Dag 6 Arequipa

14 september 2016 - Arequipa, Peru

Hallo allemaal,

Met mijn telefoon gaat het dus niet lukken om die hier te laten maken , dus appen zal helaas zeldzaam worden

Vanmorgen zijn we iets na 9.00 uur vertrokken voor de stadstour door Arequipa.
We zijn naar bepaalde hogte punten geweest zodat je goed uitzicht had over de stad en dat je de vulkanen goed kon zien.
Niet te missen is de 'Plaza de Armas' van Arequipa, deze wordt beschouwd als het mooiste plein van Peru. ,
Plaza Mayor en Plaza de Armas van Arequipa, is een van de belangrijkste openbare ruimtes van Arequipa en de plaats van de stichting van de stad.
Het is gelegen in het historische centrum van Arequipa , rond deze kathedraal van Arequipa in het noorden, de portalen Arequipa oosten, zuiden en westen, de Kerk Company zuid-oosten, La Onze Kerk Lieve Vrouw van Barmhartigheid zuiden -west en in het midden van het plein staat een bronzen fontein.

We bezoeken ook de La Compañía kerk
Op het binnen plein werd er op de panfluit gespeeld ,
Wat wel heel erg bijzonder was dat ze The Lonely Shepherd nummer van James Last speelden.
Dit nummer werd ook met pa zijn afscheid ook gespeeld,  de waterlanders kwamen dan ook wel weer
Toch ook wel heel toevallig en bijzonder dat dit moet gebeuren in Peru.

La Compañía
Een kerk die wonderlijk alle schokken goed weerstond is la Compañía. Het is onzeker wanneer deze werd gebouwd. Boven het voorportaal leest men 1698, alhoewel andere delen van deze jezuïtische kerk uit 1654 dateren. Het loont de moeite dit bouwwerk te bezoeken door zijn eigenzinnige stijl. Deze kerk vindt je op de zuidoosthoek van de Plaza de Armas  De openingsuren durven nogal eens variëren, het best bezoek je la Compañía 's morgens of in de namiddag

Verder hebben we ook een bezoek aan het prachtige Santa Catalina klooster met de fel beschilderde patio's, middeleeuwse nonnencellen en steegjes

Santa Cátalina
Veruit het meest interessante om te bezoeken in Arequipa is het klooster van Santa Cátalina, een stad in een stad, gebouwd in 1580 en vergroot in de 17e eeuw. Dit zou het grootste klooster ter wereld zijn. Gedurende 400 jaar woonden er een 450 tal nonnen volledig afgesloten van de buitenwereld. De inwoners van Arequipa hadden al die tijd geen idee wat er zich binnen de hoge muren van complex afspeelde. Er deden allerlei fantastische verhalen de ronde. Santa Cátalina hulde zich in een mist van mysterie en stilzwijgendheid tot de poorten in 1970 opgingen voor het publiek.
Nu nog wonen er een aantal nonnen aan de noordzijde.  [klooster van Santa Cátalina] De rest kan vrij bezocht worden met of zonder gids. Alles is mooi gerestaureerd en staat vol planten, prachtige bloemen en binnenpleintjes. De smalle straatjes, de kleurige pleintjes en de rood, blauw en oranje gekleurde muren voeren de bezoeker terug tot ver vervlogen tijden. Bezoek de woonplaatsen, de eetzaal, de waszaal en de uitgebreide bibliotheek waar een onwaarschijnlijke collectie boeken en schilderijen te staan opgesteld. Jammer dat de bibliotheek niet altijd open is voor bezoekers. Sommigen bezoeken het complex een hele dag en versmelten zich met het nog levende verleden. Anderen kuieren wat rond,dit deden wij dus ook
Santa Cátalina ligt in de gelijknamige straat op drie blokken van de Plaza de Armas.

