Dag 12 Puno – Cusco

20 september 2016 - Cuzco, Peru

Hallo allemaal,

Vanmorgen een hele vroege wake up call 5.45 uur en om 7.00 uur vertrekken we richting Cusco.
Het is een hele lange zit in de bus naar Cusco maar de route is zo mooi.
De hoogvlakten maken langzaam plaats voor groene valleien met rivieren. Onderweg bezoeken we al onze eerste pre-Inca-ruïnes: de site Sillustani

Sillustani pre-Inca-ruïnes: de site Sillustani
Op een klein uur autorijden van Puno over een goed geasfalteerde weg langs intensief gebruikt en deels kunstmatig geïrrigeerd land met quinoa en zoete aardappels ligt het archeologische terrein Sillustani op circa 4000 m hoogte. Vanaf het kleine, slecht onderhouden museum in het dal loopt u circa 150 m omhoog naar de hoge, vanaf ver zichtbare graftorens van Colla-mensen.

Collasuyo, het zuidelijke gebied van het Incarijk Tahuantinsuyo, was genoemd naar de daar levende stam van de Colla's. De Colla's beheersten samen met de rivaliserende stam van de Lupaca's de streek rond Lago Titicaca. Het Inca-imperium nam beide volken min of meer op. De mensen van de stam van de Colla's spraken Aymara, waren nogal krijgszuchtig en hechtten veel waarde aan een kostbare begrafenis van hun adellijke doden in zogeheten chullpas (het Aymara-woord voor graftorens) die op verschillende plaatsen in de omgeving van Puno bewaard zijn gebleven.

De chullpas van Sillustani zijn vanwege hun kwaliteit en afmetingen het meest bezienswaardig in de omgeving van het Titicacameer. De Colla's kozen hier, op een idyllisch gelegen schiereiland van Lago Umayo, een bijzonder indrukwekkende grafstede uit. Volgens archeologen is het grootste deel van de chullpas al in de tijd voor de Incaheerschappij ontstaan. De meestal ronde graftorens zijn 12 meter hoog en hebben een doorsnede van 5 meter. Ze bevatten de in gehurkte houding bijgezette mummies van verschillende edelen of van hele adellijke families. In de grootste toren, de Chullpa del Lagarto, waren de doden zelfs in vijf verdiepingen boven elkaar gestapeld.pre-Inca-ruïnes: de site Sillustani

De doden werden begraven met eten en drinken. Na de begrafenis werd de kleine deur die zich meestal aan de oostkant (naar de opkomende zon) bevond met stenen afgeschermd. Het overlijden van een edelman betekende destijds voor de hele familie de dood. Spaanse kroniekschrijvers maakten er melding van dat bij de begrafenis van een edelman wel twintig lama's werden verbrand en ook vrouwen, kinderen en dierbaren van de overledene werden gedood.

De buitenmuren van de torens bestaan uit basalt- en trachietblokken, die op vakkundige wijze gebeiteld en aan elkaar gepast zijn, zoals ook bij de Incabouwwijze is te zien. De torens werden echter niet allemaal voltooid. Bij sommige chullpas ziet u nu nog de steigers de voor het bouwen van de toren werden gebruikt en het vulmateriaal dat van boven in de holle torens werd gestort. Enkele stenen zijn aan de buitenkant versierd met gebeitelde figuren. Generaties grafschenders hebben de chullpas allang leeggeroofd, waardoor belangrijke aanwijzingen over de Colla-cultuur voor archeologen voor altijd verloren gingen. Gelukkig ontging deze huaqueros echter één schat: in 1971 ontdekten archeologen vlak bij de Chullpa del Lagarto op circa 1 meter diepte een schat uit de Incatijd die behalve talloze kleine sierraden bijna 4 kg goud bevatte.

