Zaterdag werd er ook nog een prosessie gevierd , deze festiviteit van de Maagd van Barmhartigheid word elke jaar gevierd op 24 september, waardoor in processie door de straten van de stad gelopen word.Sjonge wat een spektakel is dat zeg
Veel leuke , gezellige restaurantjes hier hebben we ook heerlijk gegeten.

Zondag ben ik alleen op pad geweest , was ook wel ff lekker helemaal even mijn eigen gang kunnen gaan.
Er was weer genoeg te beleven in Cusco , ik kwam Plaza de Armas op lopen daar begon het al. Èèn of ander festiviteit was aan de gang , allemaal parades wat voor bij kwam lopen.Waarvoor dit nou precies was ben ik nog niet achter.
Zelf hele kleine kinderen liepen mee ook met de muziekkorpsen.
Ben ook nog de kathedraal op Plaza de Armas binnen geweest. Jammer dat je daar geen foto`s mocht maken. Jeetje wat een grote kathedraal en wat een pracht en praal
Heb tussen de middag nog even lekker gesnackt , Samen snacken met een jochie , menu eerlijk gedeeldwel een dagje te laat eigenlijk hè Anniek. Het was ook geen Borst food hoor maar van de Mac.
Had net besteld en ging aan een tafeltje zitten, komt er een jochie bij mij en vraagt in gebrekkig engels of de plek tegenover mij vrij was. Ik zeg ja die is vrij, dacht die wacht op zijn bestelling.
Ik begin met mijn patat te eten en dat jochie kijkt me met open mond en grote ogen aan, ik kreeg de patat amper weg.
Ik vraag aan hem of hij ook besteld heeft. No food , no food zegt ie. Nou ik kon echt niet gewoon door blijven eten. Heb dus de patat , hamburger en de cola samen met hem  gedeeld. Kind heeft me wel tien keer bedankt , vond het zo zielig maar vond het ook weer fijn dat ie zo heeft genoten van zijn eten. En dan eten wij het even als een tussendoortje wat kan de realiteit dan hard zijn.
Na het eten ben ik weer verder gelopen en kom op een ander plein terecht waar weer van alles te doen was. Hier was muziek en allemaal eet tentjes waar de plaatselijke bevolking heerlijk aan het genieten waren. Met foto`s schieten ging vandaag ook heel goed.

Cuzco
Cusco ligt in het Andesgebergte op ongeveer 3360 meter hoogte en stamt uit de Inca-tijd. Het was de hoofdstad van het Incarijk en het culturele centrum. Behalve dat het de hoofdstad was, dachten de Inca’s ook dat de stad heilig was en werden er veel tempels gebouwd om de zonnegod en de godin van de maan te eren. In en rondom Cusco zijn erg veel ruïnes van deze oude Inca tempels terug te vinden, ondanks dat de Spanjaarden en later kerken op bouwden. De kerken zijn ingestort door aardbevingen, maar de muren van de tempels bleven overeind

Het historische centrum van Cusco.
Tegenwoordig is Cusco vrij toeristisch, met name vanwege Machu Picchu, dat goed vanuit Cusco te bereiken is. Het historische centrum van de stad staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. In het het centrum vind je het grote centrale plein Plaza de Armas, waar de kathedraal staat en tegenwoordig veel moderne bars, uitgaansgelegenheden en zelfs een McDonalds omheen zijn gebouwd. Vanaf het plein zijn er kleine zijstraatjes waarin allerlei winkeltjes te vinden zijn, sommige straatjes lopen steil naar boven. Vanwege de hoogte kan het voorkomen dat je buiten adem bovenkomt bij zo’n straatje. Op het San Blas plein, wat hoger gelegen, wordt vaak een kunstmarktje gehouden

Bezienswaardigheden in Cusco
Het historische centrum met zijn kleine straatjes en fraaie Plaza de Armas is al een bezienswaardigheid op zich, maar er zijn een paar andere dingen die je niet mag missen in Cusco. De kathedraal op Plaza de Armas is in ruim 100 jaar tijd gebouwd en daarna meerdere keren gerestaureerd vanwege beschadiging door aardbevingen. Aan beide kanten van de kathedraal staat een kapel, de linker is de eerste kerk die gebouwd werd in Cusco.Cusco , zaterdag

Vanaf het San Blas plein lopen de oude en smalle straten omhoog. In die straten zijn nog steeds muren te zien uit de Incatijd. Een stuk verder naar boven lopen kom je op een punt van waaruit je een geweldig uitzicht hebt over de hele stad. Een paar meter van Plaza de Armas vandaan vind je ook het Inca Museum, een verzameling van informatie en overblijfselen uit de Incatijd.

