Dag 10 Puno

18 september 2016 - Puno, Peru

Hallo allemaal

Vanmorgen zijn we om 8.00 uur vertrokken , we hebben een rit voor de boeg van zo`n 6 a 7 uur. Dus weer een aardig reis dagje met weinig uitstapjes
Vanuit de Colca Canyon rijden we via de hoogvlakten van de Andes naar Puno.
Ook dit is weer een prachtige route.met zijn z`n allen picknicken
Onderweg hebben we wat stops om foto`s te maken en gaan we picknicken,  deze picknick is ook al op behoorlijke hoogte
Ik begin te merken dat ik er meer last van krijg.
Begin nu ook hoofdpijn te krijgen , en ik weet thuis echt niet wat hoofdpijn is.
We rijden weer een stuk verder en komen rond 15.30 aan bij het hotel , ik voel me steeds niet lekkerder worden . Hoofdpijn en slap op de benen. Reisgenoot heeft een saturatiemeter- app op haar telefoon en die geeft een saturatie van 82 aan.
Zodra ik op de kamer ben lig ik dan ook snel aan de zuurstof, heb er 10 minuten aangelegen en merk dat de hoofdpijn afzakt. Ik krijg het advies om paracetamol in te nemen een poosje op bed te blijven liggen en rustig aan te doen.

Puno,
Volledige naam San Carlos de Puno, is een stad in het zuiden van Peru. Puno ligt op 3.860 meter boven zeeniveau aan de oevers van het Titicacameer en telt ongeveer 80.000 inwoners. Puno heeft een haven van waaruit men naar Bolivia kan varen of naar de eilanden Taquile, Amantaní en het schiereiland Capachica. 18 km ten zuidoosten van Puno ligt het dorp Chucuito.
Puno ligt aan het hoogst bevaarbare meer ter wereld, het legendarische Titicacameer.

De stad Puno
Dankzij de nabijheid van het Titicacameer, Sullistani en Bolivië is Puno relatief toeristisch. De stad zelf is niet interessant en ziet er arm uit. De meeste huizen zijn opgetrokken uit adobe en gedekt met golfplaten. Het centrum is klein. De straat Jirón Lima is autovrij met restaurants en pubs. 's Avonds is het een trekpleister en toerist en local vertoeven er graag. Er zijn peñas met life muziek die een goede sfeer scheppen. Op het einde van de straat vind je de Plaza de Armas met de katedraal gebouwd in 1747 door Simón de Asta.

Het treinstation bevindt zich in Avenida la Torre samen met een fruit- en groentenmarkt. Fietsen worden gebruikt als taxis die je naar de haven kunnen brengen vanwaar je kunt vertrekken naar de drijvende eilanden van de Uros Indianen of naar de eilanden Taquile en Amantani.

Puno is de stad van de folklore, muziek en dans. In geen andere stad in Peru worden er nog zoveel volksdansen beoefend als in Puno. In "la Fiesta de la Virgin de Candelaria" in de eeste week van February tonen 70 lokale groepen hun dans en muziek. Ze werd de engelbewaarder van de stad in de 16e eeuw toen een mirakel gebeurde. De opstandige Kollavino Indianen vielen de stad aan als een leger Spaanse soldaten uit het niets opdoken en hen konden verjagen. Het hoogtepunt van de feesten is de 12e Frebruary waar honderden groepen hun respect tonen in een lange processie doorheen de stad. Meer dan 300 dansen hebben in Puno de tand des tijds doorstaan en worden nog steeds beoefend

Ik voel dat de extra zuurstof me goed doet  , de hoofdpijn begint nu ook minder te worden.Hoop dat dit zo door blijft gaan en dat het maar èènmalig hoeft te zijn
Morgen gaan we het Titicacameer over , hoop dat ik dan inmiddels weer helemaal ben opgeknapt en weer verder kan gaan genieten van deze fantastische reis

Groetjes,
Anita

1. Jeannette:
    19 september 2016
    Hoi Anita wat maak je weer een mooie reis en mooie foto,s ik geniet weer van je mooie verhalen groetjes jeannette
  2. Jose:
    19 september 2016
    Hey. Anita wat een mooie verhalen en foto's weer van je reis hopelijk ben je weer wat opgeknapt beterschap hoor
  3. Ilse de Witte:
    19 september 2016
    Hai Anita, Hoop inderdaad dat je er verder geen last van gaat krijgen, ben inmiddels ook weer terug van mijn Rijnreisje met de Zonnebloem, dus kan ook wat makkelijker reageren nu, want daar had ik vorige week geen tijd voor, wel steeds snel je reisverslagen gelezen, weer een super mooie reis, geniet ervan en hopelijk verder geen last van de hoogte.
  4. Ingrid:
    19 september 2016
    Hey zussie, gisteravond laat nog even geapt met je terwijl je aan het zuurstof lag :-( maar je stelde ons direct gerust. Het is normaal daar en standaard is er al zuurstof op de hotelkamer aanwezig. Ik hoop dat het je helpt en dat je geen hinder hebt overdag zodat je wel goed kan genieten van alles... Wat een prachtige foto's en mooie verhalen. We weten dat je geniet en daar zijn ma en ik heel blij om.... Geniet van alles en dikke kus van ons..
  5. Yvonne:
    19 september 2016
    Prachtige foto's en ik kan mij voorstellen dat je op die hoogte last krijgt...best angstig. ..lijkt mij.
    Lekker genieten nog even.
    Liefs van ons.
  6. Reinier:
    19 september 2016
    Je wil ook alles meemaken, zelfs aan de zuurstof.
    Pas goed op jezelf en geniet van het vervolg van je reis.
  7. Winanda:
    19 september 2016
    Wat vervelend die hoofdpijn zeg! Hopelijk voel je je snel weer beter!
  8. Evelien Pasman:
    19 september 2016
    He Anita. Wat vervelend dat je niet lekker bent. Hoop dat alles gauw afzakt. Mooi verslag weer met foto s. Je ziet heel wat. Rustig aan en beterschap. Groetjes van ons allemaal xxx
  9. Gerda vosman:
    19 september 2016
    Wat een mooie verhalen weer. Maar gats aan de zuurstof. Die je voorzichtig aan. Succes met de reis verder lekker genieten. Groetjes Gerda
  10. A.Harms:
    20 september 2016
    Fijn dat we lezen dat het weer beter met je gaat . Verder maar weer genieten en culturen proeven en ruiken. Liefs oom Bertus en tante Gerrie.