Na de stadstour ben ik samen met Martine en Anita gaan lunchen en hebben wij s`middags het Santa María's Museum van de Andes heiligdommen bezocht waar het ijsmeisje Junanita staat tentoongesteld.
Heel bijzonder om dit te zien , wel jammer dat het binnen behoorlijk donker was en dat je geen foto`s mocht maken.

Juanita
Momia Juanita ( Spaans voor "Mama Juanita"), ook bekend als de Inca Ice Maiden en Lady of Ampato , is het goed bewaard gebleven bevroren lichaam van een Inca meisje die als een offer aan de Inca goden ergens tussen 1450 en 1480 toen werd gedood ze was ongeveer 11-15 jaar oud. Ze werd ontdekt op Mount Ampato (een deel van de Andes cordillera ) in het zuiden van Peru in 1995 door deantropoloog Johan Reinhard en zijn Peruaanse klimpartner, Miguel Zárate."Juanita" is te zien in de Katholieke Universiteit van Santa María's Museum van de Andes heiligdommen (Museo Santuarios Andinos) in Arequipa, Peru vrijwel onafgebroken sinds 1996, en werd getoond op een tour van Japan in 1999.

Het lichaam veroorzaakte een sensatie in de wetenschappelijke wereld als gevolg van zijn goed bewaarde staat. In 1995, Time Magazine gekozen als een van 's werelds top tien ontdekkingen. Tussen mei en juni 1996 werd tentoongesteld in het hoofdkantoor van National Geographic Society in Washington DC , in een speciaal geacclimatiseerd behoud beeldscherm. In haar uitgave juni 1996, National Geographic inclusief een artikel gewijd aan de ontdekking van Juanita

In september 1995, tijdens een beklimming van Mt. Ampato (20.700 ft, 6309 m), Reinhard en Zárate vonden een bundel in de krater die vanuit een Inca-site op de top was gevallen. Tot hun verbazing, de bundel bleek het bevroren lichaam van een jong meisje bevatten.Juanita Zij vinden ook veel voorwerpen die achtergelaten was als offers aan de Inca goden bezaaid over de berghelling naar beneden die het lichaam was gevallen. Deze omvatten standbeelden en etenswaren. Enkele dagen later, het lichaam en de producten werden naar Arequipa, waar het lichaam eerst in een speciale koelkast bij KU werd gehouden. [Juanita]

Twee meer ijs mummies, een jong meisje en een jongen, werden ontdekt in een archeologische expeditie onder leiding van Dr. Reinhard en Prof. Jose Antonio Chavez in oktober 1995, en ze herstelde nog een vrouwelijke mummie op Ampato in december 1997. Door het smelten veroorzaakt door vulkanische as uit de nabijgelegen vulkaan van Sabancaya , het grootste deel van de Inca begraafplaats had naar beneden stortte in een geul die leidde naar de krater. Reinhard publiceerde een gedetailleerd verslag van de ontdekking in zijn boek 2006, getiteld, The Ice Maiden: Inca Mummies, Mountain Gods, en Heilige Plaatsen in de Andes .

Body
Als Reinhard en Zárate moeite om de zware bundel met Juanita's lichaam op de top Ampato's op te heffen, realiseerden ze zich dat haar body mass waarschijnlijk was verhoogd door bevriezing van het vlees. Toen aanvankelijk gewogen in Arequipa , de bundel met "Juanita" woog meer dan 90 pond (40,82 kg). Hun realisatie bleek juist te zijn; Juanita is vrijwel geheel bevroren, waardoor ze een belangrijke wetenschappelijke vondst. Zoals alleen een paar andere grote hoogte Inca mummies, werd Juanita bevroren gevonden en dus haar overblijfselen en kleding werden niet gedroogd als dat van mummies gevonden in andere delen van de wereld. Ze natuurlijk gemummificeerde plaats van kunstmatig gemummificeerde, zoals het geval is met Egyptische mummies. Haar huid, organen, weefsels, bloed, haren, maaginhoud en kleding zijn zeer goed bewaard gebleven, biedt wetenschappers een zeldzame blik in Inca cultuur tijdens het bewind van de Sapa Inca Pachacuti .
Analyse van haar maaginhoud bleek dat ze aten een maaltijd van groenten zes tot acht uur voor haar dood
Gezondheid
Studies hebben aangetoond dat Juanita een longinfectie voordat offer had geleden