Het Rijk van de Inca
Voordat de stad in de 16e eeuw door de Spaanse conquistadores werd veroverd, was het de hoofdstad van het Rijk van de Inca, Tawantinsuyu ("Het land van de vier windstreken") genaamd. Cuzco was van dit rijk de hoofdstad en het culturele centrum. De Inca’s gaven de stad de vorm van een poema en ze bouwden vele tempels zoals die voor de zonnegod Inti en de maangodin Quilla. Behalve de hoofdstad was Cuzco voor de Inca’s namelijk ook een heilige stad. Zij meenden dat dit de plek was waarvan de zoon van de zon (Manco Capac) en de dochter van de maan (Mama Ocllo) na een lange zoektocht vanaf het Titicacameer (waar zij door zon en maan op de wereld waren gezet) besloten dat het vruchtbaar genoeg was om er te blijven en waar vervolgens het Rijk van de Inca geboren werd. Vanuit de steden in de omgeving kwamen er dan ook vele mensen op bedevaart. Bijgevolg had de stad een goed ontwikkeld systeem van persoonsregistratie, die het mogelijk maakte voldoende voedsel in voorraad te houden voor de bewoners en de bezoekers.

Tahuantisuyu was een sterk rijk, maar raakte aan het begin van de 16e eeuw door twisten verdeeld. De oorzaak daarvan was dat het rijk sinds 1471 onder het leiderschap van Túpac Inca Yupanqui sterk was gegroeid. Aan het einde van zijn heerschappij omvatte Tahuantisuyu een gebied dat lag tussen Quito in Ecuador en Santiago in Chili. Zijn opvolger Huayna Capac verlegde het bestuurlijke centrum vervolgens naar Quito, waardoor Cuzco in politiek opzicht inboette aan belang. Kort voor zijn dood verdeelde Huayna Cápac het rijk tussen zijn zoons Atahualpa en Huáscar. Het Noordelijke deel ging naar Atahualpa, terwijl Huáscar het Zuiden ontving. Huáscar maakte Cuzco weer tot hoofdstad van zijn deel van het gebied. Wat volgde waren jaren van rivaliteit tussen het Noorden en het Zuiden. In 1532 werd Huáscar door de Noordelijke troepen gevangengenomen, waardoor Atahualpa leider van het hele Incarijk werd
De koloniale tijd
Het leiderschap van Atahualpa duurde echter niet lang, want in 1532 nam de conquistador Francisco Pizarro hem gevangen. Op 15 november 1533 bereikte Pizarro vervolgens de stad Cuzco. De stad werd veroverd en geplunderd en het gebied werd gekoloniseerd. Veel van de bouwwerken die de Inca’s hadden neergezet werden door de Spanjaarden afgebroken, zodat zij hun katholieke kerken op die plaatsen konden zetten. In veel gevallen verrezen de kerken en kloosters boven op de muren van de Inca-tempels. De nieuwe bouwstijl bleek echter niet goed bestand tegen de aardbevingen die het gebied regelmatig troffen. Vaak bleven de Inca-muren overeind staan terwijl de Spaanse bouwwerken instortten.

In 1535 probeerde Manco Capac II, een halfbroer van Huáscar, de stad op de Spanjaarden te veroveren. Met 100.000 man marcheerde hij op tegen de Spanjaarden, die de stad bijna verloren. Slechts door een gewaagde uitval en een bloedige veldslag bij Sacsayhuamán konden zij de stad behouden. Door de strijd werd Cuzco echter zwaar beschadigd.

In datzelfde jaar vestigde Pizarro het bestuurscentrum in de nieuwe stad Lima. Cuzco verloor daarmee zijn belangrijkste functie, en het werd een koloniale stad zonder belang. Een aardbeving maakte in 1650 de teruggang volledig: de stad werd wederom verwoest