We maken ook nog even een stop bij een boerderijtje bezoek aan boerderijtje, dit was ook vlak bij pre-Inca-ruïnes: de site Sillustani . Dit was heel leuk , we mochten ook overal even rond kijken en je mocht ook overal foto`s van maken.De boer en boerin lieten met trots hun boerderijtje aan ons zien.
We rijden weer verder onderweg paar keer een sanitaire stop of voor foto`s te maken.Onderweg nog even lunchen en hup de bus weer in voor de volgende kilometers

We komen zo rond zessen aan in ons hotel in de oude, sfeervolle Inca-hoofdstad Cusco. De bus kan niet bij het hotel komen dus alle bagage moest overgepakt worden in een klein vrachtwagentje en wij werden in twee kleine busjes naar het hotel gebracht. Vanavond even met Martine en Anita Plaza de Armas overgelopen.
En hebben we even lekker een pizza gegeten. Zo eerste indruk lijkt het mij een hele leuke , gezellige stad  Onderweg

Cuzco
(ter plaatse wordt de naam van de stad meestal geschreven als Cusco  is een stad in het zuidoosten van het Zuid-Amerikaanse land Peru, en de hoofdstad van de gelijknamige regio. Cuzco heeft als bijnaam de keizerlijke stad.

Cuzco telde bij de census van 2007 348.935 inwoners.De naam van de stad is afkomstig van het Quechua-woord dat navel (van de aarde) betekent. Cuzco ligt op een hoogte van ongeveer 3360 meter in de Andes.

In 1911 werd niet ver van Cuzco de Inca-stad Machu Picchu ontdekt. Cuzco ontwikkelde zich daardoor tot een belangrijk toeristisch centrum in Peru.
In 1950 werd een groot deel van de stad opnieuw door een aardbeving verwoest.
In 1983 werd het historisch centrum van Cuzco opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
Op 8 december 2004 tekenden de presidenten van 12 landen in Latijns-Amerika in Cuzco de Verklaring van Cusco, waarmee zij de Zuid-Amerikaanse Statengemeenschap oprichtten.

Morgen vertrekken wij om 8.00 uur en gaan dan naar de Heilige Inca Vallei
De koffer laten we achter in ons hotel in Cusco en de komende twee dagen gaan we op pad met een rugzak. Nou ik ben nu al bezig met poging twee om alles in de rugzak te krijgen. We zullen het morgenvroeg zien of ik alles erin krijg.

Morgen zijn we nog met de hele groep , daarna vertrekken 13 reisgenoten voor de pittige 4 daagse Inca trail, petje af voor hun !!
Deze tocht heb ik er niet bij geboekt , vier dagen is voor mij toch iets te pittig.
En nu ik ervaren heb wat het is om last te hebben dat je op hoogte bent , ben ik heel blij dat ik hem niet hoef te lopen.

Heb geen idee of ik de komende twee dagen in de Heilige Inca Vallei  Wifi heb , geen bericht is geen Wifi

Groetjes
Anita

1. Evelien Pasman:
    21 september 2016
    He Anita. Wat een interesant verslag weer. Wat beleef en zie je toch veel. Het zal wel vermoeiend zijn want uitslapen is er nieet bij. Hooo dat je alles in de rugzak hebt gekregen. Veel plezier. Liefs
  2. Ilse de Witte:
    21 september 2016
    Wat een super mooie foto`s heb je weer gemaakt. Geniet ervan, maar ik ben blij dat ik niet met je mee ben gegaan, want dit had echt niets voor mij geweest, had in China al last van de hoogte. Geniet van alle indrukken en ik kijk mee via je reisverslag en de foto`s.
  3. Yvonne:
    Hoi Anita.
    Prachtig land zo te zien en horen.
    Kan mij voorstellen dat je enorm geniet.
    Je maakt lange dagen maar dan beleef je ook Wel het een ander.
    Liefs van ons.
  4. Gerda vosman:
    21 september 2016
    Heerlijk genieten. Wat zie je veel en prachtige foto's. Ik blijf genieten van je verhalen. Groetjes Gerda
  5. A.Harms:
    21 september 2016
    Prachtig en vooral die foto waar je zelf ook op staat.
  6. Ingrid:
    22 september 2016
    Hey Zus, ziet er allemaal weer prachtig uit hoor...Mooi dat boerderijtje ook, en wat zijn die mensen trots, kunnen wij hier soms een voorbeeld aan nemen. Maar 1 ding baart me zorgen... die cavia's, wat doen ze daarmee :-(
    Nou heel veel plezier nog dikke kus van Ma en ons... geniet ervan