Kleding
Juanita was gewikkeld in een felgekleurde begrafenis tapijt (of "Aksu"). Haar hoofd was versierd met een pet gemaakt van de veren van een rode ara , en ze droeg een kleurrijke wollen alpaca shawl vastgemaakt met een zilveren sluiting. Ze was volledig gekleed in kleding die lijkt op de fijnste textiel uit de Inca-hoofdstad Cuzco. Dit naast bewijs van goede gezondheid, suggereert dat ze afkomstig kan zijn van een edel Cuzco familie. Deze waren bijna perfect bewaard gebleven, geeft een waardevol inzicht in de heilige Inca textiel en hoe de Inca adel gekleed.

Gereedschappen en aparatuur
Gevonden met haar in de begrafenis tapijt was een verzameling van grafgiften: kommen, pennen, en beeldjes gemaakt van goud, zilver en schelp

Doodsoorzaak
Radioloog Elliot Fishman geconcludeerd dat zij door werd gedood stomp trauma aan het hoofd. Hij merkte op dat haar gekraakt rechter oogkas en de twee-inch breuk in haar schedel zijn verwondingen "een typisch voorbeeld van iemand die is getroffen door een honkbalknuppel." De klap veroorzaakte een enorme bloeding , het vullen van haar schedel met bloed en duwen haar hersenen naar één kant

Ik schiet ook al weer mooi op met de foto`s denk dat ik er inmiddels wel een paar honderd heb. Gaat dus weer een lekker klusje worden het fotoboek

Vanavond hebben we met de groep weer heerlijk en gezellig gegeten.
Morgen gaan we rond 9.30 uur èèn of ander marktje bezoeken , ook altijd weer leuk
Wat er s`middags op de planning staat weet ik nog niet , zien we dan wel

Groetjes allemaal,
Anita

1. Roelievdmolen..:
    15 september 2016
    Hee die Anita.wat een prachtige verhalen weer en interessant.wat zul je weer genieten van je reis.Het blijft hier maar warm .te warm.Lief meidje ik ben zo blij dat je heerlijk geniet.Dikke knuffel van mij.xx
  2. Ingrid:
    15 september 2016
    Hey zus, om je telefoon niet druk maken hoor... we hebben genoeg andere manieren voor communicatie. ;-) je ziet weer genoeg en de foto's zijn weer prachtig... Thuis is ook alles goed, met Balou gelopen gisteravond, was direct total loss ;-). Nou geniet van je reis en tot volgend berichtje
  3. Gerlinda Endeman:
    Hoi Anita

Wat schrijf je weer prachtig, en wat zie je weer veel.
    Door de muziek reist je vader mee op je reis. Heel bijzonder!!
    Hier is het ook warm, kids hebben tropenrooster. Geniet nog lekker van al het onbekende daar. Groetjes van ons...
  4. Yvonne:
    Hoi Aniet.
    Heel bijzonder van dat nummer.
    Zo te merken reist je vader wel degelijk met je mee.
    Dikke knuffel van ons
  5. Evelien Pasman:
    15 september 2016
    Hoi Anita. Lees je verhaal nu via facebook. Via de mail lukt het niet. Erg interesant verslag weer en mooie foto s. Wat toevallig dat ze het liedje speelden op de panfluit. Begrijpelijk dat het heel emotioneel voor je is.Het heeft zo moeten zijn. Heel veel plezier nog. Groetjes van ons allemaal xxxx
  6. A.Harms:
    15 september 2016
    Mooie verhalen weer en het is heel begrijpelijk dat je in tranen uitbarstte. We blijven je volgen. groetjes