Dag 2 Lima – Ica

10 september 2016 - Ica, Peru

Hoi hoi

Zoals ik gisteren al schreef vandaag dus wel heel vroeg op 02.30 uur
In de ochtend rijden we door het droge woestijnlandschap naar Pisco , we zijn allemaal nog helemaal brak van de reis , tijdverschil en dan ook nog zo vroeg op.
Pisco is een stad in Peru en de hoofdstad van de gelijknamige provincie Pisco in de regio Ica. De stad ligt op ongeveer 250 kilometer ten zuidwesten van Lima, op een hoogte van 8,5 meter boven zeeniveau. De stad heeft ongeveer 60.000 inwoners (2004)

De stad ligt bij het schiereiland Paracas en de Islas Ballestas. Deze laatste worden ook wel de Peruaanse Galápagos (Galápagoseilanden) of de Galápagos van de armen genoemd, vanwege de uitbundige aanwezigheid van zeezoogdieren en zeevogels. Vlak bij de stad ligt Tambo colorado, een van de best bewaarde ruïnecomplexen van de kuststreek.

Pisco kwam tot bloei vanwege de nabijgelegen wijngaarden, en ontleende zijn naam aan de pisco, de nationale brandewijn van Peru. De stad was korte tijd hoofdstad van Peru, voordat de Spanjaarden besloten om die functie aan Lima te doen toekomen. Deze status had de stad te danken aan zijn toegangswegen tot de Andes.

Een zware aardbeving met een weinig voorkomende kracht van 7.9 op de schaal van Richter richtte op 15 augustus 2007 aanzienlijke schade aan in de stad en had honderden doden en duizenden gewonden tot gevolg.

In Pisco nemen we de boot nemen naar de prachtige Ballestas eilanden. Zeeleeuwen en duizenden vogels waaronder pinguïns, leven in de omgeving van deze eilanden , prachtig om te zien.
Het was vanmorgen vroeg nog behoorlijk fris , de reisleider had ons dit al verteld
Dus jas aan , sjaal om

De Ballestaseilanden (Spaans: Islas Ballestas) bevinden zich in de Stille Oceaan, in de buurt van de stad Pisco en hetschiereiland Paracas (Peru). Ze worden ook wel de Peruaanse Galápagos (Galápagoseilanden) of de Galápagos van de armen genoemd, vanwege de uitbundige aanwezigheid van maritieme zoogdieren en vogels.Zeeleeuwen

Op de eilanden leven veel zeeleeuwen en pinguïns, wat veel toeristen lokt. Daarnaast wordt op de Ballestaseilanden nog steeds guano, vogelmest, gewonnen. Om de vijf jaar wordt de laag guano van het eiland geschept en als mest verkocht
En die vogelmest was ook flink te ruiken zeg

Na deze verrassing van de zee reizen we af naar Ica waar we tussen enorme zandduinen zullen verblijven in een oase Landschap waar we doorrijden is echt een woestijn ,
Hier hebben we onze lunch ook gehad ,meestal eten ze in Peru tussen de middag warm. Maar wij hebben een sandwich gegeten omdat we vanavond de BBQ hebben.
Het landschap waar we doorrijden is echt een woestijn , plaatsjes waar je doorkomt zien er oud en vervallen uit. Net of er niets is afgemaakt. Ook veel van die sloppenhuisjes zeg maar Buggy rijden door de zand duinen

Ica
Ica is een stad in het zuiden van Peru, 200 kilometer ten zuidzuidwesten van de hoofdstad Lima. De stad heeft 152.000 inwoners. Zij is tevens de hoofdstad van de gelijknamige regio en provincie. De stad werd in 1563 gesticht door Gerónimo Luis de Cabrera. Ze heette toen nog Villa de Valverde.

De streek rond Ica wordt gekenmerkt door haar druiventeelt. Bekende producten zijn dan ook de traditionele Peruaanse drank Pisco en wijn. Toeristische attracties zijn onder meer enkele wijngaarden, een 18e-eeuwse kathedraal en het regionaal museum Maria Reiche. Dat stelt onder andere gebruiksvoorwerpen en schedels tentoon uit de Nazca-, Inca- en Paracascultuur. Enkele mummies bewijzen het gebruik van trepanaties voor de koloniale tijd. Daarnaast herbergt het museum een enorme collectie aan prehistorische gegraveerde stenen en potten en meubels, schilderijen en gebruiksvoorwerpen uit de post-koloniale tijd.

Daar de regio erg neerslagarm is, en omringd is door woestijn, kan wijn alleen verbouwd worden door middel van irrigatie. De eerste irrigatiekanalen stammen uit de Incaperiode en zijn meer dan 500 jaar oud.

In de buurt van de stad Ica werden stenen gevonden met merkwaardige, ingegraveerde voorstellingen. Deze stenen worden ook wel de stenen van Ica genoemd.

Vanavond krijgen we een BBQ aangeboden, dat gaat vast gezellig worden
Morgen kunnen we eens stuk langer blijven liggen dan vandaag dan gaan we om 8.00 uur weg

Groetjes en hopelijk morgen weer WiFi
Anita

1. Roelievdmolen..:
    11 september 2016
    Hoi Anita. fijn dat je al leuke reis hebt gehad.natuurlijk doodmoe.geniet van de bbq en goede nachtrust.Liefs van tante Roely.
  2. Gerda vosman:
    11 september 2016
    Hoi Anita, fijn dat je goed bent overgekomen.wat verschrikkelijk zo vroeg je bed uit in de vakantie. Een fijne bbq en op naar het volgende verhaal. Groetjes Gerda
  3. Karin:
    11 september 2016
    lieve Anita . geniet van je geweldige reis...we kijken met je mee!!! liefs Karin xx
  4. Ingrid:
    11 september 2016
    De eerste foto's zien er al weer veelbelovend uit. Hebben jullie ook nog buggy gereden. Nou geniet van alles wat komen gaat. Zal morgen de verslagen printen voor ma. Kus van ons
  5. Winanda:
    11 september 2016
    Hoi anita ,gelukkig een goede reis gehad! Idd wel vroeg eruit.geniet er lekker van daar! Groetjes winanda
  6. Gerda:
    12 september 2016
    Hoi Anita, zelfs ik kan je vanuit Nepal volgen. Geniet van je reis. .
    Liefs Gerda
  7. I rietberg:
    12 september 2016
    Hai anita leuk weer je te volgen geniet van je barbeque