Dag 4 Nazca

12 september 2016 - Nazca, Peru

Hallo allemaal,

Een relaxte dag vandaag  we zijn nog steeds in Nazca in de mooie Haciënda
Om 6.30 uur wake up call en  7.45 uur worden we door de taxi opgehaald.Vliegtuigje
Vandaag hebben wij de mysterieuze figuren in de Nazca-woestijn bekeken per mini-vliegtuigje!
Dit is heel bijzonder om zo vanuit de lucht te bewonderen , echt heel apart.
Half uurtje rond vliegen in zo`n klein vliegtuigje is ook wel lang genoeg , als het veel langer zou duren dan waren we er wel beroerd uitgekomen.
Deze ervaring had ook bijna iedereen wel , èèn reisgenoot was tijdens het vliegen goed beroerd tot overgeven aan toe.

Nazcalijnen
De lijnen van Nazca zijn geogliefen, tekeningen in het zand van de pampa's van Jumana en Nazca in Peru. De tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden lijnen en lijnenspellen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru lang bewaard gebleven. De hoogvlakte is een van de droogste gebieden op aarde met een gemiddelde jaartemperatuur van 25 graden Celsius. Het is er bijna altijd windstil en er valt vrijwel geen regen, zodat de lijnen duizenden jaren bewaard bleven

Ouderdom
De lijnen zijn vermoedelijk tussen 200 voor en 900 na Chr. vervaardigd door de Nazca- en Paraca-indianen. Het gebied werd echter al 10 000 jaar bevolkt door mensen, die een verscheidenheid aan culturen hebben ontwikkeld in het zuiden van Peru.
In 1994 heeft de UNESCO de lijnen toegevoegd aan de officiële Werelderfgoed-lijst.

Geschiedenis
De eerste vermelding in de literatuur van de figuren, dateert uit 1547 toen ontdekkingsreiziger Cieza van Leon het gebied bezocht.

In de jaren 30 van de 20e eeuw kwamen wiskundigen Maria Reiche en Paul Kosok met de hypothese van een astronomische betekenis van de lijnen en figuren.

Verder veldonderzoek werd uitgevoerd door de archeologen Reindel en Isla, die meer dan 650 opgravingen deden en een verklaring voor de lijnen formuleerden tijdens hun werkzaamheden bij het ontrafelen van de cultuurhistorie van de volkeren van de regio.

Het team ontdekte dat in en rond de gegraven lijnen kleine kuilen gegraven waren, waar landbouwproducten en dieren in begraven waren. Ze concludeerden dat het een soort rituele kanalen waren, die de zeer weinige regenval zouden moeten vervoeren. Nazca lijnen vanuit het vliegtuig gezienDaarbij moet bedacht worden dat er per eeuw slechts een aantal millimeters aan neerslag valt. Ze gaven echter niet aan waarom de makers zo enorm veel energie en tijd in deze "afvoerkanalen" hebben gestoken. Ook is er geen verklaring gegeven voor het feit dat de afvoerkanalen geen duidelijk eindpunt hadden waar het water heen zou moeten stromen. Kortom, hun hypothese is nogal omstreden.

Van dichtbij gezien lijken de lijnen eenvoudige ploegvoren. Door de geologische eigenschappen van de pampa was het niet moeilijk goed zichtbare voren te maken. Het oppervlak bestaat uit een laag donkerroze grind, waarbij de kleur wordt veroorzaakt door oxidatie, met direct daaronder een laag heldergele kiezels. De bovenste laag werd door de Nazca's weggehaald, waarbij ze gebruik maakten van stokken om het verloop van de lijnen aan te geven. Vermoedelijk hadden ze ook schaalmodellen op basis waarvan ze de lijnen moesten trekken. De weggehaalde stenen werden opgestapeld in kleine stapeltjes die nog steeds bewaard zijn gebleven. Het gebruik van deze methode is door verschillende archeologische expedities bevestigd.

Tussen Palpa en Nazca werden enkele lijnen blootgelegd waarvan de breedte van de voren varieerde van 40 tot 110 cm. De donkerroze kleur van de kiezels licht op bij schemering en op dat moment waren de lijnen goed te zien. Ook werd een halve cirkel van heuveltjes gevonden die van veraf gezien een gigantisch amfitheater vormden

Figuren
De tekeningen bestaan uit geometrische figuren, meanders, voorstellingen van dieren, doolhoven en andere vormen. Het duidelijkst en beroemdst zijn de dierentekeningen: vogels van 25 tot 275 m lengte (kolibries, condors, een pelikaan, meeuw, papegaai en anderen), een aap, een spin, een slak, een hagedis, een leguaan, een slang, een hond met een lange staart en poten, twee lama's en zelfs een orka. De hagedis werd doorsneden tijdens de aanleg van de snelweg Panamericana Sur. Door veel van de tekeningen zijn spiralen en andere (rechte) lijnen getekend.