Modern Cuzco
In 1911 werd niet ver van Cuzco de Inca-stad Machu Picchu ontdekt. Cuzco ontwikkelde zich daardoor tot een belangrijk toeristisch centrum in Peru.
In 1950 werd een groot deel van de stad opnieuw door een aardbeving verwoest.
In 1983 werd het historisch centrum van Cuzco opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Eten en drinken
In Cusco zijn veel soorten restaurants, bars en cafés en vanwege het toerisme zijn er ook veel internationale keukens te vinden. Van pizza en hamburgers tot bier en zelfs bitterballen; maar uiteraard is er ook Peruaans eten. Cusco , ZondagCavia is een Peruaanse lekkernij voor speciale gelegenheden, deze wordt geroosterd en in zijn geheel (zonder haar) op je bord geserveerd. Veel gebruikelijker is om te eten is lomo (vlees) en lamavlees. Een typisch drankje uit Peru is Pisco Sour, een soort cocktail die ook vaak als aperitief wordt gedronken. Mocht dit te veel van het goede zijn, is het ook mogelijk om een Cusqueña biertje te bestellen. Populair is ook de cocathee; het lijkt op verse muntthee, maar dan met cocabladeren. Deze thee schijnt te helpen tegen hoogteziekte en wordt daarom veel gedronken in Cusco.

Vanavond komt de rest van de groep weer terug die de Inca Trail hebben gelopen, benieuwd naar hun verhalen
Morgen hebben we binnenlandse vlucht terug naar Lima.
Mag maar èèn stuk handbagage mee ( heb altijd rugzak + cameratas) moet dus zien dat ik de rugzak in de koffer kan proppen. Of dat gaat lukken i don`t no…..

Veel liefs en tot morgen vanuit Lima,
Anita

1. Ingrid:
    25 september 2016
    Ach lieve schat, wat zal dat jochie met van die grote ogen naar je gekeken hebben.... Ik had ook alles weggegeven, arm kind....
    En inderdaad het is voor ons maar een snackie dan he.
    Wel super van je dat je ook alleen op pad gaat, kan ook wel is lekker zijn ja.
    Nou vanavond inderdaad de verhalen van de rest van de groep, zullen wel wat te vertellen hebben. Nou wij gaan zo naar bed hier, voor jou nog een fijne avond en tot morgen vanuit Lima..
    Succes met inpakken hahaha... Kus van ons
  2. Jeannette:
    Hoi Anita
    Wat heb je ons weer laten genieten van je mooie reis
    En van je mooie foto,s
    Je komt vast wel weer langs om je mooie album te laten zien
    Groetjes jeannette
  3. Marjan:
    Hey Anita, wat een prachtige verhalen en foto's . Groetjes
  4. Minie van Lenthe:
    25 september 2016
    Mac geweldig, niet te eten maja, eff lekker bij tanken, en iets voor jezelf kopen kan altijd nog, ponco is wel vet cool! ;) #Gewoondoen!
  5. Roelievdmolen..:
    26 september 2016
    Hoi meidje.weer heerlijk genoten van de verhalen en de mooie foto.s.zielig he zo.n jochie aan je tafel en geweldig lief dat je het aan hem hebt gegeven.Lekker om ook een keer alleen op stap te gaan.nou geniet nog even van al dat moois.en tot horens.Liefs van mij!
  6. Yvonne:
    Hoi Anita
    Inderdaad. ...ik kan ook gedeeld met dat kereltje.
    Tja....wat hebben wij het dan goed.
    Alleen.....jak cavia.....bah....ik geef mijn portie wel aan fikkie.
    Brrrrr.
    Mooie foto's.
    Nog even relaxen en genieten.
    Groetjes en liefs van ons.
  7. Reinier:
    26 september 2016
    Voor je het weet is het voorbij. Wij roepen altijd: we hebben de foto's nog en heel vaak zie je dan dingen waarvan je denkt oh ja, dat is ook zo. Je doet zoveel indrukken op dat je vaak zelf details vergeet. Mooi dat je reis goed is verlopen en dat je veel plezier hebt gehad en die camera, ook dat gaat nog lukken.
  8. A.Harms:
    27 september 2016
    Hallo Anita leuk om je verhalen te lezen en heel goed dat je het tussendoortje hebt gedeeld . Prachtig om die klederdrachten te zien. Groetjes Oom Bertus en tante Gerrie
  9. Paula Schaart:
    27 september 2016
    Mooie verhalen Anita,ook van dat kleine jochie,ook leuk dat je er alleen op uit bent gegaan. Nu nog een goede terugreis. Ik ben benieuwd naar de verhalen. Xxx
  10. Anniek Pleiter:
    Hoooi Anita,

Super leuk je reisverhalen. Heb ze niet allemaal gelezen, maar vind het erg leuk. Inderdaad een dag te laat, maar maccie is ook lekker zaterdag maar weer ECHT snacken? Fijne terug reis