Dag 5 Nazca – Arequipa

13 september 2016 - Arequipa, Peru

Hallo allemaal,

Vanmorgen heel vroeg op om 6.00 uur gaan we rijden.
Vandaag hadden we een flinke reisdag voor de boeg , die zeker zo`n 13 uur geduurd heeft. We hadden vandaag dan ook twee chauffeurs op de bus zitten

We rijden via de woeste kust door de woestijn naar Arequipa.
Ik had niet verwacht dat de woestijn ook prachtig kon zijn.onderweg bij de aardbeving
Onderweg hebben wij verschillende stops waaronder in een gebied waar aardbeving is geweest , hier kan je goed zien hoe de aarde los gerukt is en er een hele kloof is ontstaan. Wat natuurgeweld dan kan doen
We rijden door prachtige bergpassen met mooie valleien .
Sommige stukken dacht je ook wel eens van nou hier moet je niet in het donker gaan rijden.
We komen s`avonds zo rond 19.15 uur aan in ons hotel , iedereen is na zo`n 13 uur in de bus zitten dan ook wel zat.
We spreken af om met zijn allen te gaan eten hier vlak bij het hotel.
Heb heerlijk een pepersteak gegeten , en ja ik heb ook al een tomaten soep in Peru gehad ook die was heerlijk.
Arequipa ligt op 2325 meter hoogte , toe nu toe heb ik nog geen last van de hoogt , hopen dat dit zo blijft want de komende dagen gaan we nog hoger richter de 4000 meter
                                             samen met Kim
Ik baal als een stekker helaas heeft mijn telefoon al een aantal dagen kuren , kan niet goed meer in het hoofd menu komen , waardoor ik dus ook niet meer kan appen en evt bellen. Heel af en toe lukt het even maar dat is helaas voor korte duur.
Wil morgen kijken of ik de telefoon hier kan laten maken , hoop het wel dat dit kan.
Als het niet lukt dan alleen nog contact via de mail  , Facebook en deze site

Na een hele lange route rijden we de oude koloniale stad Arequipa binnen, ook wel de 'Witte Stad' genoemd. Arequipa dankt zijn bijnaam aan de witte lavastenen van de Misti-vulkaan die in vele gebouwen zijn verwerkt. Deze vaak met sneeuw bedekte vulkaan torent hoog boven de stad uit. We verblijven drie nachten in deze zeer aangename stad.

Arequipa
Gelegen op 2325 meter in het woestijngebergte ligt Arequipa. Deze prachtige stad is vrijwel volledig gebouwd uit sillar, een soort van vulkanisch tufsteen en wordt La Ciudad Blanca genoemd. Arequipa is met zijn miljoen inwoners de tweede grootste stad van Peru. Het hoofdplein de Plaza de Armas is de mooiste van het land. Je vindt er de prachtige Catedrál en winkelgalerijen in koloniale stijl. Arequipa, de stad waar het altijd lente is.

Geschiedenis
Over hoe de naam ontstond, bestaan er twee theorieën. In een ver verleden werd Arequipa gesticht door de Aymara Indianen die er een nederzetting hadden. Van dit volk zou vermoedelijk de naam komen. In het Aymara betekent ari bergtop en quipa er achter liggend. In de verte ligt de majestueuze vulkaan el Misti. De naam zou ook van het Quechua kunnen komen. Een legende vertelt het verhaal van Inca Mayta Capac, de vierde Inca, die doorheen het dal reisde. Een colonne militairen, heilige maagden en edelen begeleidden hem. Mayta Capac zag de nederzetting. Deze werd nooit eerder bezocht door een Inca. Hij verwonderde zich over de schoonheid en de strategische waarde van de plaats als verbindingsplaats tussen de kust en het hooggebergte aan de andere kant van de Andes. Hij zei: "Ari, quipay" wat letterlijk vertaald wordt als "Ja, (ver)blijf". Dit als antwoord op de vraag van enkele metgezellen, die wilden blijven en om er zich te vestigen. Hun wens was deze plaats te integreren in het Incarijk en het gebied verder te ontwikkelen. In 1600 werd Arequipa echter volledig verwoest door een zware aardbeving en vulkanische uitbarstingen.