Bijna alle tekeningen zijn op de vlakke meseta gemaakt, slechts enkele bevinden zich op de hellingen van de heuvels rondom de vlakte. Die figuren representeren bijna alleen mannen. Sommige zijn omringd door drie of vier verticale lijnen die de waaier van een ceremonieel gewaad zouden kunnen representeren. Historische volkeren in Peru droegen gewaden van goud en veren. De op de heuvels gemaakte tekeningen zijn niet zo duidelijk als die van de vlakte, wellicht doordat de stenen die van de heuvels afrolden de details hebben uitgewist.

Tot nu toe zijn meer dan dertig van de geogliefen ontdekt op de pampa's en hoewel ze kleiner zijn in omvang dan de geometrische vormen die bestaan uit duizenden lijnen en driehoeken, zijn ze spectaculair goed bewaard gebleven.samen met Anouk achterin het vliegtuigje

Vanuit de lucht
Staande op het aardoppervlak lijken de lijnen verdwenen, maar zodra eroverheen gevlogen wordt, zijn de omvang en schoonheid van de lijnen pas duidelijk te zien. Dit toont aan dat de Peruanen destijds over veel geometrische kennis beschikten. Sommigen menen dat hieruit de conclusie getrokken kan worden dat de Nazca konden vliegen of contact hadden met buitenaardse wezens. Anderen beweren dat de lijnen bedoeld zijn als religieuze uitingen: de verschillende figuren zouden een symbolisch pad naar de goden kunnen zijn; de Nazca sjamanen zouden door het gebruik van hallicunogene stoffen een spirituele vlucht kunnen maken.

Definitief bewijs voor hoe en met welk doel de figuren gemaakt zijn is echter nooit gevonden. De leef- en werkomstandigheden in het gebied waren zodanig moeilijk dat het volstaan met de simpele conclusie dat ze zomaar gemaakt zijn, of om regenwater af te voeren volstrekt onbevredigend is.

Vanmiddag heb ik een relaxte middagje , zit nu heerlijk onder mijn veranda dit verslag te typen. Straks nog lekker even aan het zwembad liggen het weer is nog goed.
Aantal van de groep zijn met de buggy door de zand duinen.
Ik heb dit niet gedaan , werd afgeraden als je rug klachten had.
Heb al een poos geen last meer gehad dus dan doen we het maar niet.

Vanavond gaan we hier in het hotel eten en morgen weer heeeeeeel vroeg op 4.30 uur

Groetjes en wie weet tot morgen , hoop dat het volgende hotel ook weer WiFi heeft
Anita

1. Andre van der Velden:
    12 september 2016
    Hoi Anita. Mooi verhaal en foto's weer. In mijn groep hebben destijds 14 van 20 groepsleden gebruik moeten maken van het kotszakje.
    De foto's van de lijnen kun je thuis flink oppeppen door het contrast te verhogen. Dan zie je pas wat je ook met je ogen hebt gezien.
  2. Riek en berrie:
    Hoi buurvrouw
    je ziet maar weer mooie dingen en beleef mooie momenten.
    van uit de lucht zie je het weer anders,je moet wel vroeg uit de veren maar je krijg er wel wat voor.
    Hier is alles oké geniet lekker groetjes riek en berrie
  3. Gerda vosman:
    12 september 2016
    Weer twee mooie verhalen Anita kijk weer uit naar het volgende. Ik heb de caravan gepakt nog even twee dagen werken en dan vertrekken wij. Groetjes Gerda.
  4. Ingrid:
    12 september 2016
    Hey zussie, de razende postduif heeft net de verslagen van dag 2 en 3 naar ma gebracht. Ze ging er morgen goed voor zitten om te lezen . Bijzonder de lijnen te zien vanuit de lucht. Ben blij dat je er niet al kotsend uit kwam , zal je gebeuren . Nou hier weer tijd om naar bed te gaan. Jij ook trusten voor straks. Kus van ons
  5. Drea:
    12 september 2016
    Hoihoi,leuk om je verslagen weer te lezen. Mooie foto's ook. Maar je selfie vind ik toch het mooist haha. Geniet ervan X
  6. Reinier:
    13 september 2016
    Weer veel gezien dus, mooi avontuur.
    Ga je op vakantie, moet je nog vroeg opstaan :)
    We blijven je volgen, veel plezier nog.
  7. Linfa:
    13 september 2016
    Ik vrees dat ik degene was geweest die kotsend het vliegtuigje uit was gekomen. Wat een prachtige foto's. Zal wel heel bijzonder zijn om te zien. Ik mis het wel om nu niet op reis te zijn maar als ik lees hoe vroeg je op moet, dan hoop ik dat je aan het eind ook nog een paar rustige dagen hebt om bij te komen. Veel plezier de komende dagen.
  8. A.Harms:
    13 september 2016
    Prachtig Anita en met de zinderende hitte hier is het extra lekker om binnen je verslag te lezen.