Dag tot dag programma Sulawesi - Bali - Gili - Lombok

26 augustus 2017 - Wezep, Nederland

Hallo allemaal,

Nog 4 dagen werken en 11 nachtjes slapen.......
Dan is het eindelijk zover dan gaat mijn reis door Sulawesi - Bali - Gili en Lombok beginnen.
De voorbereidingen zijn inmiddels al begonnen.
En langzamerhand de spulletjes kopen en klaar leggen wat ik mee wil nemen voor mijn reis.
En als ik het allemaal zo zie liggen op de zonnebank dan kon ik wel weer eens flink over de 20 kilo kelderen.

Woensdag 6 september ga ik samen met Corinne ( reisgenoot uit Zwolle)  met de trein naar Schiphol daar wachten we op de andere reisgenoten en vliegen we samen om 16.45 uur eerst naar Jakarta , daarna door naar Makassar - Sulawesi

Helaas hebben we geen rechtstreekse vlucht naar Sulawesi, vind overstappen maar niets.
Heb denk ik een trauma overgehouden met de tussenlanding van de Vietnam reis hahaha
(cameratas bij de security laten staan )

In Jakarta  hebben we een tussenlanding en daar landen we donderdag 7 september om 11.40 uur ( plaatselijke tijd ,in Nederland is het dan donderdag 7 september 05.40 uur )
​We hebben weer met tijdverschil te maken , Sulawesi - Bali - Gili en Lombok is het 6 uur later dan Nederland

Daarna vliegen we om 15.00 uur en landen wij om 18.30 uur op Makassar- Sulawesi
( In Nederland is het dan  12.30 uur , tijdverschil is 6 uur later dan Nederland)

​Hier is het dagprogramma van mijn reis door Sulawesi - Bali - Gili en Lombok

​Dag 1 Amsterdam - Makassar
We vertrekken van Schiphol met overstap in Jakarta naar Sulawesi.

Dag 2 Makassar
Aan het eind van de middag komen we aan op de luchthaven van Makassar, de hoofdstad van Sulawesi. Bij aankomst staat onze Nederlandssprekende reisleider al op ons te wachten. We worden naar ons hotel gebracht, waar we kunnen bijkomen van de vlucht. dag 1

Dag 3 Makassar
We ontdekken de prachtige onderwaterwereld bij Sulawesi.
Snorkelset en lunch zijn inclusief!

Na het ontbijt gaan we op pad en maken we een leuke boottocht naar twee eilandjes voor de kust. We varen door prachtig turquoise wateren en gaan snorkelen bij het eiland Kodingareng Keke. De lunch genieten we op het eiland Samalona met fijne zandstranden. Een snorkelset is tijdens deze excursie inbegrepen, optioneel kunnen we er voor kiezen om op een aantal plaatsen te duiken. Later op de middag varen we weer terug naar het vasteland.

’s Avonds organiseert FOX een gezellig welkomstdiner.

Dag 4 Makassar - Torajaland
Makassar is van oudsher de belangrijkste havenstad van Sulawesi. Voordat we de stad verlaten maken we een korte stadstour. We brengen een bezoek aan het 17e eeuwse Fort Rotterdam, de specerijenhaven van Paotere, waar we allerlei prachtige Buginese schoeners treffen, en we passeren de voormalige Mulo-school.

Daarna op weg naar Pare Pare, deels langs de prachtige ruige kust. Onderweg zien we typische huizen op palen, rijstterrassen en Buginese dorpjes. De weg gaat vervolgens dwars door de schitterende natuur met veel tropische wouden, uitgestrekte rijstvelden, exotische planten en bloemen.

Na de lunch rijden we verder en maken nog een stop bij Puncak Lakawang om te genieten van het adembenemende landschap, alvorens te arriveren in Rantepao waar we de komende dagen zullen overnachten.

Dag 5 Torajaland
Vandaag maken we kennis met de bijzondere dodencultuur van Torajaland dag 5

We rijden naar het centrum van Torajaland en brengen een bezoek aan het dorpje Lemo, waar we de rotsgraven zien met houten poppen, tau tau. Vervolgens gaan we naar Keta Kesu, waar we schitterende Tongkanan huizen en traditionele rijstschuren bewonderen. Aan de rotswanden hangen houten kisten met de beenderen van voorouders. In Londa kunnen we de grafkamers van binnen zien en als we er omhoog kijken, zien we doodskisten aan liane hangen.

Dag 6 Torajaland
Na het ontbijt bezoeken we het Toraja dorp Palawa met schitterende Tongkanen huizen. Hierna verder naar het Sa’dan weefcentrum waar we getuigen zijn van de traditionele zijde weeftechnieken

Dag 7 Torajaland - Makassar - Bali
We rijden terug naar Makassar en vliegen naar het tropische godeneiland Bali. dag 7
Op Bali kunnen we volop genieten van zon, zee en strand in een uitstekend hotel met zwembad.