Het zijn de Spanjaarden die de stad nieuw leven hebben ingeblazen door de nederzetting op 15 augustus 1540 opnieuw te stichten. Deze datum leidt nog steeds tot grote feesten in Arequipa waar een week lang een kermis en avondmarkten de stad sieren. De apotheose van het feest is de 14e augustus met een spetterend vuurwerk op de Plaza de Armas.

El Misti is niet de enige vulkaan die in de nabijheid staat, maar wel de meest zichtbare vanuit Arequipa. De druk tussen de tektonische platen van Latijns-Amerika en de Stille Oceaan zoekt regelmatig naar een uitweg. Verscheidene aardbevingen veegden de stad bijna letterlijk van de kaart. De laatste zware schokken dateren van 1958 en 1960. Memorabele jaren zijn 1687 en 1868 waarbij de laatste zowat de hele stad verwoestte. Ook La Catedrál en San Francisco leden zware schade zodat het meeste wat je te zien krijgt van na dat jaar dateert (de renovatie van de Catedrál eindigden in 1898). Dit is misschien de reden waarom deze kerk er binnenin wat koel uitziet, weinig versieringen in Peruaanse maatstaven en een grote witte ruimte met weinig inhoud. De buitenkant oogt indrukwekkend, in de in Peru zo geliefde barokstijl

Gebouwen in Arequipa
La Compañía
Een kerk die wonderlijk alle schokken goed weerstond is la Compañía. Het is onzeker wanneer deze werd gebouwd. Boven het voorportaal leest men 1698, alhoewel andere delen van deze jezuïtische kerk uit 1654 dateren. Het loont de moeite dit bouwwerk te bezoeken door zijn eigenzinnige stijl. Vergeet daarbij de San Ignacio-kapel niet. Deze kerk vindt je op de zuidoosthoek van de Plaza de Armas (zie foto boven). De openingsuren kunnen nogal eens variëren, het best bezoek je la Compañía 's morgens of in de namiddag.

Franciscaanse klooster La Recoleta
Het Franciscaanse klooster La Recoleta, naast de Rio Chili. Het originele gebouw dateert uit 1648 en werd na een aardbeving volledig herbouwd. Ze hebben een bibliotheek met meer dan 20.000 boeken! De Franciscanen houden zich hoofdzakelijk bezig met studeren en onderwijzen. Er liggen eeuwenoude exemplaren, waaronder een boek uit 1494. Er zijn ook heel wat kustvoorwerpen te bezichtigen van voor de conquistadores alsook voorwerpen die de missionarissen meebrachten uit het Amazonegebied: opgezette dieren, voorwerpen gemaakt door de Indianen, etc.
Mijn hotel kamer in Arequipa
We verblijven drie nachten in dit hotel , morgen staat de stadstour op het programma, daarna wil ik kijken of de telefoon gemaakt kan worden.

Veel liefs,
Anita

1. Andre van der Velden:
    14 september 2016
    Wij hebben destijds een nachtbus van Nazca naar Arequipa gehad en dus helaas niet de mooie route gezien die jij nu hebt gezien. In Arequipa is ook een bezoek aan het Santa Catalina klooster heel erg de moeite waard.
  2. Linfa:
    14 september 2016
    Jeetje dat is wel heel lang in de bus zitten. Was je niet helemaal gaar aan het eind van de rit? Gelukkig hebben ze daar ook een pepersteak en tomatensoep, dat is toch wel je lievelingsmenu op vakantie. Hebben ze ook een broodje jam voor het ontbijt?
    Ik hoop dat je telefoon gemaakt kan worden. Geniet nog even lekker van al het moois daar.
  3. A.Harms:
    14 september 2016
    Weer een leuk verslag en ook weer mooie foto's
  4. Evelien Pasman:
    14 september 2016
    He Anita. Dat was zeker een lange zit in de bus maar dan zie je ook wat . Gelukkig heb je nog geen last van de hoogte. Je oren kunnen dicht klappen of je wordt er licht van in je hoofd. Je hebt in ieder geval lekker gegeten. Hoop dat ze je telefoon nog kunnen maken. Veel plezier nog en tot horens. Liefs
  5. Ingrid:
    14 september 2016
    Pittig dagje dus. Hier ook, maar dan van de warmte 30 graden Lekker naar strand geweest dus. Nou geen zorgen om telefoon we kunnen ook via messenger contacten. Veel plezier en lekker genieten. Kus