Dag 8 t/m 11 Bali
Tijd om heerlijk te genieten van dit prachtige eiland. We verblijven in Kuta waar we volop kunnen genieten van zon, zee en het prachtige strand. Kuta heeft vele trendy restaurants, bars en uitgaansgelegenheden. Wij hoeven ons hier geen moment ons te vervelen!

We kunnen natuurlijk ook diverse excursies boeken bij de lokale vertegenwoordiging van Fox, want op Bali valt heel veel te zien! We kunnen bijvoorbeeld het kunstenaarsdorpje Ubud, de beroemdste tempel van het eiland, Tanah Lot of een fietstocht maken door het binnenland van Bali.

Dag 12 en 13 Bali - Gili Trawangan
Vandaag maken we de oversteek naar Gili Trawangan. Gili Trawangan behoort tot de Gili-Eilanden en is de grootste van de drie. De Gili-Eilanden staan bekend om de prachtige witte stranden en de kleurrijke onderwaterwereld.

Gili Trawangan is slechts 3,5 vierkante kilometer groot en heeft alleen wandelpaden, er is geen gemotoriseerd vervoer aanwezig. dag 12Dit draagt bij aan de relaxte sfeer op het eiland. Bij aankomst worden opgewacht door onze lokale vertegenwoordiging die ons naar het hotel brengt. Het verblijf op Gili Trawangan is ter vrije besteding. Hier zullen we genieten van de prachtige stranden, gaan we snorkelen of een boottochtje maken naar één van de andere eilanden.

Dag 14 Gili Trawangan - Lombok
Na het ontbijt worden we weer opgehaald door onze lokale vertegenwoordiging en pakken we de boot naar het specerijen eiland Lombok. Bij aankomst worden we naar ons hotel aan zee gebracht, in de badplaats Senggigi. Dit is een van de bekendste plaatsen van het eiland, maar nog steeds kleinschalig. Langs de hoofdstraat zijn wat gezellige restaurants, barretjes en winkeltjes te vinden.

​Dag 15 en 16 Lombok
We ontdekken de traditionele ambachten van het eiland Lombok

Op dag 15 nemen we deel aan de Sasak tour.
Tijdens deze excursie bezoeken we verschillende dorpjes, ieder met hun eigen specialisatie in traditionele ambachten. Zo doet u bijvoorbeeld Sukarare aan dat bekend staat om zijn traditioneel handgeweven kleding en sarongs.dag 14 Ook reizen we naar de plaats Kuta, dat maar weinig overeenkomsten heeft met de gelijknamige badplaats op Bali. Het Kuta van Lombok wordt gezien als een van de mooiste ongerepte stranden van het eiland en kent nog niet het massatoerisme.

Dag 16 is ter vrije besteding.

Dag 17 Lombok - Amsterdam
Vrije tijd tot we vertrekken naar de luchthaven voor de vlucht vanuit Lombok, met overstap, naar Amsterdam.

​Dag 18 Amsterdam
Aankomst op Schiphol.
Einde van een indrukwekkende rondreis

​Veel liefs,
​Anita

1. Ellybekker:
    Lieve Anita
    Veel plezier met deze reis , die er al fantastisch uit ziet op papier ! Ga je weer volgen hoor !! Ene! Niks vergeten he haha !
    Liefs Elly
  2. Gerda Vosman:
    26 augustus 2017
    Dat wordt weer genieten Anita. En wij weer van je mooie verhalen en foto's Hele fijne vakantie en een goede reis. Doei doei Gerda
  3. Evelien Pasman:
    26 augustus 2017
    He Anita. Je hebt het er weer goed voorstaan. Fijn dat we je weer mogen volgen. Gaat weer een prachtige reis worden. Nog even genjeten van de voorpret en dan is het zover. Alvast een hele fijne reis gewenst
  4. Nicolien:
    Hè Anita.
    een hele fijne reis. Dat wordt vast weer heel veel moois bekijken.
    Nog 3 weekjes en dan mag ik ook weer.
    Ik ben weer benieuwd naar al je verhalen.
    Heel veel plezier meis.
  5. Yvonne:
    Hoi Anita.
    Nog even geduld inderdaad.
    Nog heel veel plezier met de voorpret en we gaan je weer volgen.
    Liefs van ons.
  6. Linfa:
    27 augustus 2017
    Heerlijk Anita. Ik zie dat je redelijk veel vrije tijd hebt op Bali.
    Kan je lekker bijkomen en genieten van elke dag een massage.
    Ik ga je verhalen weer lekker lezen. Ik ben benieuwd of ik nog dingen tegenkom die ik herken.
  7. A.Harms:
    27 augustus 2017
    Dat ziet er weer veelbelovend uit . Wij wensen je een plezierige reis .
  8. Riek en berrie:
    30 augustus 2017
    het komt steed dichter bij, veel plezier en voor pret met de reis.
    geniet er van groetjes
  9. Jannette:
    4 september 2017
    spannend anita nog twee dagen en dan gaat je reis eginnen ik weet zeker dat het weer fantastisch wordt met jou verslagen en foto,s en wens jou een veilige vlucht en heerlijke mooie dagen en momenten toe en 1005 genieten dus